لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۹

ناشران هنوز نمی‌دانند به چه علت از شرکت در نمایشگاه منع شده‌اند


محوطه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی تهران
محوطه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی تهران
در پی درخشش کتاب پرفروش «مدرسه کالو، کوچک‌ترین مدرسه جهان» در دوره‌های گذشته نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ناشر و نویسنده این کتاب، امروز و فردا، چهارشنبه و پنجشنبه نیز میهمان این نمایشگاه خواهند بود. «مدرسه کالو، کوچکترین مدرسه جهان» دربرگیرنده دست‌نوشته‌های یک سپاهی دانش یا «سرباز- معلم» دوست‌داشتنی در مدرسه‌ای با تنها چهار شاگرد، در روستای «کالو» در نزدیکی «بندر دَیـِّر»، در استان بوشهر است.

از رونمایی جلد تازه این کتاب، با حضور عبدالمحمد شعرایی، نویسنده آن، و چهار دانش‌آموز کوچک‌ترین مدرسه ثبت شده در جهان که بگذریم، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در بیست و پنجمین سالگردش، با خط خوردن ناگهانی نام چند ناشر از فهرست‌شرکت کنندگان در آن نیز خبرساز بوده‌است.

درباره چند و چون برگزاری این نمایشگاه گفت‌وگویی داشته‌ایم با صادق سمیعی، مدیر انتشارات کتابسرا، یکی از ناشران سرشناس ایرانی:

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:38 0:00
لینک مستقیم


صادق سمیعی در تهران: بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی تهران روز دوازدهم اردیبهشت افتتاح شد و از روز سیزدهم درب‌های نمایشگاه به روی عموم باز شد و تا روز بیست و سوم اردیبهشت ادامه دارد.

سال گذشته حدود ۷۰ هزار عنوان کتاب در ایران چاپ شد که این کار ۹ هزار ناشر در سرتاسر ایران بوده‌است، که از این تعداد حدود شش هزارتا در تهران و بقیه آنها در کلیه شهرهای ایران حضور دارند.

تعداد تشکیلات و صنوفی که با چاپ و نشر کتاب نزدیک است، مثل لیتوگرافی، کاغذفروش، چاپخانه، صحاف و غیره سال به سال افزایش می‌یابد.

در طول ۲۵ سال اخیر نشر ایران یک دوره تکامل کامل را طی کرده‌است. مسلما نشر ایران گرفتاری‌های زیادی هم دارد. همین که تعدادی از همکاران عزیز ما نتوانستند در نمایشگاه امسال حضور داشته باشند و تحریم شدند، باعث ناراحتی همه ما ناشران شده‌است.

منظور از تحریم شدن چیست؟ چرا این ناشران تحریم شدند؟

این جور که ما هم می‌شنویم گویا خود این ناشران هم هنوز نمی‌دانند به چه علت تحریم شده‌اند.

به عبارت دیگر به نشر چشمه تفهیم نشده‌است که چرا از فعالیت و حضورش در نمایشگاه جلوگیری شده‌است؟ و چرا حتی کتاب‌هایی که چندین دور به چاپ رسیده‌اند دیگر اجازه چاپ مجدد ندارند؟ و اینکه چرا نگذاشته‌اند که این ناشران در نمایشگاه امسال غرفه داشته باشند؟

آیا تحریم‌های بین‌المللی تاثیری بر کیفیت نمایشگاه امسال داشت؟

شرکت‌های نشر خارجی حضور دارند. البته کشوری که برای اولین بار در نمایشگاه حضور داشت کشور مصر بود که بعد از این اتفاقاتی که در مصر رخ داد و مبارک از سمتش برکنار شد و رژیم مصر تغییر کرد، برای اولین بار بود که در این نمایشگاه شرکت می‌کرد.

از دنیای عرب، لبنان، سودان و سایر کشورهای عرب حضور دارند. شرکت‌های معظمی مثل «مک‌گرا-هیل» هستند. البته همه این شرکت‌ها با حضور نمایندگان داخلی خودشان در نمایشگاه شرکت کرده‌اند و هیچ شخصی از کشور آمریکا یا انگلیس به طور مستقیم برای شرکت در نمایشگاه حاضر نشده‌است.

خود شما و تشکیلات کتابسرا در این نمایشگاه چه کتاب‌هایی را عرضه کرده‌اید؟

دوره کامل یادداشت‌های امیر اسدالله خان علم که تا به طور پراکنده چاپ شده بود، به صورت یک بسته کامل شش‌جلدی حروفچینی شده و با فهرست اعلام و افزوده‌های بسیار زیاد منتشر شده‌است. از آن جایی که در طول این ۳۵ سال که بازیگران زیادی از این کتاب از دوران گذشته از دنیا رفته‌اند، در مورد آنها یک شرح حال از اینکه در چه وضعیتی و چه گونه از این دنیا چشم فرو بسته‌اند نیز به کتاب افزوده شده‌است.

و این شش جلد به علت شرایط خاص جمهوری اسلامی هیچ مشمول سانسور شده‌است؟

به هیچ وجه. صد در صد همان نسخه‌ای است که توسط علینقی عالیخانی در آمریکا تنظیم، گردآوری و ویراستاری شده‌است و بدون حذف حتی یک کلمه در ایران چاپ شده‌است.
XS
SM
MD
LG