لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۹

بازداشت سه تن به اتهام جاسوسی در میان پناهندگان ایرانی در اسپانیا


وزارت کشور اسپانیا روز جمعه ۴ اسفند با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که پلیس این کشور سه مرد را به اتهام جاسوسی علیه مخالفان حکومت ایران در خاک اسپانیا دستگیر کرده‌است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول وزارت کشور اسپانیا نوشت که این افراد در یکی از سازمان‌های غیردولتی اسپانیایی که به پناهجویان کمک می‌کند رخنه کرده و از این طریق اطلاعاتی در مورد مخالفان جمهوری اسلامی که به اسپانیا پناهنده شده‌اند جمع‌آوری می‌کردند.

در این بیانیه آمده است که این سه نفر پس از جمع‌آوری اطلاعات مربوط به هویت ایرانیان پناهنده به اسپانیا، این اطلاعات را به سرویس‌های مخفی در ایران گزارش می‌کردند.

این بیانیه می‌افزاید که یکی از افراد دستگیرشده از کارکنان سفارت ایران در مادرید است؛ وزارت کشور اسپانیا اما در مورد نام و سمت این فرد توضیحی نداده است.

بنا بر این بیانیه، بازداشت سه فرد یادشده در شهر «تورلاوگا» در شمال اسپانیا و در مادرید، پایتخت این کشور، انجام شده، اما این بیانیه در مورد زمان این بازداشت‌ها اطلاعاتی نداد.

روز شنبه روزنامه «جروزلم پست»، چاپ اسرائیل، در مورد این دستگیری نوشت که پلیس اسپانیا بر این باور است که سه فرد بازداشت‌شده از اعضای «یک شبکه جاسوسی» هستند که سرویس اطلاعاتی ایران از مقری در سفارت ایران در مادرید آن را هدایت می‌کند.

به نوشته این روزنامه هدف شبکه مذکور، نظارت، تعقیب، و حتی تهدید ایرانیان مخالف رژیم جمهوری اسلامی ساکن در اسپانیا است.

روزنامه اسپانیایی «ال‌موندو» نیز در خبری نوشت که یک شهروند اسپانیا که به عنوان مترجم در یک سازمان غیردولتی در شهر «تورلاوگا» کار می‌کند خبر داد که یکی از همکارانش تحت پوسس مترجمی برای جمهوری اسلامی جاسوسی کرده و اطلاعات پناهندگان را به این حکومت گزارش می‌کرده‌است.

این روزنامه هم‌چنین می‌نویسد که سه فردی که دستگیر شده‌اند عبارتند از مشاور حقوقی سازمان غیردولتی مذکور، مترجم این نهاد و یک تن از کارکنان سفارت ایران در مادرید.

پیش از این گزارش‌هایی نیز در مورد مواردی از حضور جاسوسان جمهوری اسلامی در میان پناهندگان ایران مقیم کشورهایی چون هلند و سوئد نیز گزارش شده‌است.

برای نمونه در سال ۱۹۹۶ رسانه‌های هلندی خبر دادند که فردی به نام محمود جعفری معروف به «انوش» که جسد او یک سال پیش از آن در هلند و در نزدیکی مرز آلمان کشف شد «جاسوس وزارت اطلاعات ایران» بوده که در میان جامعه ایرانیان هلند فعالیت زیادی داشته است.
XS
SM
MD
LG