لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

سنگ‌نگاره‌های باستانی اردکان از مراسم عروسی سر درآورد


یکی از سنگ‌نگاره‌های ماقبل تاریخی اردکان یزد.
یکی از سنگ‌نگاره‌های ماقبل تاریخی اردکان یزد.
بنا بر گزارش‌ها، سنگ‌نگاره‌های «پنج تا ۱۰ هزار ساله» اردکان یزد که مدتی پیش در یک منطقه باستانی کشف شده و قرار بود در موزه فرهنگ اردکان نگهداری شوند، اکنون به عنوان صندلی در مجالس ازدواج استفاده می‌شوند.

خبرگزاری مهر روز شنبه، یازدهم آبان، با درج این خبر نوشت که این سنگ‌نگاره‌های مربوط به دوران پیش از تاریخ که شامل ۵۲ نگاره از صحنه‌هایی از شکار بزکوهی، یوزپلنگ و نقوش باستانی انسانی و گیاهی هستند در گوشه‌ای از حیاط یک «مکان فرهنگی هنری» که از آن محوطه برای برگزاری مراسم عروسی استفاده می‌شود دیده شده‌اند.

به نوشته مهر، هم‌اینک «در بسیاری از مواقع از این سنگ‌های چند هزار ساله به عنوان نشیمن‌گاه [جای نشستن] استفاده می‌شود».

سنگ‌نگاره‌های اردکان
سنگ‌نگاره‌های اردکان
محوطه تاریخی مفیدی ۵۰ کیلومتر با مرکز شهرستان اردکان در استان یزد فاصله دارد و در این محوطه حدود چهار سال پیش، در سال ۸۸، سنگ‌نگاره‌هایی توسط انجمن حامیان میراث کهن اردکان شناسایی شد.

در میان نقوش باستانی این سنگ‌ها، تصاویری از انسان در حالت‌های مختلف و نمادهای باستانی نیز دیده می‌شود و بر اساس تخمین‌های اولیه، کشف این آثار سابقه سکونت در کویر مرکزی ایران را هزاران سال به عقب بازمی‌گرداند.

این نقوش بیشتر دارای نقش بز کوهی بودند و برای نخستین بار نقش یک یوزپلنگ ایرانی در حال شکار نیز در این سنگ‌نگاره‌ها دیده شده بود.

این آثار با وجود آن که در تاریخ ۲۷ اسفندماه سال ۱۳۸۸ به شماره ۲۷۴۰۸ به ثبت ملی رسید اما خبرگزاری‌های داخلی از «ناتوانی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در تامین امنیت و حفاظت از آن» خبر دادند.

رضا ملاحسینی، دبیر انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی چارسوق کویر، پیش از این در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «اداره میراث فرهنگی اردکان فقط چهار کارمند دارد که این تعداد توان رسیدگی و پوشش و حفاظت کامل منطقه شهرستان اردکان را ندارند.»

پس از آن خبرگزاری مهر در ۲۴ آبان‌ماه ۹۱ خبر داد که «چند روز پیش عده‌ای ناآگاه با بیل مکانیکی و لودر محوطه پیش از تاریخ مفیدی را به طور کامل ویران و با خاک یکسان کردند».

سنگ‌نگاره‌های اردکان
سنگ‌نگاره‌های اردکان
نادر پیری، دبیر انجمن حامیان اردکان، در آن تاریخ در گفت‌وگو با مهر خبر داد: «محوطه مزرعه مفیدی به صورت کامل تخریب شده است به طوری که این حفار غیر مجاز۵۰ تا ۶۰ کامیون خاک را جابه‌جا کرده است.»

رسانه‌های داخلی این‌ گونه گمانه‌زنی کرده‌اند که هدف این افراد از نابود کردن این محوطه باستانی جستجو برای یافتن معدن یا گنج بوده است.

سامان کارگر، معاون میراث فرهنگی یزد، در گفت‌وگو با مهر خبر داده‌ بود که پس از این تخریب گروهی به محل اعزام شده و بخشی از سنگ‌ها را که روی هم تلنبار شده بود بررسی کردند و «این سنگ‌نگاره‌ها با تدابیر امنیتی و حفاظتی به نمایندگی میراث فرهنگی در یزد منتقل شد».

مهر درباره چگونگی این انتقال می‌نویسد که «در این مکان، قرار بود موزه فرهنگ نیز افتتاح شود به همین علت سنگ‌نگاره‌های کوچک‌تر در راهروی این مکان فرهنگی و درست پشت درهای بسته موزه قرار دارند تا این موزه افتتاح و سنگ‌نگاره‌ها به داخل موزه انتقال داده شوند، اما سنگ‌نگاره‌هایی که بزرگ‌تر بودند و جابه‌جایی آنها مشکل‌تر بوده در حیاط این مرکز فرهنگی و هنری قرار دارند.»
XS
SM
MD
LG