لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

برنامه دولت روحانی: شفاف‌سازی انتخابات‌؛ کاهش رانت‌خواری


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران.
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران.
در «متن کامل برنامه، اصول کلی و خط مشی دولت روحانی» که روز دوشنبه ۱۴ مرداد از سوی خبرگزاری‌های ایران منتشر شد دولت روحانی «افزایش شفاف‌سازی و قانون‌مندی انتخابات با بهره‌گیری از تجارب جهانی» را از اولویت‌های کاری دولت خود برشمرده است.

متن این برنامه از سوی حسن روحانی، هفتمین رئیس‌جمهور ایران به مجلس ارائه شده‌است.

در این متن که ازجمله در خبرگزاری‌های ایسنا و فارس منتشر شده آمده‌است که: «با توجه به اهمیت انتخابات در اعتماد مردم به حاکمیت، افزایش شفاف‌سازی و قانون‌مندی انتخابات با بهره‌گیری از تجارب جهانی بااستفاده از رویکرد نوین‌سازی در اولویت‌های دولت یازدهم است.»

این متن می‌افزاید: «این شفافسازی و قانونمندی باید به نحوی باشد که هیچ کس در داخل و خارج شبهه‌ای در سلامت انتخابات نداشته باشد.»

اعلام این اولویت کاری دولت یازدهم جمهوری اسلامی پس از آن صورت می‌گیرد که شبهه گروه کثیری از شهروندان ایرانی درخصوص سلامت انتخابات دهم ریاست‌جمهوری به سرکوب اعتراضات آنها انجامید و رهبران این اعتراض‌ها نیز هنوز در حبس خانگی به‌سر می‌برند.

در بخش دیگری از متن برنامه منتشرشده دولت حسن روحانی آمده‌است که «مردم ایران نظام سیاسی دین‌محور را برگزیده‌اند» و از این رو دولت روحانی بر ترویج اندیشه دینی تأکید می‌کند.

انتخاب «نظام سیاسی دین‌محور» از سوی «مردم ایران» که در این برنامه آمده می‌تواند به همه‌پرسی پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ اشاره داشته باشد که بنا بر اعلام برگزارکنندگان آن، «۹۸٫۲» واجدین شرکت در همه‌پرسی با برقراری حکومت جمهوری اسلامی موافقت کردند.

از آن دوره، همه‌پرسی دیگری در این ارتباط در ایران برگزار نشده است.

جامعه مدنی، «مردم‌سالاری دینی»

در بخش دیگری از متن برنامه دولت جدید آمده‌است که «توسعه مدنی و کمک به تشکل‌یافتگی جامعه و متعاقباً جاری شدن خرد جمعی در چارچوب رویه‌های دموکراتیک حاکم بر اشکال مختلف سازمان‌های مردمی» در زمره خط مشی و اصول کلی برنامه دولت روحانی است.

در این برنامه هم‌چنین به رویه دولت محمود احمدی‌نژاد در این خصوص انتقاد شده و آمده است که: «بازسازی سرمایه اجتماعی و تقویت نهادهای مردمی اعتماد و سرمایه اجتماعی کشور براثر موجی از سیاست‌ها، گفته‌ها و کردارهای نامناسب به شدت آسیب دیده است» از اولویت‌های دولت روحانی خواهد بود.

بخشی دیگر از برنامه‌های اعلام شده در این متن عبارت است از: «گسترش مردم‌سالاری دینی به همه عرصه‌های زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را از طریق تسهیل سازوکارهای مشارکت تضمین کند.»

توسعه مدنی و «مردم‌سالاری دینی» که در این متن بر آن تأکید شده از موارد مورد تأکید در سخنان محمد خاتمی، رئیس جمهور دوران اصلاحات در ایران بود.

«کاهش رانت‌جویی»، «مستمری بیکاران»

«افزایش کارایی تخصیص منابع و کاهش فعالیت‌های رانت‌جویانه از طریق حذف تمامی مزایای بخش عمومی (دولتی وشبه دولتی) در استفاده از منابع با قیمت ارزان و ایجاد فرصت‌های برابر برای بخش عمومی و خصوصی» از برنامه‌های دولت روحانی برای بهبود وضعیت اقتصادی اعلام شده است.

در برنامه دولت روحانی بر «اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز همگام با کنترل تورم در یک فرایند تدریجی» و «اجرای فاز دوم هدفمندسازی (بعد از اصلاح بازار ارز و بازار پول)، پس از ارزیابی عملکرد فاز اول با تأکید بر هدفمندی یارانه‌ها و افزایش کارایی بنگاه‌ها» تأکید شده است.

«حمایت از زنان سرپرست خانوار و خانوارهای با سرپرست مسن از طریق پوشش نظام تأمین اجتماعی» و «پرداخت مستمری به بیکاران تا تامین شغل» از دیگر برنامه‌های اعلام شده دولت جدید در زمینه اقتصادی است.

در برنامه دولت هم‌چنین آمده‌است که: «نهادینه کردن بنیان‌های عدالت در توزیع قدرت، ثروت و منزلت نیازمند در پیش گرفتن رویه‌های عادلانه در قبال همه اقوام، گروه‌ها، مذاهب و همه کسانی است که در محدوده سرزمینی ایران و تابع حاکمیت جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنند و از حقوق قانونی برابر برخوردارند.»

آزادی بیان «مسئولانه»؛ «کاهش تصدی‌گری دولت در ممیزی فرهنگی»

در متن برنامه و خط مشی دولت روحانی بر «تأمین آزادی بیان مسئولانه و خلاقیت در عرصه‌های فرهنگ با تکمیل قوانین لازم و ایجاد شفافیت ضوابط» تأکید شده است.

در این برنامه توضیح بیشتری در مورد حد و حدود و تعریف «مسئولانه» بودن آزادی بیان داده نشده است.

در این متن اما بر «تضمین آزادی‌های مشروع و مبتنی بر تساهل و مدارا برای اصحاب فرهنگ و علم» تأکید شده است.

«آزاداندیشی، آزادی عمل، و آزادی نقد» و «تسهیل در صدور مجوز برای تجمعات، انتقادات و اعتراضات مدنی و اعتصاب (اصل قانون اساسی)» از دیگر بندهای ذکر شده در این متن است.

«حمایت از نهادها و تشکلهای مردم‌نهاد در بخش فرهنگ و هنر» و «کاهش تصدیگری دولت در ممیزی و حمایت از فرآیندهای خودتنظیمی در نظام‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای» از دیگر بندهای این متن هستند.

این متن در بندی دیگر بر «حمایت از ایجاد شبکه‌های کابلی مبتنی بر پروتکل‌های اینترنتی برای اطلاع‌رسانی، خدمات فرهنگی و رسانه‌ای» تأکید دارد.

هم‌چنین «ممانعت از امنیتی شدن عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، زیست محیطی» از سیاست‌های این دولت ذکر شده است.

در این برنامه حتی تأکید شده است که «با توجه به موجودیت و ماهیت مردمی نظام جمهوری اسلامی، وزارت اطلاعات بر خلاف دستگاه‌های اطلاعاتی مرسوم در جهان، باید در دولت تدبیر و امید به مأمن و پناهگاه مردم تبدیل شود.»

«مقابله هوشمند در برابر فزون‌طلبی بیگانگان»؛ «سنجیده سخن گفتن»

در حوزه روابط خارجی «مقابله مبتنی بر قدرت نرم و هوشمند در برابر فزون‌طلبی بیگانگان» و «مدیریت روابط با کشورهای متخاصم و عادی‌سازی روابط با دیگر کشورهای غربی» از بندهای ذکرشده در خط مشی اعلام‌شده دولت روحانی است.

در عین حال در این برنامه هم‌چنین بر «سنجیده سخن گفتن و ملاحظه هزینه‌ها و فواید آن برای ملت ایران» تأکید شده است.


«رفع تهدیدات خارجی، محور قراردادن اقتصاد و توسعه ملی در روابط خارجی، تصحیح چهره جهانی جمهوری اسلامی؛ غیرامنیتی کردن موقعیت ایران در نظام بین الملل»؛ و حرکت از «از تقابل به گفت‌وگو» از دیگر برنامه‌ها، خط مشی‌ها و اصول کلی ذکر شده برای دولت حسن روحانی در این متن است.

برنامه‌های مرتبط با بهبود شرایط محیط زیست، شرایط امنیتی و دفاعی و وضعیت آموزش و پرورش از دیگر بندهای یادشده در این متن هستند.

XS
SM
MD
LG