لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۱

کشف گنجینه هنری یک میلیارد یورویی در آلمان


آپارتمانی در مونیخ که بیش از ۱۴۰۰ اثر هنری گمشده در آن یافت شده‌اند.
آپارتمانی در مونیخ که بیش از ۱۴۰۰ اثر هنری گمشده در آن یافت شده‌اند.
در میان مجموعه‌ای از حدود ۱۴۰۰ تابلوی نقاشی که کشف آن در آپارتمانی در شهر مونیخ آلمان این هفته افشا شد آثار چندین هنرمند معروف ازجمله پیکاسو، رنوآر و آنری ماتیس نیز دیده می‌شود.

سایت های خبری ارزش این مجموعه هنری را حدود یک میلیارد یورو تخمین زده اند.

نشریه آلمانی «فوکوس» روز سوم نوامبر (۱۲ آبان) خبر داد که پلیس آلمان در سال ۲۰۱۱ به هنگام بازرسی از یک آپارتمان کثیف در مونیخ این مجموعه قدیمی را کشف کرده که مجموعه‌ای است که توسط مأموران آلمان نازی به غارت رفته بود.

این آثار، بیشتر مربوط به نقاشان یهودی‌تبار یا کمونیست مخالف با آلمان نازی بوده که به همین خاطر نقاشی‌های آنان از سوی مقامات نازی برچسب «آثار منحط» خورده بود.

مارک شاگال، اتو دیکس، کانالتو، کوربه، تولوز-لوترک، بکمان، و کوکوشکا از دیگر هنرمندانی هستند که آثارشان در اتاق‌های این آپارتمان یافت شده است؛ کارشناسان هنری از وجود بسیاری از این آثار بی‌خبر بوده‌اند.

ارزش این مجموعه که از سال ۱۹۴۵ به این‌سو گم شده‌بود به نوشته نشریه «فوکوس» در حدود یک میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

در ابتدا تصور می‌شد که این کلکسیون هنری تنها از نقاشی‌های هنرمندان معاصر تشکیل شده است اما خبرگزاری فرانسه از مقامات آلمانی نقل می‌کند که این آثار، دوره‌ای از قرن شانزدهم میلادی تا جنگ جهانی دوم را دربر می‌گیرند.

بنا بر گزارش‌ها، پلیس آلمان می‌گوید که هدفش از افشا نکردن این کشف که دو سال پیش انجام شده این بود تا به تیم تحقیقاتی فرصت کافی داده شود تا وضعیت این مجموعه و اطلاعات مربوط مالکان اصلی این آثار را بررسی کنند.

این تیم تحقیقاتی در یک نشست خبری گفت که از افشای وجود این آثار توسط نشریه «فوکوس» خشنود نیست زیرا در پی این اقدام، مسئولان مجبورند برای این مجموعه مکان‌هایی جدید پیدا کرده و نوع بیمه این آثار را نیز تغییر بدهند.

سفر تابلوها

مرد تنهایی که این آثار در آپارتمان او پیدا شده مردی ۸۰ ساله به نام «کورنلیوس گورلیت» است. پدر او به نام «هیلدبراند گورلیت» در زمان جنگ از تاجران معروف آثار هنری بود اما از آنجا که مادربزرگ او یهودی بوده کار خود را به عنوان مدیر موزه در هامبورگ از دست داد.

آدولف هیتلر تابلوهایی را که برای «نمایش آثار منحط» جمع‌آوری شده تماشا می‌کند
آدولف هیتلر تابلوهایی را که برای «نمایش آثار منحط» جمع‌آوری شده تماشا می‌کند
به نوشته روزنامه هلندی «ان‌آرسی»، مقامات آلمان نازی اما، در زمان جنگ به هیلدبراند مأموریت دادند تا آثاری که به گفته نازی‌ها «منحط» هستند و خلق این آثار توسط یهودی‌ها و بلشویک‌ها «کوششی برای مسموم کردن روح آلمانی» بوده را شناسایی و از موزه‌ها جمع‌آوری کند.

وی مجموعاً حدود بیست هزار اثر را از موزه‌ها و کلکسیون‌ها جمع‌آوری کرده‌بود که بخشی از آن از سال ۱۹۳۷ به صورت نمایشگاهی سیار به منظور «افشای توطئه مخالفان برای مسموم کردن روح آلمانی» در شهرهای مختلف آلمان گردانده می‌شد.

«هیلدبراند گورلیت» پس از پایان جنگ به عنوان یکی از «قربانی‌های» نازی‌ها شمرده شد. او به مقامات این‌گونه گفته بود که مجموعه هنری تحت مدیریت او در ۱۳ فوریه ۱۹۴۵ در جریان بمباران شهر درسدن آلمان سوخته و نابود شده‌است.

این مجموعه اما، دو سال پیش در خانه فرزند «هیلدبراند گورلیت» پیدا شد. شایعاتی در مورد وجود خانه‌ای دیگر با تابلوهایی دیگر متعلق به خانواده گورلیت در رسانه‌های آلمانی منتشر شده اما پلیس آلمان این امر را تکذیب می‌کند.
XS
SM
MD
LG