لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

شبکه حقانی و پاکستان دست داشتن در ترور ربانی را تکذیب کردند


برهان الدین ربانی، رییس جمهور پیشین افغانستان که در یک حادثه ترور جان باخت.
برهان الدین ربانی، رییس جمهور پیشین افغانستان که در یک حادثه ترور جان باخت.
یک روز پس از آنکه دولت پاکستان اتهام افغانستان مبنی بر دست داشتن در ترور برهان‌الدین ربانی، رئیس شورای صلح افغانستان، را به شدت تکذیب کرد، «شبکه حقانی» مرتبط با طالبان، نیز دست داشتن در ترور ربانی را رد کرد و اتهامات ایالات متحده مبنی بر مرتبط بودن این شبکه با سرویس اطلاعاتی پاکستان را نیز تکذیب کرد.

برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهور پیشین افغانستان و مذاکره‌کننده اصلی صلح میان دولت کابل و طالبان، روز سه‌شنبه بیست و نهم شهریورماه در یک انفجار در منطقه دیپلماتیک کابل کشته شد.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه طی یک بیانیه رسمی اعلام کرد که «بر اساس تحقیقات انجام شده، یک فرد پاکستانی عامل ترور برهان‌الدین ربانی بوده و نقشه این ترور در کویته پاکستان طراحی و سازماندهی شده‌است.»

سیامک هروی، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت که حتی نام و شماره تلفن افرادی که در این ترور دست داشته‌اند مشخص و معلوم است و «حکومت پاکستان باید متعهد شود این افراد را دستگیر کرده و به حکومت افغانستان بسپارد.»



خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه گزارش داد که سراج‌الدین حقانی، فرمانده شبکه حقانی که با طالبان ارتباط دارد دست داشتن در ترور برهان‌الدین ربانی را تکذیب کرد.

وی در این مورد گفت: «ما برهان‌الدین ربانی را نکشته‌ایم و این امر بارها نیز توسط سخنگویان امارت اسلامی بیان شده‌است.» منظور سراج‌الدین ربانی از «امارت اسلامی» گروه اسلامگرای طالبان است.

ایالات متحده دولت پاکستان را به ارتباط با شبکه حقانی متهم کرده‌است و در هفته‌های اخیر رئیس جمهوری و مقام‌های ارشد ارتش آمریکا خواستار قطع حمایت پاکستان از این گروه شده‌اند. پاکستان می‌گوید ارتباطی با شبکه حقانی ندارد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه پاکستان روز یک‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «آنهایی که در کابل در منصب قدرت هستند به جای بیان چنین سخنان غیرمسئولانه‌ای بهتر است به طور جدی روی این موضوع فکر کنند که چرا همه افغان‌هایی که به صلح و به پاکستان تمایل دارند به طور سیستماتیک از صحنه حذف شده و کشته می‌شوند.»

این بیانیه افزود: «وقت آن رسیده که در مسیری که سرویس اطلاعاتی افغانستان و آژانس‌های امنیتی این کشور در پیش گرفته‌اند یک خانه‌تکانی انجام شود.»

کشته شدن برهان‌الدین ربانی هم‌اینک به روند گفت‌وگوهای صلح میان دولت کابل و گروه طالبان برای پایان دادن به جنگی ده‌ساله ضربه زده و نگرانی‌هایی را در مورد افزایش تنش‌های قومی در این کشور برانگیخته است.

روز یک‌شنبه صدها شهروند افغان با تظاهرات در خیابان‌های کابل پاکستان را متهم به دست داشتن در ترور ربانی کردند و شعارهایی نیز علیه توپ‌باران‌های اخیر مناطق مرزی افغانستان توسط ارتش پاکستان سر دادند.
XS
SM
MD
LG