لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۷

کره جنوبی: جایگزین کردن سریع نفت ایران دشوار است


چو بیونگ-جای، سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی.
چو بیونگ-جای، سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی.
کره جنوبی که از هم‌پیمانان اصلی ایالات متحده در منطقه آسیاست روز سه‌شنبه در واکنش به درخواست‌ آمریکا برای کاهش واردات نفت از ایران گفت که جایگزینی سریع نفت ایران امری دشوار است. در همین حال مقامات کره‌ای از افزایش قیمت نفت در پی تحریم ایران ابراز نگرانی کردند.

کره جنوبی برای امنیت خود به ایالات متحده وابسته‌ است، ولی در عین حال ۱۰ درصد از نفت خام خود را نیز در یازده‌ماهه سال ۲۰۱۱ از ایران وارد کرده‌ است.

تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا باعث شده‌ است که کره جنوبی هم‌اینک با مشکل پرداخت حدود ۵ میلیارد دلار از پول واردات نفت به تهران روبه‌رو شود. گزارش‌ها حاکی است این مبلغ از بدهی سئول به تهران هم‌اینک در سیستم بانکی کره جنوبی «محبوس» مانده ‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چو بیونگ-جای، سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی، روز سه‌شنبه در واکنش به درخواست آمریکا به خبرنگاران گفت: «تغییر دادن سریع منبع نفت خام کار دشواری خواهد بود.»

در همین حال کیم جای-شین، معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی، نیز در این باره گفت که «بسیاری در کره جنوبی تا حد زیادی نگران هستند که افزودن بر تحریم‌ها علیه ایران در این برهه از زمان بازار بین‌المللی نفت خام را بی‌ثبات کند و بر اقتصاد تأثیرات منفی بگذارد».

تیمی به رهبری رابرت آین‌هورن، رایزن ویژه وزیر خارجه آمریکا، در حوزه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و کنترل اسلحه، و دانیل گلیسر، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، از روز دوشنبه سفری سه‌روزه را به سئول آغاز کرده‌اند و پس از آن قصد سفر به ژاپن را دارند.

به گزارش رویترز، رابرت آین‌هورن، در این سفر در دیداری با مقام‌های دولتی کره جنوبی گفت که «از همه شرکای خود می‌خواهیم که به ما کمک کنند و با ما همکاری کنند تا به دولت ایران فشار بیاوریم که بیاید و مذاکرات جدی انجام دهد».

وی افزود: «به خصوص از شرکا می‌خواهیم که خرید نفت خام خود از ایران را کاهش دهند.»

به گزارش رویترز، جون ازومی، وزیر دارایی ژاپن، که روز پنج‌شنبه پس از دیدار با همتای آمریکایی خود گفته بود ژاپن خرید نفت از ایران را کاهش می‌دهد، به خبرنگاران گفته ‌است که مقام‌های آمریکایی و ژاپنی قرار است روز چهارشنبه در مورد جزئیات این امر مذاکره کنند.

جون آزومی در یک نشست خبری در این‌ خصوص گفت: «ژاپن (طی پنج سال گذشته) نزدیک به ۴۰ درصد از واردات نفت خود از ایران را کاهش داده‌ است» و افزود که «به باور من ما در جهت ادامه این کاهش واردات قرار داریم».

ژاپن حدود ۱۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از جمهوری اسلامی خریداری می‌کند و پیشتر تأکید کرده بود که حاضر نیست واردات نفت از ایران را متوقف کند.

خودداری جمهوری اسلامی از متوقف کردن برنامه هسته‌ای خود که موجبات نگرانی قدرت‌های غربی را فراهم آورده باعث افزایش تحریم‌ها علیه ایران و کشیده شدن دامنه این تحریم‌ها به حوزه بانکی و انرژی نیز شده‌ است.

در همین حال اعلام آمادگی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای جایگزینی نفت خود با نفت ایران در بازارهای بین‌المللی در روزهای اخیر تنش دیگری میان ایران و همسایگان جنوبی‌اش ایجاد کرده ‌است.
XS
SM
MD
LG