لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

خوشبینانه‌ترین حالت: افزایش «۳۵ تا ۴۰ درصدی» قیمت‌ها


در روزهای اخیر، گزارش‌های متعددی در رسانه‌های ایران در مورد افزایش قیمت‌ها، به‌ویژه کالاهای مصرفی، انتشار یافته‌است.
این در حالی است که بنا به پیش‌بینی خبرگزاری مهر، حداقل قیمت حامل‌های مختلف انرژی، همچون بنزین، گازوئیل، برق، گاز طبیعی و آب، در سال جاری بین ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:15 0:00
لینک مستقیم


گرانی به همه چیز رسیده‌است. هر چیز که فکرش را کنید. از کیف و کفش و لباس تا روغن ماشین و ریزترین کالاهایی که در سوپرمارکت‌ها پیدا می‌شود.

سایت انتخاب با اعلام این موضوع نوشته‌است: عید نوروز به پایان رسیده اما ظاهرا مسئولین و مدیران عرضه و کنترل قیمت‌ها همچنان در تعطیلی هستند، چرا که پی درپی خبر می‌رسد که فلان کالا هم گران شده‌است.

در اینجا سخنان یکی از شنوندگان رادیو فردا را در مورد گرانی این روزها در ایران می‌شنویم.

یک شنونده رادیو: ما از نظر گرانی دیگر بریده‌ایم. کارمان از خیلی گذشته و شده خیلی و نصفی. اجاره مسکن، غذا و همه چیز...
یک بازنشسته آموزش و پرورش نیز به ما می‌گوید: بازنشستگان آموزش و پرورش توانایی خرید گوشت، میوه و حتی توانایی پرداخت ویزیت دکتر هم در وقت بیماری ندارند.

همچنین سخنان یک راننده کامیون را می‌شنویم که از افزایش قیمت‌ها می‌گوید: خیلی در مضیقه هستیم. پارسال که قیمت گازوئیل گران شد، امسال اصلا لاستیک، روغن... افتضاح. افتضاح...

به بحث افزایش قیمت‌ها و بازتاب آن در رسانه‌های ایران بازگردیم.

به نوشته خبرگزاری فارس یکی از اقلامی که در روزهای اخیر قیمت آن افزایش یافته، شیر پاستوریزه کیسه‌ای است که با رشدی حدودا ۴۰۰ تومانی به قیمت یک هزار و ۲۵۰ تومان فروخته می‌شود.

فارس در این مورد افزود که برخی اصناف و کالاهای تولیدکننده کالاهای اساسی در نوروز اقدام به افزایش قیمت‌ها کردند و در این میان بیشترین تخلف مربوط به افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی بوده‌است.

در این ارتباط محمد قبله، معاون سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، هرگونه افزایش قیمت شیر در بازار را غیر قانونی دانست و از برخورد با کارخانه‌هایی سخن گفت که قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند.

اما تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی، افزایش هزینه تمام شده و مقرون به صرفه نبودن تولید، کمبود شیر خام، نوسان اخیر نرخ ارز و مشکلات واردات را عامل اصلی کمبود و گرانی شیر و لبنیات قلمداد می‌کنند.

خبرگزاری فارس همچنین خبر داد که قیمت مرغ به ۵۵۰۰ تومان و قیمت برنج هندی به بیش از ۳۰۰۰ تومان افزایش یافته‌است.
خبرگزاری مهر نیز در گزارشی نوشت: قیمت هر کیلوگرم پرتقال به ۲۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم کاهو به ۳۱۰۰ تومان و هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی به ۲۸۰۰ تومان افزایش یافته‌است.

همشهری آنلاین هم نوشت که قیمت گوشت قرمز، مرغ، ماهی، برنج داخلی و خارجی، فرآورده‌های لبنی، نوشیدنی‌ها و انواع میوه و سبزی طی یک ماه گذشته افزایش بی‌رویه‌ای داشته‌است.

در همین ارتباط روزنامه شرق نیز نوشت که بهای هر کیلوگرم گوشت به ۳۰ هزار تومان و هر کیلوگرم مرغ با عجله به شش هزار تومان نزدیک شده‌است.

در همین حال تکلیف نوبرانه‌ها هم مشخص است. میوه‌های نوبرانه‌ای با قیمت‌های نجومی.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی قیمت هر کیلوگرم چغاله‌بادام بین ده تا ۴۰ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم زردآلو ۲۰ هزارتومان است.
همه اینها در شرایطی است که به نوشته خبرگزاری مهر در فاز دوم اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، پیش‌بینی می‌شود که حداقل قیمت حامل‌های مختلف انرژی همچون بنزین، گازوئیل، برق، گاز طبیعی و آب بین ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش یابد.

در همین خصوص روزنامه شرق با اشاره به اینکه کنترلی بر بازار نیست و بازار به حال خودش رها شده‌است، نوشت: گرانی به دلیل برنامه‌ریزی‌های غیر اقتصادی یا تصمیم‌هایی با کارکرد غیر اقتصادی در بدنه اقتصاد ایران نهادینه شده‌است.
این روزنامه نوشت که افزایش قیمت‌ها را به سادگی و با ابزارهای کنترلی نمی‌توان برطرف کرد.

خبرگزاری فارس نوشت که افزایش قیمت کالاهای اساسی، ریشه در بار تورمی اجرای فاز دوم قانون هدفمند شدن یارانه‌ها دارد.

این در حالی است که سایت بازتاب امروز، سایت نزدیک به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخصی مصلحت نظام، با اشاره به نوسان‌های شدید ارز در سال گذشته، پیش‌بینی کرد که در خوشبینانه‌ترین حالت، بازار شاهد افزایش قیمتی بین ۳۵ تا ۴۰ درصد خواهد بود.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG