لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

پانه‌تا: ایران ممکن است در کمتر از یک‌سال به بمب اتمی دست یابد


لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا.
لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا.
لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، با ارائه این ارزیابی که ممکن است جمهوری اسلامی ایران در کمتر از یک سال به توانایی جنگ‌افزار هسته‌ای برسد، آن را «خط قرمز» آمریکا دانست.

لئون پانه‌تا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی سی.بی.اس گفت «تمامی گزینه ها بر روی میز است.»

آقای پانه‌تا، دوشنبه، در برنامه «شصت دقیقه» این شبکه گفت که «علی‌رغم تلاش‌ها برای بازداشتن برنامه هسته‌ای ایران، ایرانی‌ها به مقطعی رسیده‌اند که می‌توانند در یک سال و حتی کمتر از آن، بمب اتمی داشته باشند.»

وزیر دفاع آمریکا این سخنان را به هنگام سفر روزهای اخیرش به افغانستان و عراق و از جمله برای حضور در آیین خروج نیروهای آمریکایی از عراق، با مجری شبکه سی.بی.اس که در این سفر همراه او بوده‌است، بیان کرد.

در پاسخ به پرسش اسکات پلی در این زمینه که «پس شما می‌گویید که ایران در سال ۲۰۱۲ بمب اتم خواهد داشت؟»، وزیر دفاع آمریکا گفت «رسیدن به این مرحله در یک سال و حتی کمتر از آن، مشروط به این است که (ایرانی‌ها) تأسیسات محرمانه‌ای در یک جایی داشته باشند که به آنها امکان غنی‌سازی سوخت را بدهد.»

آقای پانه‌تا در جواب این سؤال که حمله احتمالی اسرائیل به تأسیسات ایران می‌تواند چه گرفتاری‌هایی برای آمریکا ایجاد کند؟، گفت «نگرانی‌های ما و اسرائیل مشترک است. آمریکا نمی‌خواهد که ایران جنگ‌افزار هسته‌ای داشته باشد. این امر از نظر ما خط قرمز است و مسلماً برای اسرائیل نیز همینطور است. اگر قرار باشد که به سوی این اقدام برویم، می‌دانیم که باید (با پیامدهای حمله) هم روبه‌رو شویم.»

مجری سی.بی.اس بار دیگر به وزیر دفاع آمریکا گفت «الان گفتید که اگر انجام این اقدام لازم باشد، آن را عملی می‌کنیم. منظورتان دقیقاً کدام اقدام است؟». آقای پانه‌تا پاسخ داد: «اگر آنها (ایرانی‌ها در برنامه هسته‌ای خود) پیشرفت کنند و ما اطلاعاتی بیشتر بگیریم که (در مسیر) جنگ‌افزار هسته‌ای پیش می‌روند، بنا بر این، گام‌های لازم را برای متوقف کردن آنها برمی‌داریم.»

مجری سی.بی.اس از لئون پانه‌تا پرسید: «گام‌های نظامی را هم شامل می‌شود؟» که با این پاسخ وزیر دفاع آمریکا روبه‌رو شد که «هیچ گزینه‌ای نیست که روی میز نباشد. (جنگ‌افزار هسته‌ای در ایران) قابل قبول نیست.»

اسرائیل و آمریکا همراه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گویند که ایران همه ابزار و امکانات لازم را فراهم کرده تا در زمانی که تصمیم استراتژیک خود را برای داشتن بمب اتم هم بگیرد، بتواند این هدف را تحقق بخشد.

درهمین حال، آقای پانه‌تا در مصاحبه با سی.بی.اس گفت، نشانه‌ای در دست نیست که دلالت کند که ایران از هم اینک آن تصمیم راهبردی را برای تولید بمب اتم گرفته‌است.

لئون پانه‌تا دو هفته پیش در سخنرانی در اندیشکده «سابان» برای صلح خاورمیانه در واشینگتن، در حالی که شماری از مقامات دولتی و اپوزیسیون اسرائیل و نیز رئیس پیشین موساد شنونده سخنان او بودند، نسبت به پیامدهای حمله نظامی یک‌جانبه اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران ابراز نگرانی عمیق کرد.

آقای پانه‌تا در آن سخنرانی گفته بود که حمله نیز کارساز نیست و تنها یکی دو سال برنامه هسته‌ای ایران را با تأخیر روبه‌رو می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران نگرانی‌های اسرائیل و غرب از برنامه هسته‌ای خود را بی‌پایه می‌داند و بر صلح‌آمیز بودن این برنامه تأکید دارد.
XS
SM
MD
LG