لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

سازمان بازرسی: وعده افزایش یارانه ها غیرکارشناسی و غلط است


مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور
مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور
مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، با اشاره به وعده تازه محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، درباره «سه برابر شدن یارانه نقدی»، این وعده را «غیرکارشناسی، ناصحیح و بدون پشتوانه مالی» نامید و افزود که «حتماً این حرف غیرکارشناسی و غلط است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی پورمحمدی که روز پنج‌شنبه در سمنان سخن می‌گفت افزود: «مگر مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با هیئت دولت نفرمودند که وعده غیرعملی ندهید ولی چرا باز هم وعده می‌دهید.»

رسانه‌های داخلی ایران گزارش داده‌اند که محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در همایش ملی جامعه اسلامی کارگران سراسر کشور با بیان اینکه «۱۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه توزیع می‌شود» اضافه کرد که «می‌توان این میزان یارانه را تا سه برابر افزایش داد.»

رئیس سازمان بازرسی کل کشور روز پنج‌شنبه در واکنش به این سخنان رئیس‌جمهور با انتقاد از این اظهارات گفت «اعلام می‌کنیم حتی مبلغی که امروز به عنوان یارانه‌ها پرداخت می‌شود منابع کافی نداشته و پرداخت‌ها خارج از مقیاس و معیار قانونی است.»

مصطفی پورمحمدی اظهار داشت: «وقتی به مردم می‌گوییم می‌خواهیم این پول را بدهیم برای آن‌ها این تلقی ایجاد می‌شود که کارهای کارشناسی انجام شده و به زودی این پول پرداخت می‌شود. من تعجب می‌کنم چرا این حرف زده شد.»

وی در ادامه در مورد آینده طرح هدفمندی یارانه‌ها اظهار نگرانی کرد و با اشاره به این طرح گفت که «اگر مراقب نباشیم یک پرتگاه کنارش است. این طور نیست که حتما به نتیجه مثبت منتهی خواهد شد.»

طرح هدفمندی یارانه‌ها که از دی ماه سال گذشته به مرحله اجرا در آمده‌است می‌کوشد طی مدت پنج سال، با حذف یارانه‌ها، قیمت حامل‌های انرژی و کالاها و خدمات اساسی را به قیمت‌های بدون یارانه و طبعاً بالاتر برساند و در ازای آن، بخشی از وجوه حاصل از اجرای این قانون را، در قالب پرداخت‌های نقدی، به خانوارها مسترد کند.

شیوه اجرای این طرح تاکنون انتقادهای زیادی را به همراه داشته‌است و مصطفی پورمحمدی نیز روز پنج‌شنبه افزود: «مقام معظم رهبری اخیراً فرمودند بخشی از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها که مربوط به تولید است عمل نشده‌است. اگر این بخش عمل نشود نگرانی ما این است که این قانون ناکام بماند.»

پیش از این میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان دولت، نیز از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده و گفتند که فشار این طرح بر روی اقشار متوسط و کم درآمد جامعه خواهد بود.

موسوی و کروبی با اشاره به اینکه طرح هدفمندی یارانه‌ها در سطح دنیا «حرکت اقتصادی بنیادین و اساسی» است، خواستار «اجرای کارشناسی شده» و «به دور از هیجان این طرح» در ایران شده‌اند.

«عدم رعایت قانون در دولت عام و فراگیر است»

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود در اتاق بازرگانی استان سمنان گفت که «رعایت مقررات و ضوابط در دستگاه‌های دولتی ضعیف است اما بی‌انضباطی، عدم رعایت قانون و مقررات عام و فراگیر است.»

مصطفی پورمحمدی افزود: «ریشه این کار نیز اول جامعه حقوقی است. اگر ما قانون را محترم شمرده و رعایت کنیم می‌توانیم سایرین را به رعایت قانون دعوت کنیم.»

آقای پورمحمدی هم‌چنین «غیرشفاف بودن فعالیت‌ها و عملکردها چه در بخش دولتی و غیردولتی» را «آفت اقتصاد کشور» نامید و گفت که غیرشفاف بودن گریبانگیر بخشی از واحدهای خصوصی نیز شده‌است.

«تناقض در تسهیلات بانکی» و «علت اصلی این چرخه فساد و باطل»

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه گفت که تسهیلات بانکی در سال‌های گذشته افزایش داشته اما کارآفرینان می‌گویند که این اعتبارات کاهش پیدا کرده‌است و در این میان «تناقضی وجود دارد.»

وی میزان سود ۲۰ درصدی تنزیل در بانک‌های ایران را «علت چرخه فساد و باطل» پیش آمده در وضعیت اختلاس در ایران دانست و اظهار داشت: «در پرونده بزرگ فساد بانکی دو - سه هزار میلیاردی اخیر غیر از فساد پنهان که هنوز لایه‌های پنهان آن مشخص نشده‌است، راجع به لایه آشکارش می‌توان گفت علت این چرخه فساد و باطل، میزان سود بانکی است.»

پرونده «اختلاس‌های کلان» در سیستم بانکی، وزارتخانه‌های دولتی و دیگر نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی با افشای «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در بانک صادرات» ابعاد تازه‌ای به خود گرفته‌است.

روزنامه «تهران امروز» هفتم شهریورماه، گزارش داد که این اختلاس از طریق واگذاری «تسهیلاتی از سوی بانک صادرات به شرکت سرمایه‌گذاری «امیرمنصور» و شرکت «مه‌آفرید» که متعلق به فردی به نام «ا. خ» است» صورت گرفته، و وجوه حاصل از اختلاس نیز صرف تاسیس «بیستمین بانک خصوصی کشور» شده که «به دست فردی به نام «آ» در حال تاسیس بوده‌است.»
XS
SM
MD
LG