لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

روسیه به دنبال جلب حمایت اروپا برای حذف اوکراین از مسیر گاز


اختلاف‌های گازی میان روسیه و اوکراین مجدداً بالا گرفته‌است. روسیه با طرح اتهام برداشت غیرقانونی گاز ارسالی به اروپا توسط اوکراین، خواستار حمایت فعالانه‌تر اتحادیهٔ اروپا از پروژهٔ جریان جنوبی شد.

مسکو مدعی است که با راه‌اندازی این پروژه، کی‌یف را به عنوان ترانزیت‌کنندهٔ گاز روسیه به اروپا به‌کلی حذف خواهد کرد.

اوکراین که در حال حاضر ترانزیت‌کنندهٔ عمدهٔ گاز روسیه به اروپاست، می‌گوید که برای این اقدام احتمالی چاره‌ای اندیشیده اما نقشهٔ خود را رو نمی‌کند.

اتحادیهٔ اروپا نیز در تلاش است برای گاز روسیه جایگزینی پیدا کند اما تاکنون چندان موفق نبوده‌است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:34 0:00
لینک مستقیم


در تحول جدید، گازپروم نفت و گاز اوکراین را متهم کرد که در برخی از روزهای ماه فوریه، روزانه تا چهل میلیون متر مکعب گاز ترانزینی روسیه به اروپا را به طور غیر قانونی برداشت کرده‌است، اما طرف اوکراینی این اتهام را رد می‌کند.

روز پنج‌شنبه الکساندر میلر، رئیس گازپروم، طی دیدار با دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه گفت که به‌رغم درخواست‌های اوکراین برای کاهش حجم گاز دریافتی از روسیه، طی دو هفته از ماه جاری میلادی، بیش از ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز که به مقصد اروپا ترانزیت می‌شده را تصاحب کرده‌است.

مدودف از گازپروم خواست که این مسئله را از راه‌های حقوقی پیگیری کنند و احداث خط لوله گاز جریان جنوبی را سرعت ببخشند.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که این خط لوله باید با حداکثر ظرفیتش به بهره‌برداری برسد. روسیه که در نظر دارد با اجرای این پروژه، گاز خود را بدون عبور از مرزهای اوکراین به اروپا صادر کند، همواره تاکید کرده که دورنمای این پروژه به مذاکرات گازی با اوکراین بستگی دارد.

اخیرا مسکو وعده داد که به محض راه‌اندازی جریان جنوبی، اوکراین را به عنوان ترانزیت‌کننده گاز خود به کلی حدف خواهد کرد.
در این صورت کی‌یف بیش از سه میلیون دلار درآمد سالانه را از دست خواهد داد.

ولادیمیر نیزتیرف کارشناس نفت و گاز در اوکراین می‌گوید: مجموعه‌ای از مشکلات پیچیده باید همزمان حل و فصل شود، به همین دلیل تقریبا نمی‌توان نتیجه مذاکرات گازی میان دو کشور را پیش‌بینی کرد.

مشکل قیمت گاز نیست. هر چند این مسئله مانع اصلی پیشرفت عنوان می‌شود. خواسته اصلی مسکو کنترل کامل بر سامانه گازرسانی اوکراین است و در پس تمام انتقادهای گازی روسیه، نقشه‌های بلندپروازانه سیاسی نهفته است و عمق مسئله فراتر از موضوع گاز است.

روز پنج‌شنبه کمیسیون اروپا بیانیه‌ای صادر کرد که در آن ضمن تاکید بر اهمیت اوکراین به عنوان ترانزیت‌کننده گاز به اروپا، از کی‌یف خواسته شده که برنامه درازمدت توسعه در این زمینه را هر چه سریع‌تر تدوین کنند.

اروپا از سال ۲۰۰۹ که در اوج سرمای زمستان به دلیل قطع گاز روسیه به اوکراین بدون گاز مانده بود، در پی آن است که از وابستگی خود به گاز روسیه بکاهد.
اما تا کنون موفق به جریان انداختن خط ناباکو که این امکان را فراهم خواهد آورد، نشده‌است.

سرگئی پیکن، رئیس بنیاد توسعه انرژی در مسکو می‌گوید: مصرف گاز در اروپا رو به افزایش است. به همین دلیل هم جریان جنوبی و هم پروژه‌های دیگر می‌توانند موفقیت‌آمیز باشند.

مسئله سیاسی است. اما مشکلات مالی در اتحادیه اروپا و افزایش قیمت جهانی مواد هیدروکربن باعث آن شده که لحن اروپا در تعامل با گازپروم ملایمتر شود.

عملیات اجرایی جریان جنوبی قرار است در پایان سال جاری میلادی آغاز شود و تا سال ۲۰۱۵ به پایان برسد.
ظرفیت صادرات آن سالانه تا ۶۳ میلیارد متر مکعب برآورد می‌شود.

این خط لوله که آن را عمدتا رقیبی برای ناباکو می‌دانند، قرار است از طریق دریای سیاه به کشورهای بالکان، یونان و ایتالیا کشیده شود.
مجری اصل این طرح گازپروم روسیه و اِنی ایتالیا هستند.
  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG