لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۱

ابهام در احتمال آزادی کشیش سعید عابدینی


سعید عابدینی، نوکیش مسیحی ایرانی.
سعید عابدینی، نوکیش مسیحی ایرانی.
در حالی که وکیل سعید عابدینی، کشیش ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران، از احتمال آزادی قریب‌الوقوع وی به قید وثیقه سخن می‌گوید، همسر آقای عابدینی می‌گوید که مقام‌های جمهوری اسلامی «قصد آزاد کردن او را ندارند» و خبر احتمال آزادی او «تنها یک بازی برای ساکت کردن رسانه‌های بین‌المللی است».

ناصر سربازی، وکیل مدافع سعید عابدینی، روز دوشنبه دوم بهمن به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که وثیقه ۴ میلیارد ریالی موکلش «تودیع شده است» و با اعلام این که جلسه دادگاه او برگزار شده افزود که «رسیدگی به این پرونده در یک جلسه به اتمام رسید».

وی افزود که «قرار شد در مهلت قانونی رای صادر شود. ولی طبق نظر دادگاه طی چند روز آینده موکلم در پی سپردن وثیقه، آزاد خواهد شد و مشکلی برای خروج از کشور و ملاقات با خانواده‌اش نخواهد داشت».

ناصر سربازی گفت که این جلسه دادگاه بامداد دوشنبه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شد و در این دادگاه اتهامات سعید عابدینی «تشکیل کلیساهای خانگی به قصد برهم زدن امنیت کشور و تبانی جهت ارتکاب جرم» عنوان شد.

وی افزود: «در جلسه دادگاه اتهامات توسط موکل و اینجانب پذیرفته نشد.»

در همین حال روز دوشنبه نغمه عابدینی، همسر سعید عابدینی، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که مقام‌های قضایی ایران تا به حال «بارها قول آزادی او به قید وثیقه را داده‌اند، اما به قول خود عمل نکرده‌اند».

نغمه عابدینی گفت که «این بار نیز پس از آن که قاضی به وکیل عابدینی گفت که گزینه وثیقه دوباره پذیرفته می‌شود، خانواده آقای عابدینی در تهران با تلاش زیاد همه مقدمات این کار را فراهم کردند، اما بار دیگر مسئول دریافت وثیقه از پذیرفتن وثیقه خودداری کرد.»

به گفته نغمه عابدینی، اظهارات وکیل مدافع در مورد آزادی قریب‌الوقوع این کشیش ایرانی‌تبار «پیش از امتناع مسئول مربوطه از پذیرش وثیقه» بیان شده است.

همسر آقای عابدینی افزود: «تا زمانی که کشیش عابدینی صحیح و سالم به آمریکا بازنگردد ما نمی‌توانیم قول‌هایی که رژیم ایران مبنی بر آزادی او و بازگشتش به خانواده می‌دهد را باور کنیم.»

آقای عابدینی که از نوکیشان مسیحی است و تابعیت آمریکایی دارد مهرماه گذشته در جریان سفری که «برای بازدید از خانواده و پیگیری تاسیس یک پرورشگاه» به ایران داشت، بدون اعلام اتهام علیه خود بازداشت شد.

در این مدت اخباری حاکی از ضرب و شتم او در زندان منتشر شده است؛ درخواست‌های بین‌المللی برای آزادی سعید عابدینی، ازجمله توسط وزارت خارجه آمریکا، تاکنون نتیجه‌ای نداده است.
XS
SM
MD
LG