لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۱

واکنش تهران و مسکو به تحریم بخش‌های مالی و انرژی ایران


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تحریم های جدید آمریکا علیه تهران را نوعی «جنگ روانی» توصیف کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تحریم های جدید آمریکا علیه تهران را نوعی «جنگ روانی» توصیف کرده است.
وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه بخش‌های مالی و انرژی ایران را «غیرقابل قبول» نامید و گفت که این تحریم‌ها به طرح‌های ازسرگیری گفت‌وگوها با تهران درباره برنامه هسته‌ای زیان می‌زند.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز تحریم‌های جدید آمریکا را «بی‌نتیجه» دانست که «بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و نوعی جنگ روانی است.»

برپایه تحریم‌های تازه واشینگتن، شرکت‌هایی که به صنعت پتروشیمی ایران کمک می‌کنند از دسترسی به بازارهای آمریکایی محروم خواهند شد.

رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه با تاکید بر این که ایالات متحده، بریتانیا و کانادا دسترسی ایران به سیستم مالی خود را قطع کرده‌اند از دیگر کشورها نیز خواست تا در این زمینه اقدام کنند.

در واکنش به این تحریم ها، الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، با انتشار بیانیه‌ای گفت: «ما بار دیگر تأکید می‌کنیم که فدراسیون روسیه این گونه قانون‌های فرامنطقه‌ای که بر اساس آن تحریم یک کشور علیه کشور دیگر به شرکت‌های کشورهای ثالث هم بسط داده شود را ناپذیرفتنی و مغایر با قوانین بین‌المللی می‌دانیم.»

در ادامه این بیانیه آمده‌است که باوجود توافق هفته گذشته درخصوص صدور قطعنامه در سازمان ملل که در آن نسبت به برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی فزاینده شد، روسیه در زمینه جلب همکاری ایران به شدت با غرب اختلاف عقیده دارد.

الکساندر لوکاشویچ در بیانیه خود افزوده‌است: «این گونه اقدام‌ها باعث می‌شود تلاش‌های انجام شده در راستای گفت‌وگوی سازنده با تهران به طور جدی با پیچیدگی روبه‌رو شود.»

روسیه برای حل برنامه اتمی ایران طرح «گام به گام» را ارائه کرده است که بر پایه این طرح، به ازای هر پاسخی که ایران به پرسش‌های مرتبط با شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود بدهد، تحریم‌کنندگان ایران هم باید به همان نسبت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را کاهش دهند.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه با اشاره به طرح گام‌به‌گام گفت که «کلیت آن با استقبال کشورمان مواجه شد» و افزود: «درباره بررسی جزئیات طرح اما ملاحظاتی وجود داشت که در آخرین جلسه دیدار آقای باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و بحث‌هایی با طرف روسی در قالب کارشناسی در این خصوص انجام شد.»

به گزارش خبرگزاری مهر، وی در نشست هفتگی خبری خود در این زمینه افزود: «این مسئله کماکان در دست پیگیری است و طبق توافقات مذاکره در این خصوص دنبال می‌شود.»

به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، رامین مهمان‌پرست در این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره اعلام آمریکا، انگلیس و فرانسه برای تحریم صنایع نفتی، پتروشیمی و بانک مرکزی ایران، این تحریم‌ها را «تجربه شده و بی‌نتیجه» نامید و افزود که «این اقدامات تاثیری بر حرکت جمهوری اسلامی ایران و رفتار اقتصادی و تجاری آن نداشته‌است.»

رامین مهمان‌پرست ادامه داد: «در عین حال روابط تجاری خود را با دیگر کشورها افزایش داده‌ایم بنابراین این اقدامات و اظهارات بیشتر جنبه تبلیغاتی و نوعی جنگ روانی دارد.»

تأثیر تحریم‌ها بر بهای نفت

گزارشی از خبرگزاری فرانسه حاکی است که وضع تحریم‌های جدید غرب علیه ایران، قیمت‌های نفت خام را در بازارهای جهانی با افزایش روبه‌رو کرده است.

بنا بر این گزارش، بهای نفت خام سبک برای ماه ژانویه با یک سنت افزایش هم‌اینک به ۹۶٫۹۳ دلار در هر بشکه رسیده و قیمت نفت خام برنت دریای شمال نیز با ۱۲ سنت افزایش به بشکه‌ای ۱۰۷ دلار رسیده‌است.

برخی از کارشناسان هشدار داده‌اند که اعمال تحریم علیه بانک مرکزی ایران ممکن است در کنار ضربه‌ای که بر اقتصاد ایران می‌زند بهای جهانی انرژی را نیز افزایش دهد و از این طریق به اقتصاد کشورهای غربی نیز آسیب برساند.

قدرت‌های غربی می‌کوشند از طریق افزایش فشار سیاسی و اقتصادی بر ایران، حکومت جمهوری اسلامی را از پیگیری برنامه هسته‌ای که باعث نگرانی قدرت‌های غربی شده منصرف کنند. حکومت ایران این نگرانی‌ها را «بی‌اساس» توصیف می‌کند.

بیانیه دولت آمریکا درباره تحریم تجارت نفت و گاز ایران

بیانیه دولت آمریکا درباره تحریم تجارت نفت و گاز ایران

امروز (دوشنبه) دولت ایالات متحده آمریکا جهت افزایش فشار بر دولت ایران برای انجام وظایف بین المللی اش چهار گام مشخص برداشت:

نخست، پرزیدنت اوباما دستوری را امضا کردند که برای اولین بار صنایع پتروشیمی ایران که منبع قابل توجه درآمد صادرات و همچنین سرپوشی بر واردات برای فعالیت های تحریم شده است را مورد هدف قرار می دهد.

دوم، طبق همان دستور، ما تحریم ها را بر تجارت نفت و گاز ایران گسترش خواهیم داد که «دور زدن» تحریم ها توسط دولت ایران را مشکل تر خواهد کرد و بیشتر مانع از تلاش های دولت ایران برای نگهداری و مدرنیزه کردن بخش نفت و گاز خواهد شد.

سوم، ما چندین فرد و نهاد را به علت نقشی که در حمایت از برنامه هسته ای منع شده، از جمله غنی سازی اورانیوم و برنامه راکتور های آب سنگین بازی می کنند، برای تحریم شناسایی کرده ایم.

در نهایت وزارت خزانه داری، رسما ایران را به عنوان یک حوزه نگرانی عمده پولشویی معرفی کرده است. این قوی ترین هشدار رسمی است که می توان صادر کرد که هرگونه معامله ای با ایران می تواند خطر تقلب و انحراف را به همراه داشته باشد.

در چند روز گذشته جامعه جهانی پیام محکمی در مورد ادامه سرپیچی از مسوولیت های بین المللی به رژیم ایران فرستاده است، از جمله از طریق شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز جمعه و رای مجمع عمومی سازمان ملل پیرامون توطئه ترور و سرزنش امروز کمیته سوم سازمان ملل به علت سابقه حقوق بشر حکومت ایران. همه اینها با رای قاطع اکثریت کشورها ی مناطق گوناگون به تصویب رسیدند.

ما از تدابیر تکمیل کننده که توسط کانادا و انگلیس به تصویب رسیده استقبال می کنیم و از سایر شرکای بین المللی انتظار تحریم های بیشتری را در روزهای آینده داریم.
XS
SM
MD
LG