لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۱

گفت‌وگوی تلفنی اوباما و کامرون درباره دور بعدی مذاکره با ایران


دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، و دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز سه‌شنبه، ۲۱ آبان، طی یک تماس تلفنی، درباره انتظارات خود از دور بعدی مذاکرات هسته‌ای با ایران بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید گزارش می‌دهد که اوباما و کامرون در این تماس تلفنی «بر حمایت خود از پیشنهاد یکپارچه ۱+۵ تأکید کرده و انتظارات خود برای دور بعدی مذاکرات را بیان کردند».

رئیس جمهوری آمریکا و نخست‌ وزیر بریتانیا در این گفت‌وگو همچنین درخصوص مسائل امنیتی خاورمیانه و ازجمله مسائل سوریه و افغانستان تبادل نظر کردند.

گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان آخرین دور از مذاکرات خود با ایران را ۱۸ آبان‌ماه بدون نتیجه مشخصی پایان داد و طرف‌ها اعلام کرده‌اند که دور بعدی این مذاکرات در ۲۹ آبان‌ماه، ۲۰ نوامبر، برگزار خواهد شد.

در جریان آخرین دور مذاکرات، فرانسه موضعی سختگیرانه‌تر از ایالات متحده اتخاذ کرد و لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، خواستار تعلیق فعالیت تأسیسات آب سنگین اراک و هچنین کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران شد.

این موضع فرانسه با واکنش‌های منفی شدید در رسانه‌های ایران روبه‌رو شد، اما چند روز پس از آن علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرد که جمهوری اسلامی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجوز بازرسی از تأسیسات اراک و معدن اورانیوم گچین را می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، علی‌اکبر صالحی سه‌شنبه شب نیز در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو تلویزیون دولتی ایران نیز در مورد مسئله مذاکرات با قدرت‌های غربی سخن گفت.

وی در این باره اظهار داشت: «از امروز تا سه ماه آینده کارشناسان دو طرف راجع به گام‌های بعدی به مذاکره می‌نشینند تا این پرونده برای همیشه بسته شود.»

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «ما همزمان با ۱+۵ با آژانس نیز مذاکره می‌کنیم، چرا که بحث‌ها با آژانس فنی و حقوقی است و این نهاد تنها مرجع راستی‌آزمایی است.»

وی ادامه داد: «برنامه هسته‌ای ایران با یک سوء تفاهم و گزارش بی‌پایه و اساس منافقین [سازمان مجاهدین خلق] درباره سایت نطنز در سال ۲۰۰۲ میلادی وارد یک جریان و پرونده ساختگی شد.»

علی‌اکبر صالحی در ادامه گفت که «با این جریان ساختگی، فعالیت هسته‌ای ایران را حقوقی و سیاسی کردند».

سازمان مجاهدین خلق پیش از این در سال ۲۰۰۲ دست به افشای برنامه ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات نطنز زد که مورد توجه جامعه جهانی واقع شد.

این سازمان پس از آن نیز بارها از «افشای» اطلاعاتی در مورد تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی خبر داده که این خبرها اما بازتاب‌های کمتری داشته است.
XS
SM
MD
LG