لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

هشدار مقام شورای شهر:‌ واردات «گندم آلوده و چای تاریخ‌گذشته»


معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران.
معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران.
معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، از واردات گندم آلوده و چای تاریخ گذشته به ایران خبر داد. او با بیان این‌ که در مورد برنج نیز نگرانی‌هایی وجود دارد توصیه کرد که «به کودکان برنج ندهیم، چرا که ممکن است آلوده باشد».

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، معصومه ابتکار روز سه‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت، در جلسه علنی شورای شهر تهران گفت که «تعاونی‌ها و صنوف بخش‌های مختلف اعلام کردند واردات گندم آلوده و چای تاریخ گذشته دیده شده است و ابراز نگرانی کرده‌اند».

وی با بیان این که گندم آلوده دارای فلزات سنگین است نسبت به کیفیت مواد غذایی اولیه در ایران ابراز نگرانی کرد.

در همین ارتباط روز سه‌شنبه سکینه عمرانی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: «اتفاقی که در سال گذشته افتاد، این بود که از هند و پاکستان گندم آلوده وارد کشور شد.»

وی طی اخطاری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: امروز هم مباحثی درباره کشاورزی در مجلس مطرح شد که به نظرم برخی موارد که در سال ۹۱ اتفاق افتاد را در این مباحث فراموش کردیم.

این هفته اعلام شد که مقامات ایرانی قصد دارند، با وجود این‌ که برای گندم وارداتی از هند و پاکستان شرایط قرنطینه‌ای اعلام نشده، ۱۰۰ هزار تن از گندم پاکستان را به ایران وارد کنند.

وزارت بازرگانی پاکستان روز جمعه، ۲۷ اردیبهشت، اعلام کرد که اسلام‌آباد با توجه به تحریم‌های غرب علیه تهران تصویب کرده است که در ازای واردات برق از ایران، میزان ۱۰۰ هزار تن گندم به این کشور صادر کند.

این در حالی است که علی‌اکبر یاسمی، معاون قرنطینه و کنترل آفات سازمان حفظ نباتات ایران، روز شنبه به خبرگزاری ایسنا گفته بود که «تاکنون شرایط قرنطینه‌ای برای واردات گندم از هند و پاکستان اعلام نشده و گندم این کشورها مورد تأیید این سازمان نیست».

خبرگزاری ایسنا در این ارتباط نوشت که «گرچه مدت‌هاست مسئولان هندی و پاکستانی برای صادرات گندمی که حتی خود به آلوده بودن آن اذعان دارند، تلاش می‌کنند تا شاید بازاری برای محصول‌شان بیابند و بهای دیگر محصولات خریداری شده از ایران را با صادرات گندم بپردازند، اما دیگر کشورها مانند کره جنوبی حتی برای تولید خوراک دام خود هم حاضر به دریافت گندم از این کشورها نشده‌اند.»

پاکستان که از کمبود انرژی رنج می‌برد در صدد است تا ایده غذا در برابر انرژی را به مرحله اجرا دربیاورد و به‌زودی روند انتقال گندم به ایران را آغاز کند.

برنج آلوده

معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، روز سه‌شنبه در مورد وضعیت برنج نیز توضیحاتی داد و گفت: «سال گذشته نیز در مورد برنج این نگرانی‌ها وجود داشت. هم اکنون مجمع سرطان‌شناسی جهان معتقدند که برنج آلوده به آرسنیک در ردیف اول سرطان کودک قرار دارد، از این رو پیشنهاد دادند که به کودکان برنج ندهیم، چرا که ممکن است آلوده باشد.»

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران به وفور بروز سرطان در ایران اشاره کرده و اظهار داشت: «آلودگی محیط زیست به‌ویژه در خاک و آب که منتج به فرآورده‌های غذایی در سفره ایرانی می‌شود یکی از علل اصلی بروز سرطان است.»

در همین زمینه رسانه‌های داخلی ایران بهمن‌ماه سال گذشته نوشتند که طی ۹ ماه پیش از آن، در ایران ۴۴۹ نفر بر اثر استفاده از برنج آلوده جان خود را از دست داده‌اند.

در آن تاریخ محمود خدادوست، رئیس مرکز تحقیقات سازمان نظام پزشکی قانونی، به خبرگزاری «تسنیم» گفت: «علت مرگ ۲۴۵ مرد و ۲۰۴ نفر زن طی این مدت مصرف برنج آلوده به قرص برنج بوده است».

قرص برنج با نام علمی آلومینیوم فسفید ترکیب شیمیایی خطرناکی است که برای آفت‌زدگی برنج در انبارها استفاده می‌شود. آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر مرگ‌های ناشی از مسمومیت با قرص برنج در ایران افزایش یافته است. این نوع مسمومیت سوزش شدید بدن و مرگی دردناک را در پی دارد.
XS
SM
MD
LG