لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۳

پرونده دو تبعه آمریکایی؛ عراق: منتظر حرکت بعدی ایران هستیم


جاش فتال (راست) و شین باوئر، دو آمریکایی که بیش از دو سال است در ایران زندانی هستند.
جاش فتال (راست) و شین باوئر، دو آمریکایی که بیش از دو سال است در ایران زندانی هستند.
در حالی که وکیل مدافع جاش فتال و شین باوئر روز شنبه از تشکیل پرونده برای وثیقه آزادی آنها خبر داد، وزیر خارجه عراق که کشورش برای آزادی این دو تن هیئتی بلندپایه به تهران اعزام کرده، می‌گوید که تلاشگران بین‌المللی هم‌اینک «منتظر حرکت بعدی ایران» در زمینه آزادی آنها هستند.

روز شنبه مسعود شفیعی، وکیل دو آمریکایی زندانی در ایران در گفت‌وگو با رادیو فردا اظهار داشت که معمولا پس از تودیع وثیقه دو امضا باید گرفته شود تا زندانیان بتوانند زندان را ترک کنند و او هم‌اکنون منتظر امضای دوم یک قاضی دیگر است.

وی ابراز امیدواری کرد که در یک دو روز آینده این امضا گرفته شود و قاضی دستور آزادی موکلینش را بدهد.

وکیل مدافع آقایان فتال و باوئر، همچنین به خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داد که وی با حضور در دادگاه، «در حال پیگیری» موضوع پذیرش آزادی جاش فتال و شین باوئر در قبال سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای هر یک از آنها است و برای این وثیقه‌ها تشکیل پرونده داده است.

جاش فتال و شین باوئر بیش از دو سال پیش در مردادماه ۸۸ و بحبوحه اعتراضات به نتیجه انتخابات در ایران به همراه سارا شورد در منطقه مرزی ایران و عراق به اتهام عبور غیرقانونی از مرز بازداشت شدند و بعدها جاسوسی هم به اتهام آنها افزوده شد.

در این میان سارا شورد شهریور ماه ۸۹ با میانجی‌گری عمان و سپردن وثیقه آزاد و به کشورش بازگشت و در مورد جاش فتال و شین باوئر پس از تشکیل دادگاه حکم هشت سال زندان صادر شد.

اما به تازگی تلاش‌هایی از سوی دو کشور عراق و عمان برای آزادی این دو شهروند آمریکایی صورت گرفته و محمود احمدی‌نژاد نیز خبر از آزادی قریب الوقوع آنها داده است.

در این زمینه هوشیار زیباری، وزیر خارجه، عراق روز جمعه به آسوشیتدپرس گفت که رهبران کشورش از مقام‌های ایران خواسته‌اند تا این دو شهروند آمریکایی را بر پایه دلایل بشردوستانه آزاد کنند.

آقای زیباری افزود: «اظهارات اخیر از سوی رئیس جمهور ایران باعث خوش‌بینی ما شده‌است؛ در حال حاضر همه منتظر حرکت بعدی ایران هستند تا این قضیه خاتمه پیدا کند.»

اظهارت محمود احمدی‌نژاد، در آستانه سفرش به سازمان ملل در نیویورک، روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا بیان شد و او در این مصاحبه وعده داد که دو جوان آمریکایی که بیش از دو سال است در ایران زندانی هستند «دو روز دیگر» آزاد شوند.

با این حال یک روز پس از آن، اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مورد آزادی زودهنگام دو تبعه آمریکایی از سوی قوه قضائیه ایران رد شد. ولی پس از آن، روزنامه شرق به نقل از نماینده رئیس جمهور عراق در تهران بار دیگر موضوع آزادی این دو را تأیید کرد.

بر پایه گزارش‌ها دست‌کم دو رایزن نزدیک به سلطان قابوس، حاکم عمان، نیز برای میانجی‌گری در زمینه آزادی این دو جوان آمریکایی از روز چهارشنبه در تهران به‌سر می‌برند و عمان هواپیمایی نیز برای انتقال جاش فتال و شین باوئر پس از آزادی به تهران فرستاده است.

عمان با تهران و واشینگتن روابط نزدیکی دارد و به خاطر سهیم بودن در کنترل تنگه استراتژیک هرمز با ایران، نقش راهبردی مهمی در منطقه ایفا می‌کند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه گفت که روی وعده رئیس دولت ایران در مورد آزادی دو شهروند آمریکایی زندانی در ایران «حساب می‌کند» و کشورش هم‌چنان امیدوار است جاش فتال و شین باوئر آزاد شوند.

سارا شورد، سومین شهروند آمریکایی که در کنار جاش فتال و شین باوئر در ایران زندانی بود در شهریور ماه ۸۹، با وساطت سلطان‌نشین عمان پس از سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد و به کشورش بازگشت.

وی هم‌اینک در اوکلند کالیفرنیا زندگی می‌کند. شین باوئر که یک روزنامه‌نگار حق التحریری است، در زندان از سارا شورد درخواست ازدواج کرده‌است.

در مورد این درخواست شبکه خبری «ای بی سی» در خرداد ۸۹ و پس از دیدار مادران این شهروندان آمریکایی با آنها گزارش داد که مادران سارا شورد و شین باوئر در مصاحبه‌ای با يک برنامه راديويی پر طرفدار در آمريکا خبر نامزدی فرزندان خود را اعلام کردند.

به گفته آنها شين باوئر با ساختن يک حلقه از تکه های نخ پيراهن خود از سارا تقاضای ازدواج کرده و به محض آزادی از زندان آنها ازدواج خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG