لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

شکار جوجه‌تیغی برای «درمان سل» در تاجیکستان


.تَشی، جانوری مشابه با جوجه تیغی
.تَشی، جانوری مشابه با جوجه تیغی
طبیبان سنتی مناطق شرق مدعی بوده‌اند که گوشت شغال برای درمان سرماخوردگی و برخی اندام‌های گرگ برای تقویت بارداری موثر است و این باورهای سنتی ممکن است از بیشتر مناطق شرقی رخت بربسته باشد اما گزارشی از خبرنگاران رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد حاکی است که چنین باورهایی هم‌چنان در بخش‌های از کشور تاجیکستان رواج دارد.

این باور که گوشت جوجه‌تیغی، به‌ویژه جانوری مشابه با آن به نام «تَشی» می‌تواند برای درمان بیماری سل مثمر ثمر باشد امروزه در بخش‌هایی از تاجیکستان ابعادی جدی به خود گرفته و حتی باعث هزینه کردن برخی اقشار برای سفارش شکار و خرید گوشت این جانوران شده‌است.

به گزارش خبرنگار رادیو آزادی «نظیرجان نظیروف» از اهالی استان ختلان در جنوب تاجیکستان که مبتلا به بیماری سل شده‌است، یکی از بیمارانی است که خوردن گوشت تشی را بر درمان و شش ماه بستری شدن در بیمارستان تخصصی سل ترجیح داده‌است. وی می‌گوید:
«زمانی که انسان مریض می‌شود به هر در و دروازه می‌رود و از همهٔ امکانات استفاده می‌کند. می‌گویند گوشت جیره [تشی] و خارپشتک برای تداوی مریضی من مفید است. من هم برای یک شکارچی فرمایش داده‌ام که برایم جیره شکار کند.»

مرکز خبری رادیو آزادی می‌نویسد که: اینگونه اقدام‌ها و تصمیمات بیماران، باعث نگرانی پزشکان در تاجیکستان شده‌است.

رحمت‌الله جوریف، پزشک درمانگاه سل در بیمارستان منطقه کولاب تاجیکستان می‌گوید که شماری از بیماران به خاطر طولانی بودن مدت درمان بیماری سل بی‌حوصله شده و به شیوه‌های درمانی خودسرانه اقدام می‌کنند.

وی می‌افزاید: «ما به بیماران می‌گویم که گوشت جیره به هیج وجه نمی‌تواند بیماری سل یا توبرکلوز را مداوا کند و راه کوتاه برای درمان بیماری سل وجود ندارد.»

دکتر حسین رحمانوف، معاون مرکز ملی بیماری‌های قلبی و سرطان در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان می‌گوید که «دیده می‌شود که درمان سنتی در بین بیماران امراض افسردگی، بی‌خوابی، عقامت [ناباروری] و دردهای مزمن بیشتر مروج است.»

وی می‌گوید: «اما در برخی موارد دیده می‌شود که بیماران مریضی‌های خیلی جدی‌تر نیز به تداوی [درمان] سنتی مراجعه می‌کنند.»

در برخی مناطق کولاب تاجیکستان که بیماری سل شایع است، یک کیلو گوشت تشی ۴۰ سامانی [واحد پول تاجیکستان] یا حدود ۸ دلار آمریکا قیمت دارد. روی آوردن افراد به طب سنتی در حالی است که خدمات بهداشتی در تاجیکستان رایگان است و در برخی موارد مداوای سنتی برای بیماران بسیار گران تمام می‌شود.

اما دولت‌مراد جمعه‌یف، از کارشناسان مسائل اجتماعی در شهر دوشنبه می‌گوید، بخشی از مردم هم به خاطر عدم توانایی پرداخت هزینه‌های بیمارستان‌های رسمی و داروهای تجویزشده از سوی پزشکان، به درمان‌های سنتی و قدیمی روی آورده‌اند.

مرکز خبری رادیو آزادی می‌نویسد: «در شرایطی که نظیرجان نظیروف، اهل ولایت جنوبی ختلان منتظر است تا گوشت جوجه‌تیغی بیماری سل او را درمان کند؛ اگر یک نظرخواهی توسط مرکز ملی بیماری‌های قلبی و سرطان تاجیکستان انجام داده شود، دلایل و ابعاد اینکه چرا بیماران در این کشور بیشتر به طب سنتی روی آورده‌اند، روشن‌تر خواند شد.»
XS
SM
MD
LG