لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

نظرسنجی جدید: ۴۲ درصد از مردم جهان از برنامه اتمی ایران‌ نگران‌اند


موسسه تحقیقاتی «پیو» روز دوشنبه، سوم تیر، ۲۴ ژوئن، نتایج یک نظرسنجی تازه را منتشر کرد که نشان می‌دهد به طور میانگین ۴۲ درصد از مردم جهان برنامه هسته‌ای ایران را یکی از تهدیدهای اصلی علیه کشور خود قلمداد می‌کنند.

بنا بر این نظرسنجی، ۵۴ درصد از مردم ایالات متحده و به طور میانگین ۵۶ درصد از مردم اروپا برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی علیه کشور خود می‌دانند.

در همین حال ۸۵ درصد از مردم اسرائیل، ۵۱ درصد از لبنانی‌ها، و ۴۲ درصد از مصری‌ها از تهدید برنامه هسته‌ای ایران علیه کشور خود نگران‌اند.

درصد نگرانی مردم اروپا از تهدید برنامه هسته‌ای ایران برای کشورشان در ایتالیا ۷۰ درصد، در یونان ۶۴ درصد، در فرانسه ۵۸ درصد، در آلمان ۵۷ درصد و در لهستان ۵۶ درصد است.

این نظرسنجی توسط مؤسسه «پیو» (Pew) در ۳۹ کشور و با پرسش از بیش از ۳۷ هزار فرد انجام شده است.

در این نظرسنجی از پاسخ‌دهندگان در ارتباط با هشت مورد به عنوان «تهدیدهای اصلی علیه کشور» سؤال شده است.

این هشت مورد عبارتند از: تغییرات آب‌وهوای جهان، بی‌ثباتی مالی جهان، گروه‌های تندروی اسلام‌گرا، برنامه هسته‌ای ایران، برنامه هسته‌ای کره شمالی، قدرت و نفوذ ایالات متحده، قدرت و نفوذ چین، بی‌ثباتی سیاسی پاکستان.

بنا بر نتایج این نظرسنجی، به طور میانگین ۵۴ درصد از تمامی پاسخ‌دهندگان، تغییرات آب‌وهوای جهان را تهدیدی برای کشور خود به‌ شمار می‌آورند. پایین‌ترین درصد در این‌ خصوص مربوط به ایالات متحده با ۴۰ درصد و پس از آن خاورمیانه با ۴۲ درصد است.

بی‌ثباتی مالی جهان برای ۵۲ درصد از پاسخ‌دهندگان منشأ نگرانی بوده و تهدیدی برای کشورشان به‌شمار می‌آید.

این درصد برای گروه‌های تندروی اسلام‌گرا، برنامه هسته‌ای کره شمالی، قدرت و نفوذ ایالات متحده، قدرت و نفوذ چین، و بی‌ثباتی سیاسی پاکستان. به ترتیب ۴۹، ۴۲، ۲۷، ۲۷، و ۲۲ درصد است.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که افراط‌گرایی اسلامی از نگرانی‌های جدی در بیشتر کشورها به‌ویژه در ایالات متحده، اروپا، و کشورهای جنوب صحرای بزرگ آفریقا است.

در مقابل، تعداد نسبتا کمی از پاسخ‌دهندگان قدرت و نفوذ آمریکا یا چین را به عنوان یک تهدید عمده علیه کشورهای خود به‌ شمار می‌آورند.

نگرانی در مورد تغییر آب و هوا در جهان به خصوص در آمریکای لاتین، اروپا، و کشورهای جنوب صحرای آفریقا و منطقه آسیا-اقیانوسیه شایع است، اما اکثریت در لبنان، تونس، و کانادا نیز می‌گویند که تغییرات آب و هوایی تهدیدی عمده برای کشورشان است.

در مقابل، آمریکایی‌ها در مورد تغییرات آب و هوایی جهانی نسبتا بی‌اعتنا هستند. از هر ۱۰ نفر آمریکایی تنها چهار نفر در این زمینه نگرانی دارد.
XS
SM
MD
LG