لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

تاکید وزیر دفاع آمریکا بر ادامه عملیات هواپیماهای بی‌سرنشین در ایران


لئون پانه‌تا، وزیر دفاع ایالات متحده
لئون پانه‌تا، وزیر دفاع ایالات متحده
لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، می‌گوید که با وجود از دست رفتن یک پهپاد، هواپیمای بدون سرنشین، پیشرفته این کشور در خاک ایران، ایالات متحده «قطعاً» به عملیات تجسسی خود با این گونه هواپیماها در مناطق مرزی افغانستان با ایران ادامه خواهد داد.

وزیر دفاع آمریکا که روز سه‌شنبه با شبکه خبری آمریکایی «فاکس‌نیوز» مصاحبه می‌کرد در پاسخ به این پرسش که آیا مأموریت‌های این گونه هواپیماها از خاک افغانستان ادامه خواهد یافت گفت که «قطعاً همین‌طور است».

وی در این مورد افزود: «این عملیات‌ها باید ادامه یابد تا کار و مأموریتی که این پهپادها انجام می‌دهند به سرانجام برسد.»

رسانه‌های ایران می‌گویند یک‌شنبه هفته گذشته نیروهای مسلح این کشور توانسته‌اند «یک فروند پرنده هدایت‌پذیر از دور، پَهپاد، متعلق به آمریکا» را که در حوالی شهر کاشمر، در عمق ۲۲۵ کیلومتری خاک ایران، در حال پرواز بوده با «اندکی خسارت» در اختیار بگیرند.

ایران می‌گوید که این هواپیما «در کمین‌گاه الکترونیکی نیروهای مسلح قرار گرفته» و با «غلبه فناورانه» در کنترل نیروهای ایرانی آمده ‌است.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی می‌گویند ارزیابی‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که این هواپیمای بی‌سرنشین به خاطر مشکل فنی سقوط کرده و ایران از فناوری‌های الکترونیکی و رایانه‌ای برای سقوط آن استفاده نکرده‌ است.

لئون پانه‌تا در مصاحبه روز سه‌شنبه از گمانه‌زنی در این مورد که آیا این پهپاد توسط یک حمله رایانه‌ای یا با دستگاه پیشرفته ارسال پارازیت رهگیری شده خودداری کرد.

وی در این باره گفت: «فعلاً همه‌گونه حدس می‌شود زد و ظاهراً در حال حاضر هیچ چیز را نمی‌شود منتفی دانست.»

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه از اظهارنظر در این مورد خودداری کرد و تنها خبر داد که آمریکا از ایرانیان خواسته تا این پهپاد را بازگردانند.

احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران، در واکنش به این درخواست باراک اوباما گفت: «این هواپیما مایملک جمهوری اسلامی ایران است و ما تصمیم می‌گیریم که باید درباره آن چه اقدامی انجام دهیم.»

حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز روز یک‌شنبه در تلویزیون ایران گفت که جمهوری اسلامی این هواپیما را به آمریکا پس نمی‌دهد و تهدید کرد که «دشمنان آثار پاسخ‌های ایران را خواهند دید».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز سه‌شنبه مایک راجر، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، ادعای ایران مبنی بر دخیل بودن نیروهای مسلح ایران در سقوط این هواپیما را رد کرد و گفت که این پهپاد پیشرفته به خاطر «مشکلات فنی» سقوط کرده ‌است.

مایک راجر، از حزب جمهوری‌خواه، که در یک همایش بررسی سیاست خارجی آمریکا سخن می‌گفت اظهار داشت: «بدون هیچ شکی می‌گویم که هیچ‌کس در این امر دخالتی نداشته و تنها یک اشکال فنی بوده‌ است.»

وی افزود: «یک مشکل فنی پیش آمد که مشکل خود ماست و مشکل هیچ کس دیگر نیست. به نظر من فعلاً آن چه در مورد این حادثه گفته می‌شود یک موج تبلیغاتی است.»

پهپاد نوع «آرکیو ۱۷۰ سنتینل» با بال‌های مدل خفاشی یک هواپیمای بی‌سرنشین رادارگریز است که برای پروازهای تجسسی طراحی شده ‌است.

به گفته جیسون کمپبل، تحلیل‌گر نظامی در موسسه رند، در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، پهپاد آرکیو ۱۷۰ قابلیت‌هایی چنان جدید و منحصربه‌فرد دارد که هیچ هواپیمایی در عملیات شناسایی و جمع‌آوری مخفی اطلاعات به پای آن نمی‌رسد.

به گفته مقام‌های آمریکایی، یکی از اهداف تاسیس پایگاه هوایی «شیندند» در افغانستان فراهم کردن امکانات لازم برای انجام این نوع پرواز‌ها در آسمان ایران بوده‌ است و هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکا «سال‌هاست» بر فراز ایران جاسوسی می‌کنند.
XS
SM
MD
LG