لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

اوباما ائتلاف مخالفان رژیم بشار اسد را به‌رسمیت شناخت


باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده، اعلام کرد ائتلاف تازه‌ای که توسط مخالفان رژیم بشار اسد در سوریه تشکیل شده را یک ائتلاف «فراگیر» می‌داند و آن را به عنوان «نماینده قانونی ملت سوریه» به رسمیت می‌شناسد.

باراک اوباما که روز سه‌شنبه ۲۱ آذر در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» سخن می‌گفت اظهار داشت: «ائتلاف اپوزیسیون سوریه هم‌اینک شکلی فراگیر به خود گرفته و بازتاب‌دهنده طیف مخالفان است و به اندازه لازم مردم سوریه را نمایندگی می‌کند، و بنا بر این تصمیم گرفته‌ایم تا این ائتلاف را به عنوان نماینده قانونی مردم سوریه به‌شمار آوریم.»

گروه‌های مختلف اپوزیسیون سوریه پس از چهار روز گفت‌وگو، روز ۲۱ آبان گذشته موفق شدند تا یک ائتلاف فراگیر به نام «ائتلاف ملی نیروهای مخالف و انقلابی سوریه» تشکیل داده و به اتفاق کامل آراء یک فرد را به عنوان رهبر ائتلاف تازه برگزینند.

رهبر این ائتلاف تازه، مُعاذ الخطیب نام دارد که پیش‌نماز پیشین مسجد اموی دمشق است و به عنوان چهره‌ای میانه‌رو شناخته می‌شود.

محمود الحمزه، سخنگوی این ائتلاف، پیش از این در یک نشست خبری گفت که تمامی گروه‌های حاضر در این ائتلاف توافق کرده‌اند تا با رژیم بشار اسد مذاکره‌ای نداشته باشند و افزود که این ائتلاف به دنبال «براندازی» حکومت اسد است.

به رسمیت شناختن این ائتلاف از سوی آمریکا پس از آن صورت می‌گیرد که فرانسه، بریتانیا، ترکیه، و شورای همکاری خلیج فارس نیز این ائتلاف را به عنوان «نماینده مردم سوریه» به رسمیت شناختند.

ائتلاف نام‌برده با فشار و ترغیب ایالات متحده تشکیل شده‌است اما روند به رسمیت شناختن این ائتلاف از سوی آمریکا در هفته‌های اخیر کمی با کندی روبه‌رو شده‌بود زیرا نگرانی‌هایی در خصوص ارتباطات بخشی از این ائتلاف با گروه‌های تندرو وجود داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما در مصاحبه روز سه‌شنبه خود با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» نیز به این موضوع اشاره کرده و گفت: «عنصر کوچکی نیز از افراد مخالف رژیم اسد هستند که در اصل وابسته به القاعده در عراق‌اند و ما این گروه که النُصره نام دارد را یک سازمان تروریستی می‌دانیم.»

گروه «النصره» با وجود اینکه در اقلیت قرار دارد اما تاکنون یکی از مؤثرترین گروه‌ها در نبردهای مخالفان برای براندازی رژیم اسد بوده و به این خاطر نگرانی‌هایی نیز در مورد اینکه هدایت شورش ۲۱ماهه علیه بشار اسد به دست این گروه بیفتد نیز وجود دارد.

این گروه در شکست دادن نیروهای دولتی در پایگاه بزرگ «شیخ سلیمان» واقع در شمال سوریه که روز دوشنبه پس از یک محاصره یک‌ماهه انجام شد نقشی اساسی داشت و این گروه مسئولیت انفجارهای بزرگ انتحاری در محلات مسکونی مختلف شهرهای این کشور را نیز برعهده گرفته‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه کشورهای مخالف حکومت بشار اسد، موسوم به «گروه دوستان سوریه»، قرار است روز چهارشنبه در مراکش گرد هم آمده و در خصوص دو موضوع «گذار سیاسی پس از سرنگونی اسد»، و نحوه بسیج کمک‌های انساندوستانه برای مردم سوریه، گفت‌وگو کنند.

گزارش‌ها حاکی است که تعداد کشته‌شدگان در درگیری‌های ۲۱ماهه سوریه از مرز ۴۲ هزار نفر گذشته و شمار آوارگان سوری در کشورهای همسایه و دیگر کشورهای جهان عرب نیز از نیم میلیون نفر گذشته است.
XS
SM
MD
LG