لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۰

کناره گیری سنتورم از رقابت‌ جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا


ریک سنتورم، از نامزدهای اصلی حزب جمهوری‌خواه آمریکا.
ریک سنتورم، از نامزدهای اصلی حزب جمهوری‌خواه آمریکا.
ریک سنتورم، یکی از نامزدهای اصلی رقابت های درون حزبی جمهوری‌خواهان آمریکا برای حضور در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری این کشور اعلام کرد که از این رقابت‌ها کناره گرفته است.

آقای سنتورم سه‌شنبه شب در ایالت محل استقرار خود، پنسیلوانیا، به خبرنگاران گفت که «رقابت ریاست‌جمهوری برای من تمام شده‌است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سنتورم با این حال افزود که «مبارزه ما تمام نشده» و تعهد کرد تا آنچه از دستش برمی‌آید را برای شکست دادن دمکرات‌ها در انتخابات ماه نوامبر ریاست‌جمهوری آمریکا انجام دهد.

ریک سنتورم، سناتور پیشین پنسیلوانیا، رقیب اصلی میت رامنی، ‌میلیونر و فرماندار پیشین ماساچوست بود و احتمال می رفت که یکی از این دو به عنوان کاندیدای اصلی این حزب در انتخابات ماه نوامبر در برابر باراک اوباما قرار گیرد.

حزب جمهوری‌خواه بارها از سنتورم خواسته‌بود تا از رقابت‌ها کناره گیری کند تا جمهوری‌خواهان بتوانند بر یک نامزد اصلی تمرکز کنند. کمیته ملی جمهوری‌خواهان نیز تصمیم سنتورم برای توقف کارزار انتخاباتی خود را «قابل ستایش» خوانده است.

کناره‌گیری سنتورم از رقابت‌ها درست دو هفته پیش از رای‌گیری در ایالت پنسیلوانیا صورت می‌گیرد؛ نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در صورت حضور او در این رای‌گیری، وی صحنه رقابتی پنسیلوانیا را به میت رامنی می‌باخت.

سنتورم نماینده قشر مسیحی مومن آمریکا و دسته‌ای از محافظه‌کاران این کشور است و از آمار رای‌گیری‌هایی که تاکنون انجام شده چنین برمی‌آید که میت رامنی برای رقابت با اوباما به پشتیبانی این گروه نیازمند خواهد بود.

سنتورم در سخنرانی سه‌شنبه خود نامی از میت رامنی نبرد اما سخنگوی آقای سنتورم به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که رامنی و سنتورم در همین روز «گفت‌وگوی خوبی» با هم داشته‌اند و قرار است طی روزها و هفته‌های آینده نیز با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند.

میت رامنی که پیش از این سنتورم را «یک رقیب توانا و شایسته» نامیده و به این خاطر به او تبریک گفته‌بود روز سه‌شنبه در مورد گفت‌وگویی که با سنتورم داشت گفت که «ما درخصوص پیشرفت کارها تبادل نظر کردیم و هر دو بسیار علاقه‌مندیم که ببینیم کشورمان در مسیری بسیار متفاوت گام نهد.»

قرار است که کنوانسیون حزبی جمهوری‌خواهان در روزهای ۲۷ تا ۳۰ اوت در فلوریدا برگزار شود که در آنجا نامزد نهایی این حزب برای رقابت ماه نوامبر اعلام خواهد شد.
XS
SM
MD
LG