لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

پورمحمدی: پیشنهاد می‌کنم هاشمی وارد عرصه انتخابات نشود


مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری.
مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری.
در حالی که اکبر هاشمی رفسنجانی هنوز برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اعلام آمادگی نکرده‌ است، مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، خواستار عدم نامزدی هاشمی رفسنجانی در انتخابات شد.

خبرگزاری فارس روز دوشنبه، دوم اردیبهشت، خبر داد که مصطفی پورمحمدی در جلسه‌ای موسوم به «میز انتخابات» گفت: «در مورد آقای هاشمی باید بگویم ایشان مردی برای همه فصول بوده‌اند و می‌توانند با استفاده از تجارب‌شان کمک‌های شایانی به کشور کنند، اما من پیشنهاد می‌کنم ایشان وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری امسال نشوند.»

محسن هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت این هفته خبر داد که پدرش تا ۱۵ اردیبهشت تصمیم نهایی خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام خواهد کرد.

اما از سوی دیگر روز سه‌شنبه مسعود ادیب، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از ترجیح این مجمع، که گرایش‌های اصلاح‌طلبی دارد، برای نامزدی هاشمی یا خاتمی خبر داد و افزود که «برای حمایت از کاندیدایی جز هاشمی و خاتمی هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم».

در همین روز، به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی دولت خاتمی، با اشاره به اعلام آمادگی خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «قبلا گفته‌ام و اکنون هم می‌گویم حاضرم به نفع هاشمی و خاتمی کنار بکشم.»

پیش از این در روز ۲۷ فروردین، وب‌سایت سحام‌نیوز گزارش داده بود که آقای هاشمی رفسنجانی در دیدار با شماری از استانداران دولت خود و دولت محمد خاتمی گفته است که رهبر جمهوری اسلامی به وجود اشکالات در کشور معتقد نیست و اعتمادش به آقای هاشمی رفسنجانی را هم «از دست داده است».

ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران دو هفته دیگر برگزار می‌شود، ولی محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین، هم هنوز برای نامزدی در این انتخابات اعلام آمادگی نکرده‌ است.

از سوی دیگر با وجود آن که انتخابات پیش رو در کمتر از دو ماه، در ۲۴ خرداد، برگزار می‌شود گزارش‌ها حاکی است که دولت هنوز هیئت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری را نیز تشکیل نداده است.

حسین مظفر، معاون نظارت مجلس، روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با ذکر این‌که طبق قانون، هیئت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری باید حداقل ۵ ماه قبل از پایان دوره ریاست جمهوری تشکیل می‌شد گفت که مجلس در این راستا به دولت تذکر داده است.

«پخش زنده مناظره‌های تلویزیونی نامزدها»

با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری انتخابات، انتقادهای نامزدهای مختلف ریاست جمهوری همچون پورمحمدی، فلاحیان، باقری لنکرانی، و علی‌اکبر ولایتی به دولت محمود احمدی‌نژاد نیز شدت گرفته‌ است، اما در مواردی برنامه‌های این کاندیداها برای اداره کشور هنوز به طور کامل تشریح نشده است.

در انتخابات پیشین ریاست‌ جمهوری ایران برای نخستین بار مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری به صورت زنده پخش شد که کاندیداها در این مناظره‌ها به تشریح برنامه‌های مدیریتی خود پرداختند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی اما روز ۲۶ آذر ۱۳۹۱، با تغییر قانون انتخابات ریاست جمهوری پخش زنده مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری را ممنوع اعلام کردند.

با وجود این ممنوعیت قانونی، خبرگزاری ایرنا روز دوشنبه خبر داد که مهدی فرجی، مدیر شبکه یک سیما، از تصمیم صداوسیما برای پخش زنده مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خبر داده‌ است.

وی البته افزود: «پخش این مناظره‌ها به تعداد نهایی نامزدها بستگی دارد.»

مهدی فرجی در مورد مغایرت این تصمیم با مصوبه مجلس در مورد ممنوعیت پخش زنده این مناظره‌ها توضیحی نداد.
XS
SM
MD
LG