لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

معصومه ابتکار از توقف طرح جنجالی جاده در جنگل ابر خبر داد


جنگل ابر در شاهرود
جنگل ابر در شاهرود
معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، از توقف طرح جنجالی احداث جاده در جنگل ابر شاهرود استان سمنان خبر داد و گفت که طرح حفاظت از این جنگل در دست مطالعه و تدوین است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی که در یک نشست خبری در استانداری سمنان سخن می‌گفت اظهار داشت که «صراحت و رک‌گویی رسانه‌ها موجب روشن شدن افکار عمومی در قبال اهمیت این جنگل شد».

وی شامگاه دوشنبه، بیستم آبان، در ادامه سخنانش همچنین از همکاری تشکل‌های مردم‌نهاد در قبال حفاظت از این جنگل تقدیر کرد.

معصومه ابتکار افزود: «جنگل ابر دارای طبیعت بکر و با ارزشی است و مقدمات و مطالعات اولیه طرح حفاظتی جنگل ابر در داخل استان سمنان تهیه شده است.»

وی گفت: «برای تکمیل این طرح نیاز به همکاری استان گلستان است و تلاش بر این است تا آخر سال این طرح مطالعاتی تهیه و به شورای عالی محیط زیست ارائه شود.»

جنگل ابر یکی از زیباترین مناطق جنگلی ایران است، در استان کویری سمنان واقع شده و در ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر قرار دارد.

جنگل ابر که به خاطر پرشمار بودن روزهای ابری در آن به این نام نامیده شده ۳۵ هزار هکتار وسعت دارد و از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری از مهم‌ترین زیست‌بوم‌های ایران به‌ شمار می‌رود.

کمیسیون امور زیربنایی صنعت و محیط زیست در ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ طی مصوبه‌ای مجوز ساخت جاده‌ای را در این جنگل صادر کرد که با مخالفت جدی دوستداران و کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی روبه‌رو شد.

در همین حال پافشاری مسئولان وزارت راه برای احداث جاده‌ای چهاربانده در این جنگل بخشی از آن را آلوده کرد، تا این‌ که با وجود این پافشاری‌ها، مخالفت کارشناسان محیط زیست توانست در آذرماه ۱۳۹۰ از ادامه تخریب‌ها توسط بولدوزرها به طور موقت جلوگیری کند.

اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست و استاد دانشگاه در تهران، پیش از این در گفت‌وگو با رادیوفردا گفت که کاظم جلالی، نماینده شاهرود، با دفاع از ساخت چنین جاده‌ای گفته‌ بود که هیئت دولت احمدی‌نژاد در جریان سفرهای استانی‌اش، ساخت چنین جاده‌ای را به اهالی دو روستای آن منطقه قول داده بود.

اسماعیل کهرم تأکید کرد که «چنان چه جاده از دل این جنگل بگذرد، آن وقت رد پای سازندگان و بساز و بفروش‌ها و شهرک‌ها و ویلاها وارد جنگل خواهد شد.»

شیرین عبادی، حقوقدان و برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، نیز در دومین گزارش ماهانه خود از وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه تیر ۱۳۹۱، نگرانی‌های موجود از تخریب جنگل ابر بر اثر جاده‌سازی در آن را بازتاب داده بود.

خطر تخریب به خاطر راهسازی از ۱۰ سال گذشته باغ گیاه‌شناسی نوشهر مازندران را نیز تهدید می‌کند که ۶۱ سال پیش به عنوان اولین باغ پژوهشی و اکولوژیک در ایران و خاورمیانه ساخته شد.

فعالان محیط زیست تاکنون چندین بار با تجمع در برابر بولدوزرها از ادامه تخریب این باغ جلوگیری کرده‌اند؛ پرونده این باغ هم‌اینک در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.
XS
SM
MD
LG