لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری وتارا در ساحل عاج


آلاسان واتارا، رئیس‌جمهور جدید ساحل عاج به همراه همتای فرانسوی‌اش نیکولا سارکوزی در روز برگزاری مراسم تحلیف. ۲۱ مه ۲۰۱۱.
آلاسان واتارا، رئیس‌جمهور جدید ساحل عاج به همراه همتای فرانسوی‌اش نیکولا سارکوزی در روز برگزاری مراسم تحلیف. ۲۱ مه ۲۰۱۱.
بیش از بیست تن از رهبران جهان روز شنبه برای شرکت در مراسم تحلیف آلاسان واتارا به عنوان رئیس جمهور جدید ساحل عاج، راهی پایتخت این کشور شدند.

آلاسان واتارا در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر گذشته به پیروزی رسیده بود اما لوران باگبو، رئیس جمهوری پیشین، حاضر به کناره‌گیری از قدرت نشد که این امر درگیری‌ها و تلفات زیادی را به دنبال داشت.

هم‌اینک پس از شش ماه درگیری میان طرفداران این دو که بیش از هزار کشته و حدود یک میلیون آواره بر جای گذاشته‌است، و پس از بازداشت لوران باگبو که ماه گذشته رخ داد، رئیس‌جمهور جدید این کشور زمام امور ساحل عاج را به دست می‌گیرد.

لوران باگبو از سال ۲۰۰۰ قدرت را در ساحل عاج در دست داشت و اگرچه دوران ریاست جمهوری‌اش به صورت قانونی در سال ۲۰۰۵ به پایان رسیده‌بود، ولی وی حاضر به ترک صندلی ریاست جمهوری نبود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ده‌ها هزار نفر از هواداران آقای واتارا برای شرکت در مراسم روز شنبه که در یاموسوکرو، پایتخت کشور آفریقایی ساحل عاج، برگزار می‌شود به خیابان‌های این شهر آمده‌اند و بالگردهای سازمان ملل متحد نیز برفراز این شهر در حال پروازند و مقام‌های کشورهای مختلف را به محل مراسم منتقل می‌کنند.

این گزارش حاکی است که نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه نیز با پروازی جداگانه از پاریس به یاموسوکرو آمده و در محل برگزاری مراسم، مورد تشویق حاضران قرار گرفته‌است.

لوران باگبو، رئیس‌جمهور پیشین ساحل عاج، هم‌اینک در خانه‌ای در این کشور تحت نظر پاسداران صلح سازمان ملل قرار دارد و قرار است به اتهام ارتکاب جنایات جنگی محاکمه شود.

به دنبال برگزاری انتخابات در ساحل عاج در تاریخ ۷ آذرماه سال ۱۳۸۹ لوران باگبو از پذیرش نتیجه این انتخابات سر باز زد اما سازمان ملل، اتحادیه آفریقا، گروه اقتصادی کشورهای آفریقای غربی و برخی دیگر از قدرت‌های جهان، آلاسان واتارا را به عنوان رئیس‌جمهور این کشور به رسمیت شناختند.

شورای امنيت سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای برای تحریم لوران باگبو و افزایش فعالیت صلح‌بانان سازمان ملل در این کشور، در انتقال قدرت به رئیس‌جمهور منتخب انتخابات شش ماه پیش ساحل عاج نقش داشته‌است.
XS
SM
MD
LG