لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۹

نگرانی عمیق گزارشگران بدون مرز از وضع هشت زندانی زن در ایران


سازمان گزارشگران بدون مرز روز دوشنبه ۱۵ آبان با انتشار بیانیه‌ای گفت که در صورت بروز هر حادثه‌ای برای هشت زندانی زن ایرانی که پنج روز است در اعتراض به رفتار زندان‌بانان دست به اعتصاب غذا زده‌اند، این سازمان «مقامات ایرانی و به‌ویژه علی خامنه‌ای» را مسئول می‌داند.

گزارشگران بدون مرز نسبت به وضعیت سلامت هشت زندانی عقیدتی، که سه تن از آنها روزنامه‌نگار و وب‌نگار هستند ابراز «نگرانی عمیق» کرده‌ است.

بهاره هدایت، نازنین دیهیمی، ژیلا بنی‌یعقوب، شیوا نظرآهاری، مهسا امرآبادی، حکیمه شکری، ژیلا کرم‌زاده مکوندی، نسیم سلطان‌بیگی، راحله ذکایی و محبوبه کرمی دهم آبان‌ماه، پس از هجوم ماموران زن به بند زنان زندان، در اعتراض به نحوه رفتار و تفتیش بدنی صورت گرفته از سوی این مأموران دست به اعتصاب غذا زدند.

در حال حاضر به جز راحله ذکایی و محبوبه کرمی بقیه این زندانیان نام‌برده هنوز در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند.

گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود که بر روی وب‌سایت این سازمان انتشار یافته می‌نویسد: «به نظر می‌رسد، این زندانیان هدف انتقام‌جویی مقامات مسئول و ماموران زندان قرار گرفته‌اند.»

این بیانیه ادامه می‌دهد: «ساعاتی پس از انتشار بیانیهٔ مشترک از سوی شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل و شش سازمان مدافع حقوق بشر در باره وضعیت بند زنان زندان اوین، نگهبانان این زندان، به بند زنان زندان یورش بردند. این ماموران در طی بازرسی چند ساعته وسایل و لباس‌های زندانیان و پس از آن که هیچ مورد "ممنوعه‌ای" را کشف نکردند، به شکل تحقیرآمیز و با توهین به تفتیش بدنی زندانیان پرداختند.»

گزارشگران بدون مرز می‌افزاید: «امروز این زندانیان نه تنها مجبور به تحمل به حبس‌های سنگین هستند، که باید متحمل نقض فاحش همه حقوق ملی و بین‌المللی، و رفتار غیر انسانی و تحقیرآمیز هم باشند. جامعه جهانی نباید در برابر تعدی بی‌شمار جمهوری اسلامی در زندان‌های این کشور سکوت کند.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده‌ است: ««مقامات مسئول ایرانی و به‌ویژه علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران مسئول سلامت و امنیت تمام زندانیان هستند. در صورت بروز حادثه‌ای برای این زندانیان ما آنها را مسئول سلامت و جان این زندانیان می‌شناسیم.»

این سازمان در پایان اعلام کرد که «گزارشگران بدون مرز حمایت کامل خود را از مبارزه این زندانیان راه آزادی اطلاع‌رسانی و آزادی بیان اعلام می‌کند، اما از آنها می‌خواهد به نام حق حیات و برای حفظ سلامت خود به اعتصاب غذا پایان دهند.»

در زندان‌های ایران نسرین ستوده، وکیل دادگستری نیز از ۲۶ مهرماه در اعتراض به آن‌چه محدودیت علیه خود و خانواده‌اش نامیده، در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

مراجع مختلف بین‌المللی تاکنون بارها خواستار دیدار از زندان‌های ایران شده‌اند، امری که ایران همواره از قبول آن سرباز زده‌ است.
XS
SM
MD
LG