لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۴

عباس: درخواست عضویت فلسطین را به سازمان ملل ارائه خواهیم کرد


محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، گفت که فلسطینی‌ها با وجود «تهدیدهای» آمریکا برای توقف کمک سالانه مالی، درخواست عضویت در سازمان ملل را به این سازمان تسلیم خواهند کرد.

محمود عباس قصد دارد در روز گشایش مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۲۹ شهریور، درخواست پذیرش عضویت کشور مستقل فلسطین را به بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، ارائه دهد.

اسرائیل و ایالات متحده با اعلام اینکه راهکار صحیح را برقراری مذاکرات می‌دانند، با این اقدام فلسطینی‌ها مخالفت کرده‌اند و آمریکا از قصد خود برای وتوی این درخواست در مجمع عمومی سخن گفته‌است.

پیش از این «الینا راس-لهتینِن»، رئیس کمیسیون امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، با پیشنهاد یک طرح، خواهان قطع کمک‌های مالی آمریکا به نهاد هوادار فلسطینی در سازمان ملل شده‌است.

محمود عباس در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد به روزنامه دولتی «الرأی» اردن گفت: «به رغم موانع و خطرات، ازجمله تهدید ایالات متحده برای توقف ۴۷۰ میلیون دلار کمک سالانه، ما به سازمان ملل متحد خواهیم رفت تا پذیرش بین‌المللی کشور فلسطین را به دست بیاوریم.»

وی در این مصاحبه افزود: «اگر واشینگتن علیه ما از وتو استفاده کند این به معنای تحریم نیست. ما در گذشته هم اختلافاتی با ایالات متحده داشته‌ایم؛ در هر صورت مطابق با روند تحولات تصمیم مقتضی را اتخاذ خواهیم کرد.»

فلسطینیان می‌گویند در صورتی که تلاش‌هایشان در این زمینه در شورای امنیت به مانع برخورد کند، به مجمع عمومی سازمان ملل روی خواهند آورد و انتظار می‌رود که در مجمع عمومی، اکثریت اعضا به ارتقای درجه تشکیلات فلسطینی از عضو ناظر به کشور غیر عضو رأی مثبت دهند.

محمود عباس در مورد کوشش‌های آشتی با گروه حماس گفت: «با وجود تهدیدهای اسرائیل برای مسدود کردن دارایی‌های تشکیلات فلسطینی، گفت‌وگو برای تشکیل دولت پس از ماه اکتبر از سر گرفته خواهد شد.»

وی افزود: «دولت بعدی یک دولت یک‌پارچه و ائتلافی نخواهد بود بلکه دولتی از فن‌سالاران خواهد بود که بر انتخابات عمومی نظارت خواهند داشت.»

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی اضافه کرد که خود قصد ندارد برای ریاست‌جمهوری کشور فلسطین نامزد شود.

سند آشتی ملی فلسطینی که اردیبهشت‌ماه گذشته با امضای محمود عباس و خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس و با میانجی‌گری هیئت حاکمه جدید انقلابی مصر، نهایی شد، موجب ناخشنودی نخست‌وزیر و وزیر خارجه اسرائیل شده‌است و شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل نیز گفته‌است جامعه جهانی نباید دولت فلسطینی را که حماس بخشی از آن باشد، به رسمیت بشناسد.

در این میان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران روز ششم شهریور در سخنرانی خود به مناسبت مراسم «روز قدس» در ایران، گفت که فلسطینی‌ها باید «کشور فلسطین را تأسیس و یک گام جلو بردارند» ولی افزود که «به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی نقطه نهایی هدف نیست بلکه گام اول است و گامی به جلو در جهت هدف آزادسازی همه سرزمین فلسطین است که در این راه باید همه مراقب باشند.»

حکومت خودگردان فلسطینی در واکنش به این اظهارات دوباره رئیس‌جمهور ایران در زمینه لزوم تعیین نابودی اسرائیل به عنوان هدف نهایی فلسطینی‌ها، این سخنان را «کمک به راست‌گرایان اسرائیل» و «زدن ضربه بر هدف دیرینه فلسطینی‌ها برای رسیدن به کشور مستقلی برای خود» توصیف کرد.

محمود عباس، پیش از این نیز بارها جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده‌است که تلاش‌های آشتی داخلی گروه‌های فلسطینی را به شکست کشانده‌است.
XS
SM
MD
LG