لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

توصیه سفیر بریتانیا به کنگره آمریکا: تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نکنید


پیتر وست‌مَکات، سفیر بریتانیا در واشینگن.
پیتر وست‌مَکات، سفیر بریتانیا در واشینگن.
پیتر وست‌مَکات، سفیر بریتانیا در واشینگتن، از نمایندگان کنگره آمریکا خواست تا زمانی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران در ژنو پیشرفت‌هایی دیده می‌شود از اِعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی خودداری کنند.

روزنامه بریتانیایی گاردین روز جمعه، یکم آذر، خبر داد که پیتر وست‌مکات خطاب به کنگره آمریکا گفته‌ است «توافقی که هم‌اینک برای رسیدن به آن مذاکره انجام می‌شود می‌تواند یک گام اول معنادار را شکل بدهد، گامی که بلافاصله وضعیت امنیت ملی ما و امنیت ملی شرکای ما در منطقه را بهبود خواهد بخشید».

وی در ادامه افزوده‌ است: «به همین خاطر این هفته هفته‌ای بحرانی برای دیپلماسی است.»

آقای وست‌مکات در ادامه درخواستش از کنگره که در وب‌سایت سیاسی «د هیل» [کاپیتول هیل] واشینگتن نیز منتشر شده با اشاره به مذاکرات ژنو افزوده‌ است: «بسیاری از شکاف‌ها از میان طرف‌ها به کلی برداشته شده و شکاف‌های باقی‌مانده نیز به طور عمده کاهش پیدا کرده‌ است.»

وی در ادامه گفته‌ است: «اما هم‌اینک اِعمال تحریم‌های جدید تنها باعث می‌شود مذاکرات لطمه بخورد و احتمال آن می‌رود که با این کار حمایت بین‌المللی از تحریم‌ها نیز تقلیل پیدا کند، همان تحریم‌هایی که ما را تا اینجا رسانده‌ است.»

این درخواست سفیر بریتانیا در ایالات متحده در حالی بیان می‌شود که همزمان با ادامه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ژنو، هری رید، رهبر جناح اکثریت دموکرات‌ها در سنای آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۳۰ آبان، تاکید کرد که وی خود را به پیشبرد طرح تحریم‌های ایران متعهد می‌داند.

دولت آمریکا در هفته‌های اخیر بارها تصریح کرده که هر گونه افزایش تحریم، به فضای مذاکرات لطمه می‌زند و موضع آمریکا را حتی در میان دیگر اعضای گروه ۱+۵ تضعیف می‌کند.

درخواست‌های مکرر دولت باراک اوباما از کنگره باعث شده‌ است که هم‌اکنون طرحی در کمیته بانکی سنای آمریکا برای تحریم‌های ایران متوقف نگه داشته شود.

با این حال اقلیت جمهوری‌خواه و شماری از دموکرات‌ها از معطل ماندن این طرح خشمگین هستند و تهدید کرده‌اند که اگر این طرح به پیش نرود خودشان طرحی علیه ایران ارائه خواهند کرد.

سومین دور از مذاکرات اتمی ژنو میان مذاکره‌کنندگان ایرانی و ۱+۵ هم‌اینک تمدید شده و به روز شنبه کشیده شده‌ است.

قدرت‌های جهانی قصد دارند از طریق این مذاکرات از نگرانی‌های خود نسبت به وجود احتمالی ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران بکاهند؛ ایران این نگرانی‌ها را بی‌پایه می‌داند.
XS
SM
MD
LG