لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

انتخاب امسال جایزه شعر نیما «یک نه» به جشنواره‌های دولتی بود


سیمین بهبهانی در حال اهدای جایزه شعر نیما به مریم حسین زاده، همسر محمد مختاری. ۲۰ مهر ۹۱.
سیمین بهبهانی در حال اهدای جایزه شعر نیما به مریم حسین زاده، همسر محمد مختاری. ۲۰ مهر ۹۱.
سومین دوره جایزه شعر نیما عصر پنج‌شنبه، ۲۰ مهر ۹۱، در تهران برگزار شد. این جایزه شعر مستقل که از معدود جوایز ادبی در حوزه شعر در ایران است، با موضوع شاعر برگزیده دهه ۸۰ خورشیدی، در نهایت با اعلام نام محمد مختاری، شاعر به قتل رسیده در سال ۱۳۷۷ و در جریان قتل‌های زنجیره‌ایِ جمعی از نویسندگان ایران به دست وزارت اطلاعات وقت، به کار خود پایان داد.

جایزه شعر نیما، سیمین بهبهانی، دیگر شاعر صاحب‌نام ایران را نیز مورد تقدیر ویژه قرار داد.

این در حالی بود که پیش از این برگزارکنندگان جایزه شعر نیما با اعلام اولیه نام ۱۵ تن از شاعران معاصر، قرار بود از میان آنان شاعر برگزیده یک دهه گذشته از دیدگاه داوران این جایزه را اعلام کند.

اگر چه انتشار آن فهرست مخالفت‌های متفاوتی را از سوی برخی منتقدان برانگیخته بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:57 0:00
لینک مستقیم


در همین باره از داریوش معمار، دبیر این جایزه می‌پرسیم علت انتخاب محمد مختاری در این دوره چه بوده‌است؟

«این یک "نه" به جشنواره‌های دولتی بود به هدایت رسانه‌ای که در مملکت ما به نفع برخی افراد و جریان‌ها وجود دارد و در جهت تضعیف و تهدید و محدود کردن دامنه تاثیر و حضور برخی چهره‌ها و شاعران داخل کشور به کار گرفته می‌شود.

محمد مختاری، نویسنده
محمد مختاری، نویسنده
ما با این نگاه آمدیم و امسال محمد مختاری را انتخاب کردیم و یک "آری" به شاعران و نویسندگانی بود که شرافت قلم‌شان را با هر هزینه‌ای حفظ کرده‌اند و تقدیری بود از همه شاعران و نویسندگان ایرانی. چه آنها که در مهاجرت به سر می‌برند و چه آنانی که کتاب‌هایشان در ایران گرفتار ممیزی و انواع مختلف سانسور شده‌است.

و حتی چه آن کسانی که به هر شکل ممکن امکان چاپ کتابشان را پیدا نکرده‌اند، اما شعرشان، قلمشان و حضورشان را با هیچ چیز دیگری معامله نکرده‌اند.»


در این مراسم از سیمین بهبهانی نیز تقدیر شد. در متن بیانیه این جایزه درباره سیمین بهبهانی آمده‌است: «جایزه نیما از بانوی روشن‌اندیش شعر معاصر فارسی، خانم سیمین بهبهانی به دلیل خلق شعری شریف و آگاهی‌ساز و حضوری بالغ و انسانی که برآمده از رنج و اندوه و شادکامی مردم ایران بوده، این تقدیر را به عمل آورده‌است.»

جایزه شعر نیما قرار است چهارمین دوره خود را در سال آینده با موضوع متفاوتی برگزار کند.

داریوش معمار در این باره می‌گوید: «برنامه ما این است که در دوره‌های آینده یک نگاه دقیق‌تری به وجوه قوت و غنای ادبیات مهاجرت داشته باشیم و تلاشمان را معطوف این قضیه می‌کنیم. اگر در این مسیر به مشکل خاصی برخورد نکنیم و دچار محدودیت خاصی نشویم.»

در مراسم جایزه شعر نیما تندیس هنری ساخته اردشیر رستمی‌وند- هنرمند معاصر- به برگزیدگان اهدا شد و همسر محمد مختاری جایزه او را از دست سیمین بهبهانی دریافت کرد.

هوشنگ چالنگی، حافظ موسوی و علیشان مولوی از جمله شاعرانی بودند که در این مراسم به یاد و بزرگداشت محمد مختاری شعرهای خود را قرائت کردند.
XS
SM
MD
LG