لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

«سخنان رفسنجانی به نوعی پشتیبانی از موضع خاتمی است»


اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گوید برای مقاومت در برابر تهدیدها و تحریم‌ها، بهترین راه این است که انتخابات مجلس شورای اسلامی، شفاف باشد و همه گروه‌ها و افراد بتوانند رقابتی برابر و عادلانه داشته باشند.

هاشمی رفسنجانی هم‌چنین گفته‌است که برگزاری انتخابات تک‌جناحی را مطلوب نمی‌داند؛ دیدگاهی که همواره از سوی اصلاح‌طلبان ابراز شده‌است.

اما آیا عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات تأثیری بر توازن قوای اصولگرایان و یاران احمدی‌نژاد خواهد داشت؟


please wait

No media source currently available

0:00 0:04:28 0:00
لینک مستقیم


تنور انتخابات و این که داغ بشود یا نشود، اکبر هاشمی رفسنجانی را هم نگران کرده؛ مردی که شهره است به دو پهلو گفتن و این که به در بزند تا دیوار بشنود؛ نگران انتخابات پیش رو در میانه تهدیدها و تحریم‌ها است.

اما به گزارش خبرگزاری «آفتاب» اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گوید برگزاری انتخابات تک‌جناحی مطلوب نیست.

حسن شریعتمداری، تحلیل‌گر مسایل سیاسی ایران ساکن آلمان، می‌گوید بدون حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات اصول‌گراها قافیه را به یاران احمدی‌نژاد خواهند باخت: «اصول‌گرایان احتیاج دارند اصلاح‌طلبان بیایند که یا جبهه پایداری از ترس اصلاح‌طلبان با آنها متحد شود و یا آنها امکان اتحاد با اصلاح‌طلبان را در مقابل جبهه پایداری داشته باشند. ولی در فضای موجود به نظر می‌رسد حتی آقای رفسنجانی هم بدون اعمال شرط و شروط حاضر به شرکت در این انتخابات نیست.»

اواسط همین هفته محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات، هم گفت انتظار داشته شرایط برای حضور اصلاح‌طلبان فراهم شود. اما رئیس جمهوری پیشین ایران این را هم اضافه کرده که همه نشانه‌ها دلالت بر این دارد که نباید در انتخابات شرکت کنیم، بنابراین شرکت در انتخابات معنایی ندارد.
بدون حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات اصول‌گراها قافیه را به یاران احمدی‌نژاد خواهند باخت.

سراج‌الدین میردامادی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی نزدیک به اصلاح‌طلبان ایرانی می‌گوید سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به نوعی پشتیبانی از موضع آقای خاتمی و دیگر اصلاح‌طلبان است: «بخش عمده‌ای از احزاب اصلاح‌طلب در محاق توقیف و چهره‌های شاخص آنها در زندان هستند و عملا اگر حتی تصمیم می‌گرفتند هم امکان مشارکت در چنین انتخاباتی را نداشتند. آقای هاشمی با این موضع نشان داد از عدم شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات حمایت می‌کند.»

اندکی پس از اظهار نظر محمد خاتمی، جبهه مشارکت ایران اسلامی که یکی از مهم‌ترین گروه‌های اصلاح‌طلب است نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای یادآور شد: «در انتخاباتی که در فضای آزاد برگزار نشود، نامزدهای مردمی اجازه ورود و رقابت نداشته باشند و از آن مهمتر رأی مردم هیچ انگاشته شود، نمی‌توان شرکت کرد.»

سراج‌الدین میردامادی: «حاکمیت بعد از انتخابات مسئله‌برانگیز ریاست جمهوری سال ۸۸ نیاز دارد به این که یک انتخاباتی داشته باشد که حداقل در ابعاد تبلیغاتی، انتخابات نسبتا پرشوری باشد. اگر این چنین پیش برود من فکر می‌کنم حاکمیت با دست خالی‌تری مواجه خواهد شد و ممکن است عملا در مواردی عقب‌نشینی کند.»

۳۹ زندانی سیاسی از طیف‌های گوناگون هم روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفتند: «تجربه همه کشورها، همچنین تجربه ۱۰۰ سال گذشته کشور ما نشان می‌دهد انتخاباتی که تحت سیطره نظامیان و نیروهای امنیتی برگزار شود انتخاباتی صرفاً فرمایشی است که تکلیف و ترکیب کرسی‌های آن از قبل تعیین شده‌است.»

در سوی دیگر برخی از چهره‌های پرنفوذ اصول‌گرا مانند محمدرضا باهنر، غلامعلی حداد عادل و آیت‌الله مهدوی کنی که هدایت کمیته حل اختلاف اصول‌گراها را برعهده دارد، نگرانی خود را پنهان نکرده‌اند.

حسن شریعتمداری: «انتخابات این بار با بحران‌های ساختاری مواجه است. یا باید بخش‌هایی از آنها که بر سر سفره نظام مانده‌اند بخش‌هایی دیگر را حذف کند یا باید تن به این دهند که آقای احمدی‌نژاد و یارانش برنده شوند و سکان کشتی کشور این بار در قوه مقننه و مجریه در دست آنها باشد که پایگاه‌های گسترده‌ای در بین روستائیان و شهرهای کوچک ایجاد کرده‌اند.»

نگرانی‌های مردان سیاسی در جمهوری اسلامی ایران در حالی است که تنها چند ساعتی تا آغاز ثبت نام نامزدها باقی مانده‌است. ثبت نام نامزدهای دوره نهم مجلس شورای اسلامی از بامداد شنبه آغاز می‌شود.
XS
SM
MD
LG