لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

واکنش پنج بازیگر زن ایرانی به اظهارات فرج‌الله سلحشور


از راست: باران کوثری، هانیه توسلی، ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، فرج الله سلحشور و نگار جواهریان.
از راست: باران کوثری، هانیه توسلی، ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، فرج الله سلحشور و نگار جواهریان.
پنج بازیگر زن سرشناس سینمای ایران در یادداشتی به اظهارات اخیر فرج‌الله سلحشور، کارگردان مجموعه «یوسف پیامبر»، پاسخ دادند.

فرج‌الله سلحشور روز شنبه در گفت‌وگویی با خبرگزاری کانون دانش‌آموزی، پانا، گفت که «سینمای ایران فاحشه‌خانه است.»

آقای سلحشور با اشاره به خبری مبنی بر تلاش علی سرتیپی، از تهیه‌کنندگان ایرانی، برای حضور آنجلینا جولی، هنرپیشه پرآوازه آمریکایی، در یکی از فیلم‌های ایرانی گفته‌است: «هنرپیشه‌های زن ایران خودشان یک پا آنجلینا جولی هستند و سینمای ایران باید هم برای ادامه فعالیت خود فاحشه بین‌المللی بیاورد. سینمای ایران فاحشه‌خانه است، مگر صبح تا شب عکس‌های هنرمندان چاپ نمی‌شود؟ وقتی زن‌های ما افتخارشان این است که عکس‌های خود را به صورت نیمه‌عریان در اینترنت بگذارند، یعنی خودشان یک پا آنجلینا جولی هستند.»

به گزارش خبرآنلاین، ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، نگار جواهریان، هانیه توسلی و باران کوثری در واکنش به این اظهارات فرج‌الله سلحشور متن کوتاهی منتشر کرده و در این متن نوشته‌اند: «جناب آقای سلحشور، از اینکه می‌بینیم آن همه پرداختن به زوایای نورانی زندگی پیامبران و سرمشق قرار دادن منش ایشان تاثیری در کلام تان نداشته، و در نهایت شهرت تان را از نفرت‌پراکنی و بی‌ادبی در برابر هم‌ نوعانتان به دست آورده‌اید، بسیار متاسفیم.»

در ادامه این متن آمده است: «ای کاش لطف کنید سینمایی را که خجالت می‌کشیم بگوییم شما را یاد کجا می‌اندازد به حال خود رها کنید، شاید که رستگار شوید و آرامش و صلح و محبت به وجدان نگران تان بازگردد.»

سایت خبرآنلاین در گزارشی دیگر در ارتباط با اظهارات فرج‌الله سلحشور با ذکر آیه‌ای از قرآن، این سخنان آقای سلحشور را قابل تنبیه و «حدّ خوردن» دانسته‌ است.

در گزارش یاد شده به این آیه قرآن اشاره شده است که: «و کسانی که زنان پاکدامن را متهم می‌کنند سپس چهار شاهد (بر ادعای خود) نمی‌آورند آنها را هشتاد تازیانه بزنید، و شهادت شان را هرگز نپذیرید، و آنها فاسقان اند؛ مگر کسانی که بعد از آن توبه کنند و جبران نمایند که خداوند غفور و رحیم است.»

«حرف من بد منعکس شده»

فرج‌الله سلحشور پس از اعتراض‌هایی که به اظهارات وی صورت گرفته است در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس- نزدیک به سپاه پاسداران- گفت که گفته‌ های اش «بد منعکس شده‌است.»

وی اظهار داشت: «من گفته‌ام که آوردن بازیگری مثل آنجلینا جولی اهانت به خود بازیگران سینمای ایران است.»

آقای سلحشور افزود: «در میان بازیگران ایران، انسان‌های پاک، هنرمند و فرهیخته وجود دارد. من در آن گفت‌وگو گفتم چرا با وجود این همه بازیگر خوب ایرانی، باید یک بازیگر هرزه بین‌المللی بیاورید.»

وی می گوید: «منظور من این بود که آوردن یک بازیگر هرزه خارجی، پایین آوردن شأن سینمای ایران و بازیگران زن است.»

در همین زمینه، داود رشیدی، بازیگر و رییس انجمن بازیگران خانه سینما، با اشاره به سخنان فرج‌الله سلحشور به سایت «سینمای ایران» گفته‌ است: «اظهارات اخیر فرج‌الله سلحشور و بی‌احترامی وی به بازیگران زن سینمای ایران، در جلسه آینده انجمن بازیگران خانه سینما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

فرج‌الله سلحشور که از کارگردان‌های حامی دولت محمود احمدی‌نژاد است دی‌ماه گذشته نیز به خاطر توهین به اعضای خانه سینما از سوی دادگاه کارکنان دولت به پرداخت «چهار هزار تومان» جزای نقدی محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای سلحشور در سخنان خود اعلام کرده بود که افرادی در خانه سینما سخنرانی‌هایی کرده‌اند که بعداً مشخص شد چنین سخنرانی‌هایی در خانه سینما انجام نشده بود.

بر اساس این گزارش، با وجود اینکه بر اساس ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی جزای اهانت به افراد حداقل ۵۰ هزار ریال تا یک میلیون ریال جزای نقدی و یا ۷۴ ضربه شلاق است، اما شعبه ۱۰۵۷ ویژه دادگاه کارکنان دولت به دلیل «حسن شهرت»، در حکم وی تخفیف قائل شده و جزای نقدی او را ۴۰ هزار ریال تعیین کرده‌ بود.

پرونده دیگری علیه فرج‌الله سلحشور به اتهام سرقت ادبی بر سر نگارش فیلمنامه سریال «یوسف پیامبر»، در جریان رسیدگی است.

آقای سلحشور سریال «یوسف پیامبر» را حاصل آموخته‌های خود «از محضر بزرگان دین» اعلام کرده و آن را به حوزه علمیه قم تقدیم کرده‌است.
XS
SM
MD
LG