لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۷

تصمیم هواداران مرسی برای ادامه تحصن‌ها


هواداران محمد مرسی در جریان درگیری‌ها با پلیس.
هواداران محمد مرسی در جریان درگیری‌ها با پلیس.
یک روز پس از درگیری‌های خونین در جریان یک تحصن در قاهره که منجر به کشته شدن دست‌کم ۷۲ نفر شد، هواداران محمد مرسی، رییس‌جمهور برکنارشده مصر، روز یک‌شنبه ششم مرداد اعلام کردند که به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر، روز یک‌شنبه هشدار داد که نیروهای انتظامی دولت «با هرگونه تلاش جهت بی‌ثبات کردن کشور قاطعانه برخورد خواهند کرد.»

هشدار وزیر کشور موجب افزایش فشار بر حامیان محمد مرسی است که سه هفته پیش و در پی تظاهرات گسترده مخالفانش، از سوی ارتش مصر از سمَت خود برکنار شد.

هواداران مرسی روز یک‌شنبه نیز تحصن‌های اصلی خود را در دو مکان، یکی در مقابل مسجد رابعة العَدَویه، در شرق قاهره و دیگری در میدان اصلی دانشگاه قاهره پی گرفتند.

محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر، هر دو تحصن را «خطرناک» توصیف کرد و در این زمینه به ۹ جسدی اشاره کرد که در نزدیکی هر دو محل پیدا شده و به گفته پلیس توسط تحصن‌کنندگان و به ظن جاسوسی برای دولت به قتل رسیده‌اند.

خبرگزاری دولتی مصر، منا، اعلام کرد که نیروهای امنیتی دولت این کشور طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ فرد مسلح را طی عملیاتی در صحرای سینا کشته‌اند.

در همین حال خبرگزاری رسمی مصر به نقل از مقام‌های امنیتی از کشته شدن یک نفر و زخمی شدن دست‌کم ۲۸ نفر در درگیری موافقان و مخالفان محمد مرسی در شهر بندری پورت سعید طی روز یک‌شنبه خبر داده است.

سرکوب اعتراضات در مصر انتقاد ایالات متحده را نیز در بر داشته و جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه با ابراز نگرانی نسبت به درگیری‌ها در مصر گفت که کشورش خواستار پایان دادن به بازداشت‌های سیاسی و آزادی رهبران سیاسی در مصر است.

سازمان دیدبان حقوق بشر نیز با اشاره به گزارش‌هایی در مورد تیراندازی مستقیم پلیس به سوی معترضان مقام‌های دولتی مصر را متهم کرد که «برای جان مردم ارزشی قائل نیستند.»

وزیر خارجه آمریکا خواستار انجام تحقیقات مستقل در مورد خشونت‌ها در مصر شده‌است.

به گفته جان کری، «وظیفه اخلاقی و قضایی حکم می‌کند» که مقامات مصری «به حق مردم برای تظاهرات مسالمت‌آمیز و آزادی بیان احترام بگذارند.»

جان کری تأکید کرده است که «احترام به این اصول، از عناصر اصلی فرایند دموکراسی است؛ همان فرایندی که دولت مصر می‌گوید از آن استقبال می‌کند.»
XS
SM
MD
LG