لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

رایزنی گسترده نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران در آستانه نشست ژنو


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل.
در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات اتمی ایران و ۱+۵، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، قصد دارد در روزهای یک‌شنبه، چهارشنبه و جمعه به ترتیب با روسای جمهوری فرانسه و روسیه، و وزیر امور خارجه آمریکا در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران دیدار و تبادل نظر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از آن‌که رییس جمهوری فرانسه، روز یک‌شنبه ۲۶ آبان وارد اسرائیل شد، در همین روز خبر رسید که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز قرار است برای بحث در مورد مذاکرات اتمی، روز جمعه به اسرائیل سفر کند.

بنا بر این گزارش، بنیامین نتانیاهو با تایید سفر روز جمعه جان کری به اسرائیل گفته است که در این دیدار، طرح پیشنهادی مورد بررسی طرفین مذاکرات ایران و ۱+۵ به بحث گذاشته می‌شود.

اسرائیل طرح پیشنهادی مربوط به کاهش تحریم‌ها علیه ایران در صورت تعلیق بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای تهران را که مورد حمایت واشینگتن است محکوم کرده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، آقای نتانیاهو روز یک‌شنبه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای با ایران به کابینه خود گفت: «امیدوارم بتوانیم دوستانمان را متقاعد کنیم تا به توافق خیلی بهتری برسند.»

وی افزود: «این امر شدنی است زیرا ایران تحت فشار قرار دارد و ادامه این فشارها و حتی افزودن بر آن می‌تواند نتایج صلح‌آمیز و دیپلماتیک خیلی بهتری را به همراه داشته باشد.»

گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان آخرین دور از مذاکرات خود با ایران را ۱۸ آبان‌ماه بدون نتیجه مشخصی پایان داد و طرفین اعلام کرده‌اند که دور بعدی این مذاکرات در ۲۹ آبان‌ماه، ۲۰ نوامبر، برگزار خواهد شد.

در آستانه دور تازه مذاکرات ژنو، فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، که کشورش در مذاکرات اخیر ژنو نسبت به دیگر قدرت‌های غربی مواضع نزدیک‌تری به اسرائیل از خود نشان داده است، روز یک‌شنبه در راس یک هیات اقتصادی وارد اسرائیل شد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، بنیامین نتانیاهو با اشاره به سفر سه روزه فرانسوا اولاند به اسرائیل گفت: «ما قرار است در راس بسیاری از موضوعاتی که در دستور کار قرار دارد موضوع ایران را مورد بحث قرار بدهیم.»

وی افزود: «من همین بحث و گفت‌وگو را با پوتین در دیدار روز چهارشنبه‌ام از مسکو و هم‌چنین در دیدار روز جمعه با جان کری در همین جا خواهم داشت.»

فرانسوا اولاند قرار است روز یک‌شنبه با شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل نیز دیدار داشته باشد؛ پرز و نتانیاهو هر دو از فرانسه خواسته‌اند تا در دور تازه مذاکرات هسته‌ای با ایران نیز «همچنان محکم بایستد

سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، می‌گويد که «بخت مناسبی» برای ايران و ۱+۵ به منظور توافق بر سر «يک سند مشترک» وجود دارد. هم‌زمان، معاون وزیر امور خارجه ایران، مذاکرات پیش رو در ژنو را «بسیار سخت» خوانده است.

دولت حسن روحانی ابراز امیدواری کرده تا با رسیدن به توافق با ۱+۵ زمینه‌های کاهش تحریم‌ها علیه ایران فراهم شود.

قدرت‌های غربی نگران وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران هستند اما ایران این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌داند.
XS
SM
MD
LG