لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

قشقاوی: حکم دیپلمات ایرانی متهم در برزیل هنوز نهایی نشده است


حسن قشقاوی، معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه ایران.
حسن قشقاوی، معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه ایران.
حسن قشقاوی، معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه ایران، روز یک‌شنبه ۱۸ تیر گفت که برای دیپلمات ایرانی متهم در برزیل هنوز از سوی دولت ایران حکم نهایی صادر نشده‌است.

آقای قشقاوی در گفت‌وگو با سایت «خبرآنلاین» با بیان این مطلب افزود که «تنها حضور دیپلمات در استخر مختلط تایید شده‌است نه تخلفی دیگر» و بقیه موارد اتهام به او را «داستان‌سرایی‌های رسانه‌ای» دانست.

اشاره معاون کنسولی وزارت امور خارجه ایران به حکمت‌الله قربانی، دیپلمات سفارت جمهوری اسلامی در برزیل است که روز ۲۶ فروردین‌ماه در استخری مختلط در برازیلیا، پایتخت برزیل، بازداشت شد.

به گفته پلیس برزیل، شاهدان عینی گفته‌اند این دیپلمات ایرانی که بیش از ۵۰ سال سن دارد در حالی که تظاهر می‌کرد در حال شنا است، به زیر آب می‌رفت و در زیر آب، بدن دختران را لمس می‌کرد. سن این دختران ۹ تا ۱۵ اعلام شده‌ بود.

پس از بالا گرفتن خشم والدین این دختران، پلیس این دیپلمات را بازداشت کرد ولی بعد از مدتی وی را به دلیل مصونیت قضایی آزاد کرد. به نوشته روزنامه برزیلی «او گلوبو»، آقای قربانی در سلسله‌مراتب سفارت جمهوری اسلامی در برزیل، نفر سوم است.

انتشار این خبر جنجالی در روابط دو کشور بوجود آورد و به نوشته رسانه های ایران، این دیپلمات به تهران فراخوانده شد و سپس از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اخراج شد.

اکنون حسن قشقاوی، معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه ایران، می‌گوید که «صرف حضور یک دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در یک استخر مختلف قطع نظر از انتساب یا عدم انتساب سایر داستان‌سرایی‌های رسانه‌ای، یک تخلف آشکار انضباطی می‌باشد و بر همین اساس مرجع قانونی رسیدگی به تخلف انضباطی، با وی در مرحله بدوی برخورد نموده‌است، ولی حکم نهایی هنوز صادر نشده‌است.»

موضوع آزار جنسی توسط دیپلمات ایرانی در فرانکفورت

حسن قشقاوی در ادامه گفت‌وگوی خود با «خبرآنلاین» به موضوع شکایت از معاون سرکنسولگری ایران در مورد آزار جنسی یک کودک در آلمان نیز اشاره کرد و اظهار داشت که «در حال حاضر بررسی کارشناسی ابعاد مختلف این سناریو در وزارت خارجه ادامه دارد و ممکن است به زودی ابعاد جدیدتر ماجرا بیان شود.»

وی با این حال پیشاپیش این حادثه را از جمله «اخبار بی‌پایه و کذب همراه با جنجال غیر عادی رسانه‌ای» لقب داد و آن را «از سناریوهای مشخص و نخ‌نما علیه مسئولین و سربازان خط مقدم دستگاه دیپلماسی» توصیف کرد.

روزنامه «بیلد» آلمان روز جمعه ۱۶ تیرماه گزارش داد که مادر یک کودک ده‌ساله در فرانکفورت از دیپلمات ۴۵ ساله ایرانی که معاون سرکنسولگری ایران در آلمان است شکایت کرده که در روز ۱۲ تیرماه قصد آزار جنسی فرزندش را داشته‌است.

حسن قشقاوی روز ۱۵ تیر این حادثه را «مورد حمله قرار گرفتن یکی از اعضای سرکنسولگری جمهوری اسلامی در فرانکفورت توسط یک زن آفریقایی‌تبار» توصیف کرد و خبر داد که جمهوری اسلامی با احضار سفیر آلمان در تهران، نسبت به برخورد پلیس آلمان با وی اعتراض کرد.

در رابطه با همین حادثه، حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز شنبه ۱۷ تیر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا این حادثه را به سازمان مجاهدین خلق نسبت داد.

وی در این باره اظهار داشت که «منافقین اخیرا با صرف هزینه‌های مالی سعی می‌کنند از سیاه‌پوستان نیازمند برای اهداف خود سوءاستفاده کنند و بسیاری از آنان را با هزینه و مساعدت مالی به اجتماعات خود می‌کشانند.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی موضوع آزاد جنسی دختربچه توسط دیپلمات ایرانی در آلمان را «توطئه» و «بهانه واهی» نامید و اظهار داشت: «زن سیاه‌پوست حمله‌کننده به عضو سرکنسولگری ایران در فرانکفورت نیز از سوی منافقین خریداری شده‌است.»

«وزارت خارجه بیشترین تعداد بسیجی را دارد»

حسن قشقاوی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود اعلام کرد که وزارت امور خارجه ایران بالاترین میزان بسیجی‌ها را در میان دستگاه اجرایی دارد.

وی افزود که نیمی از دیپلمات‌های ایرانی، بسیجی و یا مجروحان جنگی و فرزندان جان‌باختگان جنگ با عراق هستند و علت آن را «به خاطر گزینش قوی و نظارت و ارزشیابی همه‌جانبه» در وزارت خارجه نامید.

حسن قشقاوی در ادامه با اشاره به وزارت خارجه گفت که «از مجموع چهار هزار پرسنل موجود، ۲۸۰۰ نفر بسیجی عادی ۱۷۰۰ نفر بسیجی فعال هستند.»

با این حساب، به گفته حسن قشقاوی جمع بسیجیان در میان کارکنان وزارت خارجه به رقم ۴۵۰۰ نفر می‌رسد که با «مجموع چهار هزار پرسنل موجود» مورد اشاره آقای قشقاوی هم‌خوانی ندارد و با این گفته که «نیمی از دیپلمات‌های ایرانی بسیجی و جانباز» هستند نیز تطابق پیدا نمی‌کند.

معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش تعداد فارغ‌التحصیل دانشگاهی در میان «چهار هزار پرسنل» وزارت خارجه را ۲۳۱۷ نفر اعلام کرد.

با وجودی که این رقم کمی بیش از نیمی از کارکنان این وزارتخانه را شامل می‌شود حسن قشقاوی وزارت امور خارجه ایران را دارای «ایثارگرترین، بسیجی‌ترین و تحصیلکرده‌ترین کادر در کشور نسبت به کلیه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی» دانست.

وی در پایان افزود: «البته این همه که گفته شد به معنی عصمت مطلق دستگاه دیپلماسی و دیپلمات‌ها نیست.»

آقای قشقاوی هم‌چنین تعداد پرسنل وزارت خارجه جمهوری اسلامی که پس از انقلاب به خارج از کشور پناهنده شده‌است را «۱۰ نفر» اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG