لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

قیمت دلار به ۱۴۰۰ تومان رسید؛ بهای سکه ۶۲۵ هزار تومان


گزارش ها از بازار آزاد ارز در ايران حاکی است که قيمت دلار در روز يکشنبه رکورد ۱۴۰۰ تومان را شکست و بهای هر سکه بهار آزادی طرح قديم در بازار غير رسمی تهران نيز به ۶۲۵ هزار تومان رسيد.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر، بهای هر دلار در بازار آزاد به ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۵ تومان رسید و با وجود قیمت ۱۰۹۹ تومانی دولتی آن، اختلاف بازار و بانک به بیش از ۳۰۰ تومان رسیده‌است.

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری ایرنا نیز، ارزش برابری یورو در مقابل ریال با ۱۰۰ ریال رشد قیمت نسبت به روز شنبه به ۱۸ هزار و ۳۵۰ ریال رسید و نرخ هر پوند نیز با ۲۰۰ ریال افزایش قیمت ۲۱ هزار و ۹۰۰ ریال اعلام شد.

در همین حال، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم روز یک‌شنبه در بازار غیر رسمی تهران با ۵۰ هزار ریال رشد قیمت نسبت به روز گذشته، شش میلیون و ۲۵۰ هزار ریال معامله شد.

سکه تمام طرح جدید در بازار غیر رسمی با ۷۰ هزار ریال رشد قیمت نسبت به روز مذکور شش میلیون و ۵۰ هزار ریال معامله شد.

در معاملات روز یک‌شنبه بازار غیر رسمی سکه طلا در تهران، نیم‌سکه بهار آزادی نیز با ۳۰ هزار ریال رشد قیمت نسبت به شنبه گذشته دو میلیون و۹۰۰ هزار ریال معامله شد. ربع‌سکه بهار آزادی نیز در این روز در بازار غیررسمی ایران با ۱۰ هزار ریال افزایش قیمت یک میلیون و ۴۸۰ هزار ریال به فروش رفت.

در ایران علاوه بر قیمت دلار در بازار آزاد، قیمت دلار مرجع، قیمت دلار بازار فرعی و قیمت دلار مداخله‌ای برای تنظیم و کنترل قیمت بازار آزاد که هنوز نامی برای آن در نظر گرفته نشده وجود دارند.

چندنرخی شدن ارز در حالی بروز می‌کند که دولت وعده داده بود با یکسان کردن نرخ رسمی و غیر رسمی، قیمت ارزها را تک‌نرخی کند.

بهای سکه در حالی افزایش یافته است که روز هشتم آذرماه روزنامه‌های داخلی ایران از «وعده بانک مرکزی برای کاهش ۸۰ هزار تومانی قیمت سکه» و دستور رییس این بانک برای کاهش قیمت سکه خبر داده‌بودند.

روزنامه جمهوری اسلامی در آن روز نوشت که «محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی در میان خبرنگاران وعده عجیبی داد؛ کاهش ۸۰ هزار تومانی قیمت سکه در بازار آن هم طی دو روز» و گفت که «طی دو روز آینده حباب ۷۰، ۸۰ هزار تومانی قیمت سکه را در بازار از بین خواهیم برد.»

روزنامه جهان صنعت نیز در همان روز با اشاره به اینکه «تا به حال سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و سکه نه تنها آرامش را به بازار برنگردانده‌است بلکه باعث افزایش قیمت‌ها و بازگشت تلاطم به این بازارها شده» است تاکید کرد که «از ابتدای سال‌جاری هربار محمود بهمنی وعده کاهش قیمت سکه و ارز را داده‌است پس از چند روز درست عکس آن اتفاق افتاده و باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها شده‌است.»
XS
SM
MD
LG