لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

حزب پوتین ۷۷ کرسی را در انتخابات پارلمانی روسیه از دست داد


اعلام نتایج انتخابات پارلمان سفلای روسیه، دوما، از تلویزیون. ۴ دسامبر ۲۰۱۱.
اعلام نتایج انتخابات پارلمان سفلای روسیه، دوما، از تلویزیون. ۴ دسامبر ۲۰۱۱.
نتایج اولیه انتخابات پارلمانی روسیه که روز دوشنبه اعلام شد نشان می‌دهد که حزب «روسیه متحد» ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر این کشور با افت شدید محبوبیت روبه‌رو است.

بنا بر نتایج اعلام شده، تعداد کرسی‌های پارلمانی حزب «روسیه متحد» از ۳۱۵ به ۲۳۸ کرسی کاهش یافته است.

هم‌اینک با شمارش ۹۶ درصد از آرا، کمیسیون مرکزی انتخابات می‌گوید که حزب «روسیه متحد» اندکی کمتر از ۵۰ درصد آرا را به‌دست آورده در حالی که این حزب در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۷ موفق شده‌بود ۶۴ درصد از رأی‌ها را از آن خود کند.

در این انتخابات حزب کمونیست موفق شد در جایگاه دوم بعد از «روسیه متحد» قرار گیرد و به ۲۰ درصد از آرا دست پیدا کند.

انتخابات پارلمانی روسیه
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:04 0:00


به گزارش آسوشیتدپرس، شماری از سیاستمداران اپوزیسیون و ناظران انتخاباتی می‌گویند که حتی نتایج حدود ۵۰ درصد که برای حزب «روسیه متحد» اعلام شده «اغراق‌آمیز» است و این حزب را متهم به «تقلب و تخلف» در انتخابات می‌کنند.

این میزان افت در محبوبیت برای حزب ولادیمیر پوتین طی ۱۲ سالی که وی در روسیه بر مسند قدرت است سابقه نداشته‌است.

ولادیمیر پوتین از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ به عنوان رئیس جمهور قدرت تقریباً مطلقه‌ای را در روسیه در دست داشت؛ امری که از سوی غرب به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفت و کشورهای غربی این روند را به عنوان فاصله گرفتن از دموکراسی در روسیه ارزیابی کردند.

ولادیمیر پوتین به تازگی به طور رسمی اعلام کرد که پیشنهاد دمیتری مدودف، رئیس جمهور این کشور را برای نامزد شدن در انتخابات ۲۰۱۲ ریاست‌جمهوری پذیرفته و در این انتخابات شرکت می‌کند.

در عین حال حزب «روسیه متحد» پیشنهاد پوتین مبنی بر اینکه ولادیمیر مدودیف در آینده جانشین وی در منصب نخست‌وزیری شود را تصویب کرده‌است.

حزب «روسیه متحد» به طور فزاینده‌ای با اتهامات مربوط به فساد مالی روبه‌رو است و پوتین اخیراً کوشش کرده‌است تا با تشکیل یک «جبهه مردمی» و افزودن اتحادیه‌ها و اصناف به این جبهه، وجهه خود و حزب خود را بهبود بخشد.

اما نتایج انتخابات روز دوشنبه نشانگر عدم کامیابی وی در این تلاش‌ها است. بوریس نِمْتسوف، رهبر اپوزیسیون در روسیه پس از اعلام نتایج این انتخابات گفت که «ماه عسل پوتین با ملت روسیه به پایان رسیده‌است.»
XS
SM
MD
LG