لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی در ایران


خبرهای رسیده حاکی از آزادی چند تن از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی از زندان‌های ایران و در عین حال بازداشت و ناپدید شدن دو تن از فعالان سیاسی دیگر است.

فریبرز رئیس‌دانا، اقتصاددان منتقد، و مازیار سمیعی، فعال دانشجویی، از جمله زندانیان آزاد شده در روز دوشنبه هستند.

منابع خبری هم‌چنین از آزادی فرزانه روستایی و کیوان مهرگان از روزنامه‌نگاران روزنامه اصلاح‌طلب شرق، عادل محمدحسینی، عضو فعال ستاد میرحسین موسوی، و رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل دادگستری در این روز خبر می‌دهند.

فرشین کاظمی‌نیا، سخنگوی کمپین آزادی فریبرز رئیس دانا با تأیید آزادی آقای رئیس دانا به رادیو فردا گفت که برای آزادی وی وثیقه‌ای ۳۰ میلیون تومانی مقرر شده‌است.

فریبرز رئیس دانا در پیامی که به مناسبت آزادی خود خطاب به کمپین فعال برای آزادی‌اش فرستاده، اقدام‌های کانون نویسندگان ایرانی در تبعید، جامعه اقتصاددانان دانشگاهی و غیر دانشگاهی و دیگر گروه‌ها را در آزادی خود پس از حدود یک ماه مؤثر دانسته‌است.

وی در این پیام می‌افزاید که «هیچ‌کدام از ما بااین فعالیت‌ها آب در هاون نمی‌کوبیم و حتماً مؤثریم.»

روز یک‌شنبه نیز ریحانه طباطبایی، روزنامه‌نگار و محمد حسین مظفری، فعال دانشجویی از زندان آزاد شدند.

فرزانه روستایی، دبیر گروه بین‌الملل روزنامه شرق، از روزنامه‌نگاران باسابقه است و کیوان مهرگان، دبیر گروه سیاسی این روزنامه، نیز دست‌کم یک دهه سابقه روزنامه‌نگاری دارد.

ریحانه طباطبایی، نازنین خسروانی، ساجده کیانوش‌راد و فرزانه روستایی، چهار روزنامه‌نگار زنی هستند که در اخیرا به دلیل آن‌چه دادستان تهران جرائم امنیتی نامیده بازداشت شده‌اند.

عادل محمدحسینی، دانشجوی دانشگاه آزاد قزوین و عضو فعال ستاد میرحسین موسوی، که در تاریخ شش دی ماه امسال پس از مراجعه به دادسرای مستقر در زندان اوین بازداشت شده بود، روز دوشنبه ۲۷ دی ماه، با تبدیل قرار بازداشت موقت به قرار وثیقه، از زندان آزاد شد. به گزارش «رسا»، وی طی این مدت در انفرادی بند دو الف زندان اوین و تحت بازجویی بوده‌است.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیلی که در سال‌های اخیر وکالت بسیاری از پرونده‌های حقوق بشری را بر عهده داشته است، روز یک‌شنبه بدون مشخص بودن اتهامش به شعبه یک دادسرای انقلاب زندان اوین احضار شده بود.

به گزارش «کانون مدافعان حقوق کارگر»، فریبرز رئیس دانا، اقتصاددان و عضو کانون نویسندگان ایران، که در آستانه اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها به دلیل مخالفت با این طرح در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، روز دوشنبه با سپردن وثیقه آزاد شد.

بازداشت و ناپدیدی

از سوی دیگر بنا بر گزارش‌ها، برای احمد محمدنیا، فعال دانشجویی، حکم شش ماه حبس تعزیری صادر شده و حجت عربی، فعال دانشجویی دانشگاه صنعت نفت آبادان، «ناپدید» شده‌است.

به نوشته «کلمه»، پوریا موسوی، فعال دانشجویی و از اعضای ستاد میرحسین موسوی، نیز روز دوشنبه بازداشت شده‌است.

به گزارش «کلمه»، ماموران امنیتی بعد از «یورش» به منزل پدری پوریا موسوی و بازرسی منزل و توقیف وسایل شخصی از جمله کامپیوتر او، اقدام به بازداشت وی نموده و او را به محل نامعلومی منتقل کرده‌اند. این گزارش حاکی است ماموران در این اقدام، از ارائه حکم جلب به وی خودداری کرده‌اند.

در همین حال به گزارش رسانه های دانشجویی حاکی است که یکی از فعالان دانشجویی دانشکده نفت آبادان به نام حجت عربی از روز پنج‌شنبه بیست و سوم دی ماه، «به طرز مشکوکی ناپدید شده‌است.»

به نوشته به گزارش این وب سایت ها، ماموران امنیتی بامداد همان روز به محل سکونت وی حمله کرده و پس از تجسس منزل، کامپیوتر و لپ‌تاپ وی را با خود برده‌اند. از حوالی ظهر روز پنجشنبه هیچ اطلاعی از نامبرده در دست نیست و گوشی تلفن همراهش نیز خاموش است.

به گزارش دانشجو نیوز، «فعالیت در فیس‌بوک، بحث در کلاس انقلاب، و فعالیت در نشریه انجمن اسلامی دانشکده» باعث شده‌بوده‌است که وی اخیراً با حکم رئیس دانشگاه صنعت نفت از خوابگاه اخراج شود.
XS
SM
MD
LG