لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

افزایش قیمت نفت در آسیا «به دنبال قطع صادرات ایران به بریتانیا و فرانسه»


پس از اعلام توقف صدور نفت ایران به شرکت های بریتانیایی و فرانسوی، روز دوشنبه بهای نفت در بازارهای آسیایی به مرز ۱۰۵ دلار در هر بشکه رسید که در ۹ ماه اخیر بی‌سابقه است.

علیرضا نیکزاد رهبر، سخنگوی وزارت نفت ایران روز یک‌شنبه اعلام کرد که فروش نفت به شرکت‌های نفتی انگلیسی و فرانسوی متوقف شده‌است و ایران نفت خام صادراتی را به جای این شرکت‌ها به مشتریان جدید تحویل خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با انتشار این خبر بهای نفت در معاملات بعد از ظهر بازارهای آسیایی با ۱٫۵ دلار افزایش، ۱۰۴٫۷۴ دلار در هر بشکه خرید و فروش شد.

در بامداد همین روز قیمت نفت در بازارهای آسیایی به ۱۰۵٫۲۱ دلار رسیده بود که بالاترین قیمت این محصول در این بازارها از ماه مه گذشته‌است.

گزارش‌ها حاکی است بهای نفت خام در بازار نیویورک نیز روز جمعه با ۹۳ سنت افزایش به ۱۰۳٫۲۴ دلار در هر بشکه رسیده‌ بود و در لندن نیز قیمت نفت با ۱٫۴۳ دلار افزایش، ۱۲۱٫۰۱ دلار معامله شد.

خبرگزاری ایرنا نیز گزارش داده است: بر اساس محاسبات دبیرخانه اوپک که روز دوشنبه منتشر شد، بهای سبد نفت این سازمان در روز جمعه به ۱۱۸ دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه رسید.

بنا بر این گزارش، با این حساب بهای نفت جمعه گذشته اوپک نسبت به روز پیش از آن چهار دهم درصد افزایش داشته‌است.

اتحادیه اروپا برای واداشتن جمهوری اسلامی به «شفافیت» بیشتر در برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای خود اقدام به تحریم نفت ایران کرده و به آن دسته از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که از ایران نفت وارد می‌کنند تا یکم ژوئیه ۲۰۱۲ فرصت داده تا به قراردادهای موجود خود با ایران پایان دهند.

در همین حال وزارت نفت ایران در اقدامی ظاهراً پیش‌دستانه خبر داده‌است که ایران صدور نفت به شرکت‌های نفتی انگلیسی و فرانسوی را قطع کرده‌ و وزیر نفت ایران نیز گفته‌است که در مورد توقف صادرات نفت به دیگر کشورهای اروپایی بعدا تصمیم‌گیری خواهد شد.

صعود بهای نفت در بازارهای جهانی در حالی است که اوایل ماه جاری میلادی با افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به وضعیت اقتصاد جهانی قیمت نفت خام در سطح ۹۶ دلار در هر بشکه قرار داشت.

امضای قرارداد یک میلیارد دلاری توسعه میدان نفتی در ایران

در همین حال، خبرگزاری مهر گزارش داده است که با حضور رستم قاسمی وزیر نفت، قرارداد طرح توسعه سه میدان نفتی کوه موند، کوه کاکی و بوشگان در جنوب ایران به ارزش تقریبی نزدیک به یک میلیارد دلار روز دوشنبه امضا می‌شود.

در این خبر از میدان نفتی کوه موند، واقع در استان بوشهر به عنوان بزرگترین میدان خشكی نفت سنگین جهان یاد شده‌است.

بر اساس گزارش یاد شده، پیش از این برای توسعه این سه میدان نفتی مذاکراتی بین شرکت ملی نفت ایران و یک کنسرسیوم چینی- استرالیایی انجام شده بود اما بنا بر تصمیم‌های جدید، این قرارداد با شرکت گازپروم پارس امضا خواهد شد.

دفتر مرکزی شرکت گازپروم پارس در تهران است ولی دفاتری نیز در شهر کیف، پایتخت اکراین، و کیش دارد.

وب‌سایت «پایگاه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی» ایران، روز دوشنبه با درج خبر امضای این قرارداد یک میلیارد دلاری، گازپروم پارس را «ناشناخته‌ترین شرکت نفتی جهان» توصیف کرد و نوشت که «پیش از این گفته می‌شد شرکت پروم پارس یک شرکت خارجی (اوکراینی) است اما مسئولان شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران اوکراینی بودن این مجموعه را تکذیب کردند.»
XS
SM
MD
LG