لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۴

گزارشگران بدون مرز: چین و شرکت‌های خصوصی، یاریگر سانسور در ایران


لوگوی گزارش «دشمنان اینترنت» گزارشگران بدون مرز.
لوگوی گزارش «دشمنان اینترنت» گزارشگران بدون مرز.
«گزارشگران بدون مرز» در گزارش تازه خود نوشت که دولت جمهوری اسلامی در زمینه سانسور اینترنتی نه تنها از چین کمک می‌گیرد، بلکه از مزایای نمایشگاه‌های برگزارشده در فرانسه و دیگر کشورها نیز برخوردار می‌شود.

«گزارشگران بدون مرز» این مطلب را روز چهارشنبه، ۲۱ اسفند، در گزارش سال ۲۰۱۴ از گزارش‌های سالانه خود تحت عنوان «دشمنان اینترنت» درج کرده‌ است.

در بخش‌های آغازین این گزارش آمده‌ است که «چین به ایران در زمینه تلاش‌های فزاینده جمهوری اسلامی برای ایجاد یک 'اینترنت حلال' کمک می‌کند، یک اینترنت ملی که از وب جهانی جدا باشد و بتواند تحت کنترل کامل دولت قرار بگیرد».

این گزارش می‌افزاید: «چین که از زمان ساخت دیوار بزرگ الکترونیکی خود، در زمینه کنترل اطلاعات تخصص پیدا کرده، به سپاه پاسداران در ایران، شورای عالی فضای مجازی، و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مشاوره می‌دهد.»

به نوشته «گزارشگران بدون مرز»، «نصرالله جهانگیری [جهانگرد]، معاون وزیر اطلاعات ایران، این مطلب را در جریان دیدار اخیر هیئتی از دفتر اطلاعات شورای دولتی چین اعلام کرده‌ است».

این گزارش در بخشی دیگر توضیح می‌دهد که «در ایران و سوریه به هنگام بروز تظاهرات در خیابان‌ها، دولت سرعت اینترنت را به شدت پایین می‌آورد تا از این طریق از دست به دست گشتن سریع تصاویر تظاهرات‌ها جلوگیری شود».

نمایشگاه‌های فرانسه، «یاریگر سانسور در ایران»

فهرست دشمنان اینترنت سال ۲۰۱۴ شامل سه گروه تجاری برگزارکننده نمایشگاه و گردهمایی نیز می‌شود که به گفته این گزارش، در این نمایشگاه‌ها شرکت‌هایی که در ردیابی ارتباطات و فیلتریگ اینترنت تخصص دارند موقعیت پیدا می‌کنند تا با مقام‌های دولتی ایران، چین، بحرین و دیگر کشورهای «سرکوبگر اینترنت» تماس پیدا کنند.

به نوشته این گزارش، این سه گروه برگزارکننده نمایشگاه عبارتند از «آی‌اس‌اس ورلد» (ISS World)، «فناوری علیه جرایم» (TAC)، و «میلی‌پل» (Milipol). گروه اول گردهمایی‌های خود را در نقاط مختلف ترتیب داده و دو گروه دیگر همایش‌های خود را در فرانسه برگزار می‌کنند.

در ادامه گزارش «گزارشگران بدون مرز» آمده‌ است که «باز هم، باید به رفتار متناقض دموکراسی‌های غربی در این مورد توجه کرد. فرانسه در سال ۲۰۱۳ میزبان نمایشگاه‌های دو گروه فناوری علیه جرایم، و میلی‌پل بود و همزمان در دسامبر ۲۰۱۳ بخشنامه‌ای صادر کرد که از شرکت‌های فرانسوی می‌خواهد پیش از صدور محصولات شنود و نظارت به خارج از اتحادیه اروپا از دفتر مربوطه دولتی اجازه کسب کنند.»

«گزارشگران بدون مرز» می‌افزاید: «سانسور و نظارتی که توسط دشمنان اینترنت به اجرا گذاشته می‌شود بدون ابزاری که شرکت‌های خصوصی شرکت‌کننده در این نمایشگاه‌ها در اختیار دولت‌ها می‌گذارند امکان‌پذیر نبود.»

آمریکا، بریتانیا، و هند در میان «دشمنان اینترنت»

نقشه منتشرشده در گزارش ۲۰۱۴ «دشمنان اینترنت».
نقشه منتشرشده در گزارش ۲۰۱۴ «دشمنان اینترنت».
در گزارش تازه «گزارشگران بدون مرز» و در نقشه‌ای که در این گزارش منتشر شده جز تمرکز کشورهای «دشمن اینترنت» در قاره آسیا و بخشی از آفریقا، در نیم‌کره غربی نام دو کشور بریتانیا و ایالات متحده دیده می‌شود.

«گزارشگران بدون مرز» در گزارش سال خود می‌نویسد که در سال ۲۰۱۴ «سه نهاد از نهادهایی که در این گزارش از آنها به عنوان 'دشمنان اینترنت' یاد شده در کشورهایی قرار دارند که سنتاً به عنوان کشورهای مدافع آزادی بیان و مدافع گردش آزاد اطلاعات شناخته می‌شوند».

این سه نهاد عبارتند از «آژانس امنیت ملی» ایالات متحده، «اداره مرکزی ارتباطات دولت» (GCHQ) در بریتانیا، و «مرکز توسعه انفورماتیک مخابراتی» در هند.

«گزارشگران بدون مرز» می‌نویسد: «روش‌های نظارت انبوه که این سه کشور از آن استفاده می‌کنند و بسیاری از آنها توسط ادوارد اسنودن، افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا، افشا شده، دلیلی شده‌ است برای توجیه سرکوب آزادی اطلاعات توسط کشورهای تمامیت‌خواهی چون ایران، چین، ترکمنستان، عربستان، و بحرین.»

این گزارش در ادامه می‌پرسد که «کشورهای به اصطلاح دموکراتیک چگونه خواهند توانست برای حفاظت از روزنامه‌نگاران تلاش کنند، در حالی که خودشان همان روش‌هایی را به‌ کار می‌برند که درخصوص آنها از رژیم‌های تمامیت‌خواه ایراد می‌گیرند.»
XS
SM
MD
LG