لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

ابهام در مورد خبر دستگیری اعضای ارشد گروه جندالله در پاکستان


نقل و انتقالات سربازان پاکستانی در بلوچستان پاکستان.
نقل و انتقالات سربازان پاکستانی در بلوچستان پاکستان.
خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز جمعه از دستگیری محمد ظاهر نارویی معروف به محمد ظاهر بلوچ خبر داد که به گفته این خبرگزاری از او «به عنوان رهبر جندالله» یاد می‌شود.

اما به گزارش خبرگزاری فارس، علی عبداللهی، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور، در ارتباط با خبر دستگیری محمدظاهر بلوچ گفت: «این خبر در سایت‌ها منتشر شده ولی تا به حال به صورت رسمی خبری دریافت نکرده‌ایم و نمی‌توانیم تأیید یا رد کنیم.»

خبرگزاری ایرنا روز گذشته هم‌چنین از بازداشت عبدالرئوف ریگی، برادر رهبر پیشین جندالله در پاکستان خبر داده‌بود که استاندار سیستان و بلوچستان روز جمعه از تأیید نشدن خبر دستگیری این فرد توسط مقام‌های پاکستانی خبر داد.

خبرگزاری ایرنا، از عبدالرئوف ریگی به عنوان جانشین عبدالمالک ریگی، رهبر اعدام شده جندالله، نام برده‌ بود، این در حالی است که در سایت‌های نزدیک به جندالله از وی به عنوان سخنگوی این گروه یاد شده‌است.

با این حال در خبرهای تازه خبرگزاری‌های داخلی ایران از محمدظاهر بلوچ به عنوان «جانشین عبدالمالک ریگی» یاد شده‌است.

به گزارش روز جمعه خبرگزاری کار ایران، ایلنا، علی‌محمد آزاد، استاندار سیستان و بلوچستان روز جمعه اعلام کرد که «شب گذشته استانداری سیستان و بلوچستان، تماسی را با مقامات پاکستانی برقرار کرد که در این تماس خبر دستگیری عبدالرئوف ریگی توسط مقامات محلی این کشور، تأیید نشد.»

گروه جندالله که در جنوب شرقی ایران فعال است از زمان تأسیس در سال ۸۲ تا کنون در عملیات مختلفی و از جمله بمگذاری‌های انتحاری که به مرگ دهها تن انجامیده دست داشته‌است.

در همین حال خبرگزاری ایرنا در خبر خود از قول «یک منبع مطلع که خواست نامش فاش نشود» جزئیاتی از نحوه «دستگیری» محمد ظاهر بلوچ را منتشر کرد.

بنا بر این گزارش، نیروهای امنیتی پاکستان چند روز پیش در یک عملیات، فردی بنام «جهان زیبا» نوه «اکبر بکتی» یکی از سران ایالت بلوچستان پاکستان که چندی پیش توسط افراد ناشناس به ضرب گلوله کشته شده‌بود را دستگیر کردند.

بنا بر این گزارش، «جهان زیبا» پس از بازجویی‌ها، محل انبار بزرگ تسلیحات جندالله را افشا کرده و نیروهای امنیتی پاکستان توانستند پس از محاصره این محل علاوه بر محمد ظاهر بلوچ حدود ۱۷ نفر از افراد تحت امر وی را نیز دستگیر کنند.

به گزارش ایرنا، جلال سیاح، معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان خبر داده‌است که «ارتباط مداوم با مسئولان ذیربط در پاکستان» برای روشن شدن جزئیات این دستگیری‌ها ادامه دارد.

آخرین اقدامی که گروه جندالله مسئولیت آن را بر عهده گرفت، انفجار انتحاری بیست و چهارم آذرماه سال جاری در چابهار بود که به کشته شدن بیش از ۳۰ تن از شرکت‌کنندگان در مراسم عزاداری محرم منجر شد.

ایران از زمان روی دادن این انفجار تا کنون چندین نفر را که وابسته به گروه جندالله معرفی شده‌اند، اعدام کرده‌است و مقام‌های ایرانی با تکرار اتهام حمایت مقام‌های محلی پاکستان از اقدامات این گروه تهدید به مقابله با جندالله در خاک پاکستان کرده‌اند.

در سی خردادماه سال جاری عبدالمالک ریگی، رهبر پیشین گروه جندالله، به اتهام «محاربه و افساد فی الارض» در زندان اوین به دار آویخته شد.
XS
SM
MD
LG