لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

روبرت آسریان، از رهبران کلیسای جماعت ربانی تهران، آزاد شد


کشیش روبرت آسریان، یکی از رهبران کلیسای جماعت ربانی تهران.
کشیش روبرت آسریان، یکی از رهبران کلیسای جماعت ربانی تهران.
بنا بر گزارش‌ها کشیش روبرت آسِریان، یکی از رهبران کلیسای جماعت ربانی تهران، که حدود یک ماه و ده روز پیش در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود روز سه‌شنبه یازدهم تیر از زندان آزاد شد.

روبرت آسِریان روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه بازداشت شده بود؛ خبر آزادی این شهروند ایرانی توسط «کمیته ماده ۱۸» و «بنا بر گزارش‌های رسیده این کمیته از ایران» روز چهارشنبه اعلام شد.

«کمیته ماده ۱۸»، گروهی است که در زمینه دفاع از حقوق مسیحیان ایران فعالیت دارد؛ روز چهارشنبه یکی از رهبران سابق کلیسای جماعت ربانی تهران، در گفتگو با «ماده ۱۸» اظهار امیدواری کرد که بعد از آزادی کشیش آسریان، کلیسای محل خدمت او نیز بازگشایی شود.

به نوشته «کمیته ماده ۱۸»، کلیسای جماعت ربانی تهران، محل خدمت کشیش آسریان، از معدود کلیساها در ایران است که برنامه‌های خود را تحت فشارهای شدید امنیتی کماکان به زبان فارسی برگزار می‌کرد.

بنا بر این گزارش با دستگیری کشیش آسریان جلسات این کلیسا هم به صورت تعطیل درآمد و روز اول خرداد ماه اطلاعیه‌ای بر سردر کلیسا نصب شد که خبر از تعطیلی کلیسا «به دلیل تعمیرات اساسی» می‌داد.

منصور برجی، سخنگوی «کلیساهای ایرانی همگام» پیش از این به هنگام دستگیری روبرت آسریان به رادیو فردا گفت که «به دنبال فشار نیروهای امنیتی و خواست آنها برای تعطیلی کلیسا یا برگزاری مراسم دینی به زبان ارمنی (و نه فارسی) فعالیت‌های خود را از روز یکشنبه متوقف کرده و قرار است به زودی در مورد ادامه دادن یا ندادن آن تصمیم بگیرند.»

خبرهای اخیر از «توقف فعالیت‌های کلیسایی در ایران» همزمان است با تازه‌ترین گزارش وزارت خارجه آمریکا در مورد «سرکوب و آزار و اذیت باورمندان و اقلیت‌های مذهبی» در ایران.

این گزارش که روز سی‌ام اردیبهشت منتشر شد، حکومت ایران را متهم کرده است که گروه‌های سنی، بهائی، صوفیان، یهودیان، مسیحیان تبشیری، شیعیانی که باوری به جز باور رسمی حکومت به شیعه‌گری دارند و زرتشتیان را تهدید می‌کند یا آنها را آزار می‌دهد.

در این گزارش نیز به بازداشت و زندانی کردن گروهی از روحانیون کلیساهای فارسی‌زبان ایران در سالی که گذشت اشاره شده است.
XS
SM
MD
LG