لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

سناتور آمریکایی: حرف نمونه‌سازی سپاه از پهپاد رجزخوانی است


جوزف لیبرمن، رئیس کمیته امور امنیت ملی و دولتی سنای آمریکا.
جوزف لیبرمن، رئیس کمیته امور امنیت ملی و دولتی سنای آمریکا.
جو لیبرمن، از سناتورهای بانفوذ آمریکایی، روز یک‌شنبه، سوم اردیبهشت، اظهارات سپاه پاسداران ایران در مورد «آغاز نمونه‌سازی از هواپیمای بی‌سرنشین آمریکایی» را «رجزخوانی» نامید و با اشاره به مقامات ایران گفت که آنها «در رجزخوانی سابقه‌دار هستند».

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، روز شنبه، دوم اردیبهشت‌ماه، گفت که ایران به تمام اطلاعات ذخیره شده در هواپیمای بدون سرنشین (پَهپاد) آمریکا که در ایران سقوط کرده دست یافته ‌است و افزود که متخصصان الکترونیک سپاه ساخت نمونه این پهپاد را آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سناتور جو لیبرمن، سناتور مستقل از ایالت کانِتیکت، روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با برنامه «فاکس‌نیوز ساندی» گفت وی در مورد صحت این اظهارات مقامات ایرانی تردید دارد.

وی در این مصاحبه گفت: «رجزخوانی ایرانی‌ها امری سابقه‌دار است، مخصوصاً الان که به خاطر تحریم‌های اقتصادی در حالت تدافعی قرار گرفته‌اند.»

جو لیبرمن که ریاست کمیته امور امنیت ملی و دولتی سنای آمریکا را برعهده دارد در عین حال در این مصاحبه پذیرفت که «سقوط پهپاد در ایران و این که این پهپاد به دست ایرانی‌ها افتاده برای آمریکا خوب نیست»، اما افزود که مطمئن نیست متخصصان جمهوری اسلامی در این برهه واقعاً توانایی نمونه‌سازی از این هواپیمای بدون سرنشین را داشته‌باشند.

۱۳ آذرماه سال ۱۳۹۰رسانه‌های ایران گزارش کردند که نیروهای مسلح این کشور توانسته‌اند «یک فروند پرنده هدایت‌پذیر از دور، پهپاد، متعلق به آمریکا» (آر کیو ۱۷۰) را که در حوالی شهر کاشمر، در عمق ۲۲۵ کیلومتری خاک ایران، در حال پرواز بوده با «اندکی خسارت» در اختیار بگیرند.

ایران می‌گوید که این هواپیما «در کمین‌گاه الکترونیکی نیروهای مسلح قرار گرفته» و با «غلبه فناورانه» به کنترل نیروهای ایرانی درآمده‌ است.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی می‌گویند ارزیابی‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که این هواپیمای بی‌سرنشین دچار مشکل فنی شده و ایران از فناوری‌های الکترونیکی و رایانه‌ای برای در اختیار گرفتن آن استفاده نکرده ‌است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه روز شنبه گفت: «بیش از ۵۰ سال فناوری آمریکایی‌ها چه در حوزه هواپیماهای باسرنشین و چه هواپیماهای بدون سرنشین در این هواپیمای جاسوسی جمع شده‌ است.»

واشینگتن پیشتر از ایران خواسته بود تا این هواپیما را به آمریکا پس دهد که این درخواست از سوی جمهوری اسلامی رد شد.
XS
SM
MD
LG