لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

ادامه اعتراض ها به نتیجه انتخابات روسیه به رغم بازداشت ۸۰۰ معترض


بازداشت معترضان به روند انتخابات پارلمانی در مسکو. ۶ دسامبر ۲۰۱۱.
بازداشت معترضان به روند انتخابات پارلمانی در مسکو. ۶ دسامبر ۲۰۱۱.
گزارش ها حاکی است که در جریان اعتراض ها به نتیجه انتخابات پارلمانی روسیه ۸۰۰ نفر از معترضان در مسکو و سن‌پترزبورگ بازداشت شده اند و مخالفان می گویند که همچنان به اعتراضات خود علیه حزب ولادیمیر پوتین ادامه می‌دهند.

خبرگزاری ایتارتاس روسیه از بازداشت ۵۶۹ نفر در مسکو طی روز سه‌شنبه خبر داد و به گزارش دیگر خبرگزاری‌های روس حدود ۲۰۰ نفر نیز در این روز در شهر سن‌پترزبورگ و ۲۵ نفر دیگر نیز در شهر «روستوف-نا-دونو» در جنوب روسیه بازداشت شده‌اند.

اعتراضات سه‌شنبه، دومین روز از راهپیمایی‌ها در اعتراض به روند انتخابات پارلمانی روسیه و علیه حزب «روسیه متحد» ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه، بود.

خبرنگاران رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گزارش می‌دهند که در اعتراض‌های روز دوشنبه در مسکو، تظاهرکنندگان شعارهایی بر ضد ولادیمیر پوتین سر دادند و در جریان این اعتراض‌ها نیز حدود ۳۰۰ نفر در مسکو و حدود ۱۰۰ نفر نیز در سن‌پترزبورگ از سوی پلیس بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با وجود هشدارهای پلیس مبنی بر بازداشت کسانی که دست به تظاهرات بزنند، گروه‌های معترض در شبکه‌های اینترنتی خود اعلام کرده‌اند که قصد دارند بعد از ظهر شنبه نیز در مرکز مسکو تظاهرات تازه‌ای برگزار کنند.

در انتخابات پارلمانی روسیه که نتایج آن روز دوشنبه اعلام شد حزب پوتین ۷۷ کرسی را در دوما، پارلمان روسیه، از دست داد ولی توانست با حفظ حدود ۵۰ درصد از کرسی‌ها هم‌چنان اکثریت خود را در این پارلمان حفظ کند.

ناظران محلی و بین‌المللی و مخالفان دولت روسیه می‌گویند که در این انتخابات «تقلبات و تخلفات» زیادی صورت گرفته و کسب ۴۹.۵ درصد از آرا توسط حزب «روسیه متحد» نیز رقمی واقعی نیست.

روز سه‌شنبه، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «تخلفات» در روند انتخابات پارلمانی روسیه را «مایه نگرانی‌های جدی» دانست.

وی اظهار داشت: «با وجود اینکه جریان رأی‌گیری از نظر فنی به خوبی اجرا شد، اما گزارش‌ها در مورد تخلفات در روند انتخابات، نظیر فقدان بی‌طرفی در رسانه‌ها، نبود جدایی میان حزب و حکومت، و اذیت و آزار ناظران مستقل، مایه نگرانی‌های جدی است.»

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، نیز در همین روز بار دیگر از انتخابات پارلمانی روسیه انتقاد کرد و گفت: «رای‌دهندگان روس مستحق آن هستند که در مورد تقلب و تخلفات انتخاباتی تحقیقات کاملی صورت بگیرد.»

در واکنش به این سخنان، کنستانتین کساچف، رییس کمیته امور خارجی پارلمان روسیه گفت که: «این اظهارات یکی از سیاه‌ترین صفحات را در تاریخ معاصر روابط روسیه و ایالات متحده رقم می‌زند» و افزود: «این اظهارات به بهبود فضای روابط دو کشور کمکی نمی‌کند.»
XS
SM
MD
LG