لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

تیرباران یک زن افغان در ملاء عام به اتهام «زنا»


تصویری از ویدئوی تیرباران زنی به اتهام «زنا» در ولایت پروان افغانستان. ۸ ژوئیه ۲۰۱۲.
تصویری از ویدئوی تیرباران زنی به اتهام «زنا» در ولایت پروان افغانستان. ۸ ژوئیه ۲۰۱۲.
روز یک‌شنبه ۱۸ تیر، شماری از شبکه‌های تلویزیونی افغانستان تصاویری ویدئویی پخش کردند که در آن تیرباران زنی افغان نشان داده می‌شود که در ملاء عام به ضرب ۹ گلوله متوالی به قتل می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های افغان می‌گویند که این زن به اتهام زنا و از سوی افراد طالبان در روستای «قیمچوک» در واقع در ولایت پَروان و در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال کابل به قتل رسیده‌است.

بصیر سالَنگی، والی پروان، در این مورد به بخش دری‌زبان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، گفت که بنا بر گزارش‌ها این زن مقتول به اتهام ارتباط «نامشروع» با افراد طالبان به قتل رسیده و افراد طالبان پس از تیرباران این زن، محل را ترک کرده و متواری شده‌اند.

والی پروان هم‌چنین در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان در این مورد افزود که «دو فرمانده طالبان که با این زن ارتباط داشته‌اند برای پایان دادن به مناقشه‌ای که در ارتباط با او داشته‌اند و برای جلوگیری از آبروریزی، این زن را متهم به زنا کرده و او را شکنجه کرده و سپس با ترتیب دادن یک دادگاه جعلی حکم قتل او را صادر کردند.»

خبرگزاری فرانسه به نقل از «روشنا خالد»، سخنگوی والی پروان، نام زن مقتول را «نجیبه» و سن او را ۲۲ ساله ذکر می‌کند اما دیگر منابع و خبرگزاری‌ها هنوز هویت او را تأیید نکرده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز یک‌شنبه گزارش داد که افراد طالبان دست داشتن در این قتل را انکار می‌کنند اما به نوشته این خبرگزاری در ویدئویی سه دقیقه‌ای از این تیرباران که به دست رویترز رسیده حدود ۱۵۰ مردی که برای تماشای این قتل در محل گرد آمده‌اند با فریاد تکبیر و «الله اکبر»، اعدام‌کنندگان را از افراد «مجاهدین» خطاب کرده و آن‌ها تمجید می‌کنند.

«مجاهدین» در حال حاضر واژه‌ای است که افراد طالبان برای توصیف خود به‌کار می‌برند.

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان، در واکنش به این رویداد، آن را «منزجرکننده و نابخشودنی» نامید و به نیروهای انتظامی کشورش دستور داد تا «برای دستگیری و تنبیه مسئولان این قتل از هیچ کوششی فروگذار نکنند.»

ژنرال جان الن، فرمانده نیروهای ۱۳۰ هزار نفری ناتو در افغانستان این قتل را «عملی بی‌رحمانه و خشونتی فجیع» نامید و اعلام کرد که نیروهای تحت فرمان او آماده‌اند تا برای ردیابی و دستگیری عاملان این قتل به نیروهای امنیتی افغان کمک کنند.

خشونت علیه زنان به تازگی در مناطقی از افغانستان رو به افزایش داشته‌است.

بر پایه گزارش‌ها هفته گذشته افراد مسلح ناشناس یک دختر جوان را در وُلُسوالی (شهرستان) خوگیانی ولایت ننگرهار سر بریدند و چندی پیش از آن نیز افراد مسلح یک دختر جوان را در ولایت کُنَر به قتل رساندند.
XS
SM
MD
LG