لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۳

انتقاد شورای همکاری خلیج فارس از تهدیدهای حسن نصرالله


از جلسات شورای همکاری خلیج فارس.
از جلسات شورای همکاری خلیج فارس.
شورای همکاری خلیج فارس از اظهارات حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، که تهدید کرده است افراد مسلح بیشتری به سوریه می‌فرستد انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدالطیف الزیانی، دبیرکل این شورا، شامگاه دوشنبه، ۲۸ مرداد، در بیانیه‌ای با اشاره به حسن نصرالله گفت: «وی در عین حالی که طرف‌ها را به خویشتن‌داری فرا می‌خواند همزمان سوری‌ها را تهدید می‌کند که حزبش در مبارزه علیه آنها بیشتر درگیر خواهد شد.»

وی افزود: «این دخالتی فاحش در امور داخلی سوری‌ها است و نقض بی‌چون و چرای حق حاکمیت سوریه است.»

سخنگوی شورای همکاری خلیج فارس سخنان حسن نصرالله را «غیرمسئولانه» خوانده و افزود: «نصرالله همچنان به دست داشتن شبه‌نظامیانش در کشتار زنان، کودکان، و سوری‌های بی‌گناه و ویران کردن شهرها و اموال‌شان افتخار می‌کند.»

وی افزود: «او حتی افتخار می‌کند که آماده است تعداد جنگجویان شبه‌نظامی خود را دو برابر کند و حتی اگر شده خودش هم شخصاً علیه مردم سوریه وارد جنگ شود.»

حسن نصرالله، رهبر جنبش حزب‌الله که از سوی ایران حمایت می‌شود، اسلام‌گرایان تندروی سنی درگیر مبارزه با رژیم بشار اسد را متهم کرده‌ است که در بمب‌گذاری هفته گذشته علیه حزب‌الله دست داشته‌اند.

در جریان انفجار روز پنج‌شنبه ۲۴ مرداد در منطقه «ضاحیه» بیروت که در کنترل حزب‌الله است، ۲۷ نفر کشته و ۳۳۶ نفر زخمی شدند.

حسن نصرالله در واکنش به این انفجار آن را به اسلام‌گرایان تندروی سنی که او «تکفیری» می‌نامد نسبت داده و تهدید کرد که نیروهای بیشتری از حزب‌الله را برای مبارزه علیه کسانی که خواستار براندازی رژیم بشار اسد هستند به سوریه بفرستد.

حزب‌الله به عنوان هم‌پیمان ایران در منطقه از پشتیبانان حکومت بشار اسد است، حکومتی که از ماه مارس ۲۰۱۱ درگیر مبارزه علیه معترضانی است که خواستار ساقط شدن رژیم وی هستند.

کشورهای عرب خلیج فارس که از اعتراضات علیه بشار اسد پشتیبانی می‌کنند از زمان حمایت حزب‌الله از اسد تحریم‌هایی را علیه حزب‌الله لبنان به اجرا درآورده‌اند.

شورای همکاری خلیج فارس شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.

اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه، ۳۱ تیر، خود تصویب کرد که شاخه نظامی حزب‌الله را به دلیل آن‌ چه اقدامات تروریستی این گروه در خاک اروپا عنوان شده است، در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

در واکنش به این اقدام، علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، گفت که ایران به حمایت از حزب‌الله لبنان ادامه می‌دهد.
XS
SM
MD
LG