لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

باراک اوباما: ترور ربانی یک ضایعه غم‌انگیز است


رهبران جهان ترور روز سه‌شنبه برهان‌الدین ربانی، رییس شورای عالی صلح افغانستان و رییس جمهور پیشین آن کشور، را محکوم کردند و باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، این ترور را «یک خشونت بی‌معنا» نامید و کشته شدن برهان‌الدین ربانی را «یک ضایعه غم‌انگیز» توصیف کرد.

باراک اوباما چند ساعت پس از این ترور در دیدار خود با حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان، در نیویورک مرگ این سیاستمدار افغان را به وی تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حامد کرزی نیز تاکید کرد که روند آشتی در افغانستان با این ترور از مسیر خود منحرف نخواهد شد.

برهان‌الدین ربانی روز سه شنبه بیست و نهم شهریورماه در یک انفجار در منطقه دیپلماتیک کابل کشته شد. در این انفجار چهار تن دیگر نیز زخمی شدند.

 برهان الدين ربانی، رييس جمهور سابق افغانستان کشته شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:05 0:00


برهان‌الدین ربانی که حدود هفتاد سال داشت از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ میلادی رییس جمهور افغانستان بود و اخیرا هدایت مذاکرات صلح با طالبان را بر عهده داشت.

مقام‌های افغان می‌گویند که «دو مرد از طرف طالبان با برهان‌الدین ربانی در حال مذاکره بودند، که یکی از آنها مواد منفجره‌ای در دستار خود مخفی کرده بود و به سمت برهان‌الدین ربانی رفته و بمب را منفجر می‌کند.»

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، نیز که مانند باراک اوباما برای نشستی در آستانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به‌ سر می‌برد، قتل برهان‌الدین ربانی را «به شدیدترین صورت ممکن» محکوم کرد.

خانم کلینتون گفت: «ما در کوشش‌های دولت افغانستان برای دستگیری مسئولان این حمله انزجارآور و سپردن آنها به‌دست قانون به این دولت کمک خواهیم کرد.»

بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز ترور این سیاستمدار افغان «که برای ایجاد صلح در افغانستان تلاش می‌کرد» را «به شدیدترین لحن» محکوم کرد.

وی همچنین بر تعهد سازمان ملل در «پشتیبانی از افغانستان و مردم آن کشور برای دست‌یابی به صلح و ثبات» تأکید کرد و قول داد که با مردم و دولت افغانستان در این زمینه «همکاری نزدیک» داشته باشد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران، نیز با انتشار پیامی این ترور را «موجب تاسف و تأثر» نامید و گفت که «تروریسم سازمان‌یافته مزدور و بیگانه» این ترور را «در دستور کار» خود قرار دادند.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز ربانی را «دوست ایران» لقب داد که «با امضای پیمان امنیتی بین افغانستان و آمریکا مخالفت داشت.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی لاریجانی، سخنگوی مجلس شورای اسلامی، نیز واشینگتن و پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، را مقصر ترورهای اخیر در افغانستان نامید و ترور ربانی را «نمونه‌ای از بهشت دموکراتیک که آمریکا و ناتو قولش را داده‌ بودند» عنوان کرد.

در همین حال، فراکسیون بیداری اسلامی مجلس شورای اسلامی نیز در بیانیه‌ای ترور برهان‌الدین ربانی را محکوم کرد و «تنها پیام خون» او را «خروج اشغالگران از همه خاک افغانستان و بازگشت استقلال» دانست.

نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری افغانستان، و ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا از دیگر سیاستمدارانی بودند که به سرعت به خبر ترور برهان‌الدین ربانی واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.
XS
SM
MD
LG