لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

خودداری از صدور گواهینامه ایمنی برای کشتی های حامل نفت ایران


روزنامه «وال استریت ژورنال» گزارش داده است که شماری از شرکت‌های صادرکننده گواهینامه‌ ایمنی برای کشتی‌ها، قراردادهای خود را با ایران فسخ کرده‌اند که موجب شده است تا نفتکش های خارجی کمتری حاضر به بارگیری نفت از پایانه‌های ایران شوند.

«وال‌استریت ژورنال» در گزارش روز یک‌شنبه، چهارم تیرماه، خود در این مورد نوشت که فسخ این قراردادها «تحت فشار گروه‌های لابی‌کننده مخالف با برنامه هسته‌ای ایران» صورت گرفته‌است.

صدور گواهینامه‌های ایمنی برای دریافت اجازه پهلوگیری کشتی‌ها در بنادر خارجی الزامی است و نفت‌کش‌های ایرانی و خارجی بدون تایید شرکت‌های صادرکننده این گواهینامه‌ها که به «موسسه‌های رده‌بندی» معروف‌اند نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، ظرف چند ماه گذشته موسسه‌های رده‌بندی اروپایی ازجمله «دِت نورسکه وریتاس» نروژ، «لویدز رجیستر» بریتانیا و «بورو وریتاس» فرانسه، یک به یک قراردادهای خود برای بازرسی کشتی‌های ایرانی و صدور گواهینامه ایمنی را لغو کرده‌اند و این امر شامل شرکت ملی نفتکش ایران نیز شده‌است.

اتحادیه اروپا برای واداشتن جمهوری اسلامی به توقف برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای اش بر تحریم‌های خود افزوده و تحریم واردات نفت از ایران را از اول ماه ژوئیه به اجرا درآورد، اما سخنگوی اتحادیه اروپا خبر داده‌است که این تحریم جدید شامل موسسات رده‌بندی کشتی‌ها نمی‌شود.

با وجود این، آندریاس والتز از حقوقدانان دریایی مستقر در بریتانیا به این روزنامه آمریکایی گفته است که «به احتمال زیاد فشار سیاسی باعث شده تا موسسات رده‌بندی دست به این اقدام‌ بزنند.»

گزارش وال‌استریت ژورنال در ادامه می‌ افزاید که مسئولان برخی از موسسه‌های رده‌بندی کشتی‌ها نیز خود اظهاراتی داشته‌اند که نشان می‌دهد فشار سیاسی از سوی «گروه‌های لابی مستقر در آمریکا» باعث تصمیم فسخ قرارداد این شرکت‌ها با ایران شده‌است.

تحریم جدید اروپا علیه ایران که از یکم ژوئیه به مرحله اجرا درمی‌آید نه تنها صادرات نفت ایران را هدف قرار می‌دهد بلکه استفاده از برنامه موسوم به «بیمه اتکایی» که ۹۰ درصد از نفت‌کش‌های جهان از آن استفاده می‌کنند را برای نفت‌کش‌های ایرانی ناممکن می‌کند.

حتی بدون احتساب دشواری‌هایی چون لغو قراردادهای موسسات رده‌بندی، تحلیلگران می‌گویند که انتظار می‌رود تحریم جدید اتحادیه اروپا و تحریم‌های آمریکایی که ۲۸ ژوئیه آغاز می‌شود صادرات نفت ایران را در تابستان جاری به نصف تقلیل داده و به سطح یک میلیون بشکه در روز برساند.

وال‌استریت ژورنال می‌نویسد: یکی از مسئولان شرکت ملی نفتکش ایران لغو قراردادهای شرکت‌های رده‌بندی اروپایی را تایید کرده اما گفته‌است که «شرکت ملی نفتکش ایران مطمئن است که برای کشتی‌های خود بازرسان دیگری خواهد یافت.»

این مسئول ایرانی که نامش ذکر نشده در ادامه گفته‌است که «فکر نمی‌کنم با رده‌بندی کشتی‌های مان مشکلی داشته باشیم.»
XS
SM
MD
LG