لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

نتانیاهو در توکیو: ژاپن ساختار تحریم‌ها علیه ایران را حفظ کند


بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل یک‌شنبه بیست و یکم اردیبهشت، در آغاز یک سفر رسمی چهار روزه، که از جمله هدف‌های آن، ایجاد فشار بر ژاپن در زمینه خودداری از دادوستد اقتصادی بیشتر با ایران است، وارد توکیو شده‌است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی و ژاپنی، آقای نتانیاهو از دولت ژاپن می‌خواهد ساختار تحریم‌ها علیه ایران را تا «رفع کلی خطر» از برنامه هسته‌ای ایران، حفظ کند.

ژاپن از کشورهای معدودی بود که با دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکایی، در دوران سخت تحریم‌ها علیه ایران، از این کشور نفت وارد می‌کرد.

ژاپن در برابر دریافت معافیت از سوی آمریکا، موافقت کرده بود تا در یک برنامه گام به گام، خرید نفت از ایران را کاهش دهد.

اما از پس از سفر دو ماه پیش محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به ژاپن در ماه‌های گذشته، دولت‌های تهران و توکیو گفتند که مناسبات فیمابین ارتقاء یافته‌است.

اسرائیل از بهبود مناسبات کشورهای جهان با ایران ناراضی است؛ بنیامین نتانیاهو پیشتر گفته بود، تنها آجری از تحریم‌ها علیه ایران را برداشته‌اند اما تمامی این دیوار در حال فروپاشی است و کشورهای بسیاری برای معامله با ایران صف کشیده‌اند.

اما دیوید کهن، یکی از مسئولان ارشد خزانه‌داری آمریکا، ماه گذشته در گزارشی به کنگره گفت از زمان کاهش تحریم‌ها علیه ایران، معامله‌های جدی میان کشورها و شرکت‌های جهانی با ایران انجام نشده و تنها برخی از کشورها و شرکت‌ها برای بررسی آینده، در صورت رفع کلی تحریم‌ها علیه ایران، تماس‌هایی با دولت ایران داشته‌اند.

ژاپن از حل دیپلماتیک معضل هسته‌ای ایران حمایت می‌کند. دور چهارم از مذاکرات جامع ایران و قدرت‌های جهانی برای دستیابی به راه حل این بحران، در روزهای آینده در وین انجام می‌شود.

سفر نتانیاهو به ژاپن، تقویت مناسبات دوجانبه را نیز دنبال می‌کند. او با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و نیز با امپراطور اکی هیتو دیدار می‌کند.

رسانه‌های اسرائیل از اینکه بنیامین نتانیاهو فرزندان خود را نیز به این سفر برده از او به سختی انتقاد کرده و نوشتند این «گردش خانوادگی» به‌روی دست مالیات‌دهندگان اسرائیلی یک میلیون و دویست و پنجاه هزار دلار هزینه باقی می‌گذارد.

اما نخست وزیر اسرائیل تاکید کرده‌است هدف‌های سیاسی مهم و برنامه‌های اقتصادی، این سفر را الزامی کرده بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های ژاپن، نتانیاهو برای صاحبان صنایع و شرکت‌های فناوری نوین ژاپن سخنرانی می‌کند؛ اسرائیل و ژاپن دو قدرت مهم در عرصه فناوری‌های پیشرفته به‌شمار می‌آیند.

نتانیاهو همزمان با شصت و دومین سال به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی ژاپن، به توکیو سفر کرده‌است.

امپراطوری ژاپن سال ۱۹۱۹ میلادی از طریق سفارت وقت خود در بریتانیا، از اعلامیه بالفور در خصوص تشکیل کشوری برای یهودیان پشتیبانی کرده بود؛ امری که در نزدیکی اسرائیل و یهودیان به ژاپن اهمیتی بسزا دارد.

تنها لکه سیاه در مناسبات ژاپن و اسرائیل، حمله نیروهای مسلح ژاپنی به فرودگاه بین‌المللی اسرائیل در حادثه تروریستی سال ۱۹۷۲ میلادی است که بدست شبه نظامیان «ارتش سرخ ژاپن» به ماموریت از سوی «جبهه خلقی آزادی فلسطین» صورت گرفت.

نیروهای «ارتش سرخ ژاپن» در آن زمان با الهام از اندیشه‌های چین کمونیست برپا شده و از تسلط اسرائیل بر اراضی عربی در «جنگ شش روزه» سال ۱۹۶۷ خشمگین بودند.

در حمله سه‌شبه نظامی ژاپنی در بهار ۱۹۷۲ به فرودگاه اسرائیل، ۲۴ اسرائیلی کشته و ۷۱ تن زخمی شدند.

دولت ژاپن همان زمان با اعزام هیئتی به اسرائیل از دخالت این شهروندان ژاپنی در حمله مسلحانه به اسرائیلی‌ها پوزش خواست و پیشنهاد پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان را مطرح کرد.

از پس از آن اقدام نیروهای «ارتش سرخ ژاپن» علیه اسرائیل، تشکیلات اطلاعاتی ژاپن، عوامل مختلف و بویژه چپگرایان کشور خود را که با سازمان‌های فلسطینی به همکاری بپردازند، مورد تعقیب و رصد دائمی قرار داده‌اند تا مانع از تکرار دخالت نیروهای ژاپنی در حمله به اسرائیل یا منافع این کشور شوند.
XS
SM
MD
LG