لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

روسیه: حمله نظامی به ایران یک اشتباه بسیار جدی است


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه.
وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه هشدار داد که هرگونه حمله نظامی به ایران «یک اشتباه بزرگ» خواهد بود و پیامدهای پیش‌بینی‌ناپذیری در بر خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف، در این روز در پاسخ به پرسشی در مورد گزارش‌های اخیر طراحی یک حمله احتمالی از سوی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران با ذکر مطلب بالا افزود که مسئله هسته‌ای ایران «راه حل نظامی ندارد» و یادآوری کرد که کشمکش‌ها در دو کشور همسایه ایران، عراق و افغانستان، منجر به شمار زیادی کشته شده و درد و رنج زیادی به بار آورده‌است.

رسانه‌های اسرائیل در گزارش‌هایی متعدد خبر داده‌اند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در تلاش است تا در هیئت وزرای این کشور برای حمله به تأسیسات اتمی ایران به اجماع دست یابد.

نیروهای مسلح اسرائیل در روزهای هفته گذشته یک موشک دوربرد جدید را آزمایش کردند که براساس گزارش‌های منتشر شده قادر به حمل یک کلاهک هسته‌ای به خاک ایران است.

رئیس جمهور ایران بارها خواستار نابودی کشور اسرائیل شده‌است، و اسرائیل و هم‌پیمانان غربی‌اش جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در توسعه برنامه هسته‌ای خود مقاصد پنهان نظامی دارد، اتهامی که مقام‌های ایرانی آن را به شدت رد و تکذیب می‌کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. تهران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.

روسیه نیز تاکنون تأکید کرده که تهران به منظور رفع نگرانی‌ها باید جزئیات بیشتری از این برنامه خود را در اختیار جامعه جهانی قرار دهد.

به گزارش رویترز سرگئی لاوروف روز دوشنبه بار دیگر خواستار ازسرگیری هرچه سریع‌تر گفت‌وگوهای هسته‌ای میان بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه، ایالات متحده و آلمان با ایران شد.

این درخواست در حالی است که گزارش‌ها حاکی است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد این هفته گزارشی را منتشر کند که در آن اطلاعات جدیدی از «حرکت ایران به سوی ساخت سلاح هسته‌ای» مندرج شده‌است.

روز یک‌شنبه آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه نیز با اظهار اینکه «مداخله نظامی در ایران موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود» گفت که باید به هر نحوی از ایجاد درگیری نظامی در ایران پرهیز کرد.

با افزایش گزارش‌های مربوط به حمله احتمالی اسرائیل به تأسیسات ایران، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران، در آخرین واکنش خود به این گزارش‌ها بار دیگر نسبت به این حمله هشدار داد و تأکید کرد که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تنها «مقاصد غیرنظامی» دارد.

محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه‌ای با روزنامه مصری «الاخبار» که روز دوشنبه منتشر شد افزود: «ما بمب هسته‌ای نداریم، اما هرگز به زورگویان اجازه نخواهیم داد، نقش ما را متوقف کنند، ایران هرگز در مقابل هر تجاوز نظامی علیه خود ساکت نخواهد نشست.»

وی افزود: «این تهدیدها تازگی ندارد، ایران هیچ بمب هسته‌ای ندارد، در حالی که اسرائیل با داشتن ۳۰۰ کلاهک هسته‌ای شری است که تمام منطقه را تهدید می‌کند، ایران تنها به دنبال فناوری هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز بر اساس معاهده منع گسترش سلاحهای هسته‌ای است که آن را امضا کرده‌است.»

فرماندهان نظامی ایران پیشتر بارها گفته‌اند که به احتمال هر گونه حمله به ایران واکنشی سخت نشان خواهند داد و فارغ از این که چه کشوری حمله کرده‌است، پاسخ ایران، حمله به اسرائیل خواهد بود.

حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران به تازگی گفته‌است که «ما هر تهدید دور و ضعیف» را هم جدی می‌گیریم و واکنش ایران می‌تواند «موجب تعجب» شود.
XS
SM
MD
LG