لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

فیلتر وب‌سایت نیویورک تایمز به خاطر افشای ثروت بستگان نخست‌وزیر چین


به نوشته نیویورک تایمز تنها یک مورد سرمایه‌گذاری که مادر ۹۰ ساله ون جیابائو (نخست‌وزیر چین در عکس بالا) انجام داده ارزشی به اندازه ۱۲۰ میلیون دلار دارد.
به نوشته نیویورک تایمز تنها یک مورد سرمایه‌گذاری که مادر ۹۰ ساله ون جیابائو (نخست‌وزیر چین در عکس بالا) انجام داده ارزشی به اندازه ۱۲۰ میلیون دلار دارد.
مقامات چین وبسایت نشریه نیویورک تایمز را پس از آن که فاش کرد خانواده بزرگ ون جیابائو، نخست وزیر چین صاحب ثروتی حداقل به میزان ۲٫۷ میلیارد دلار است، فیلتر کردند.

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، نیویورک تایمز خبر داده که بسیاری از خویشاوندان نزدیک «ون» از زمانی که او به فراز هرم رهبری چین رسید، بسیار ثروتمند شده‌اند. اما دارایی‌های آنها در بسیاری از موارد در پوشش شرکت‌ها و طرح‌های سرمایه‌گذاری که در آنها دوستان و همکاران و شرکای تجاری دخیل هستند، مخفی شده‌است.

نیویورک تایمز گفت، تنها یک مورد سرمایه‌گذاری که یانگ ژیون، مادر ۹۰ ساله ون و معلم بازنشسته، پنج سال قبل انجام داده‌است و روی کاغذ آمده، ارزشی به اندازه ۱۲۰ میلیون دلار دارد.

این نشریه افزود، مشخص نیست که یانگ از وجود چنین دارایی‌هایی که به نام او است، آگاه باشد.

این گزارش نه تنها به اعتبار ون ضربه می‌زند که شخصیتی برخاسته از طبقه متوسط است و به عنوان چهره‌ای دلسوز و مردم‌گرا در حکومت چین محسوب می‌شود، بلکه باعث شرمساری حزب حاکم بر چین نیز هست.

این آخرین مورد از رشته افشاگری‌هایی است که نشان می‌دهد اطرافیان رهبران ارشد چین ثروت‌هایی هنگفت گردآوری کرده‌اند.

مقامات چین اوایل امسال وب‌سایت بلومبرگ را پس از آن که فاش ساخت خانواده بزرگ ژی جینپینگ، مردی که قرار بود رئیس جمهوری چین شود، میلیون‌ها دلار ثروت اندوخته‌اند، فیلتر کرد.

این خبرگزاری همچنین گزارش داده‌است که بستگان بو ژیلای، سیاستمدار رسوا دست‌کم ۱۳۶ میلیون دلار ثروت اندوخته کرده‌اند.

بسیاری از مردم چین، به‌ویژه نخبگان از شایعات درباره بستگان ون مطلع هستند. اما با این حال جزئیات کامل این گزارش و میزان دارایی‌های آنها قابل توجه است. این مقطع زمانی نیز حساسیت خود را دارد چرا که تنها تا چند هفته بعد، رهبری چین پس از یک دهه تغییر می‌کند.

اما فیلتر شدن وبسایت‌ها و سانسور وبلاگ‌های چینی باعث می‌شود که بسیاری از مردم از گزارش نیویورک تایمز باخبر نشوند.

بسیاری از کاربران سرویس اینترنتی "سینا ویبو" (Sina Weibo)درباره این گزارش اظهار نظر کردند، اما نوشته‌های آنها بلافاصله حذف شد. گزارش خبری بی‌بی‌سی نیز که در پکن پخش می‌شد هنگامی که به این مقاله اشاره داشت، قطع شد.

ون بارها بر مبارزه با فساد تاکید کرده‌است و از رهبران خواسته که مطمئن شوند خانواده‌ها و بستگان آنها از نفوذ حکومت سوءاستفاده نمی‌کنند. او همچنین به مقامات فشار آورده‌است که میزان دارایی‌های بستگان درجه یک خود را فاش کنند.

اکنون نیویورک تایمز می‌گوید چهار پنجم ثروتی که از وجود آن باخبر شده در اختیار بستگانی چون مادر ون، برادر کوچک‌تر و اقوام مختلف او است.
مادر ون و دیگر بستگان او با خرید سهام در شرکت تایهونگ سرمایه‌گذاری کرده‌اند که یک زن تاجر ثروتمند و دوست نزدیک همسر ون آن را اداره می‌کند.

ژانگ بیلی، همسر ون که به ندرت همراه همسر خود دیده شده در کار تجارت الماس است.
وینستون ون، فرزند آنها شرکت نیو هورایزن کپیتال (New Horizon Capital) را اداره می‌کند که اکنون یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در چین به‌شمار می‌آید.

یانگ ژیاومنگ، همسر او به نیویورک تایمز گفت: «هر چه درباره او نوشته شده، اشتباه است. او دیگر مشغول چنین تجارت‌هایی نیست.»

نیویورک تایمز می‌گوید، وزارت خارجه چین حاضر نشده‌است درباره این سرمایه‌گذاری‌ها، نخست‌وزیر و خویشاوندان او اظهار نظر کند.

خبرگزاری‌ها روز ۲۸ اکتبر خبر دادند که اعضای خانواده ون از طریق وکیل خود اتهامات درج‌شده در نیویورک‌تایمز علیه خود را تکذیب کرده‌اند.

وکیل بستگان ون جیابائو می‌گوید که شماری از اعضای خانواده ون در فعالیت‌های تجاری دست دارند اما هیچ‌کدام از این فعالیت غیرقانونی نیست.
XS
SM
MD
LG