لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

ادامه حرکت کشورها به‌سوی جایگزین کردن واردات نفت از ایران


وضعیت صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی.
وضعیت صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی.
به دنبال تحریم نفت ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا که قرار است از تابستان سال جاری به طور رسمی آغاز شود، تعدادی از واردکنندگان نفت ایران از جمله سریلانکا به دنبال جایگزینی برای نفت ایران می‌گردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز عربستان سعودی در یکسال گذشته دست کم دوبار برای پرکردن جای خالی نفت ایران در بازارهای جهانی به دنبال تحریم غرب، اعلام آمادگی کرده‌است.

در همین حال گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد که در دو ماه گذشته ذخایر نفت جهان افزایش داشته‌است.

گزارشی در این مورد:

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:01 0:00
لینک مستقیم


در حالی که تنها دو ماه به آغاز تحریم نفت ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا باقی مانده‌است، وزیر خارجه روسیه روز جمعه گفت منع خرید از جمهوری اسلامی ایران به اعضای اتحادیه اروپا لطمه می‌زند. روسیه و چین همواره با تحریم‌های ایران مخالفت کرده و گفته‌اند بحران هسته‌ای ایران را باید از راه دیپلماسی حل کرد.

جمشید اسدی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در پاریس، در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید تحریم‌ها به اقتصاد ایران زیان زده‌است و می‌افزاید: «من فکر نمی‌کنم بازار جهانی نفت با عدم خرید نفت از جمهوری اسلامی به مشکل چندانی بربخورد. آن چه جمهوری اسلامی به بازار جهانی عرضه می‌کرده، افزایش تولید نفت در لیبی، عربستان سعودی، عراق و حتی در کویت به مقدار زیادی جبران کرده‌است. از آن گذشته برخی کشورها مانند یونان تقریبا نفت خود را مجانی دریافت می‌کردند یعنی نفت نسیه‌ای می‌بردند که معلوم نبود پولش را کی پس می‌دهند. بدیهی است وقتی کسی کالایی بخرد بدون این که در ازای آن پول بدهد و بعد قرار باشد راه حل دیگری پیدا کند، شاید از این وضعیت زیان ببرد، اما اروپا تمام راه حل‌ها را در نظر گرفته‌است و فکر نمی‌کنم به بازار جهانی نفت صدمه بخورد.»

در همین حال گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا حاکی است به رغم کاهش تولید نفت ایران در اثر تحریم‌ها، عرضه جهانی نفت در دو ماه گذشته افزایش داشته‌است.

بر اساس قانون تحریم ایران که در دسامبر گذشته به امضای رئیس جمهوری آمریکا رسید، اداره اطلاعات انرژی آمریکا موظف است هر دو ماه یک بار گزارشی درباره وضعیت نفت ایران و جهان تهیه کند.

بر اساس گزارش تازه این سازمان، تولید نفت ایران نسبت به سال گذشته روزانه ۴۰۰ هزار بشکه کاهش یافته‌است. در عوض تولید نفت عربستان سعودی روزانه ۹۰۰ هزار بشکه افزایش یافته و به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده‌است.

به گزارش این سازمان آمریکایی توانایی تولید نفت ایران به دلیل عدم سرمایه‌گذاری کاهش یافته‌است. درهمین حال سریلانکا اعلام کرده درحال بازسازی تنها پالایشگاه خود است تا بتواند در آن نفت را تصفیه کند و تنها به نفت ایران متکی نباشد.

دولت سریلانکا اعلام کرده به دلیل تحریم‌های آمریکا، واردات نفت خود از ایران را تا ۲۰ درصد کاهش خواهد داد.

جمشید اسدی درباره این که آیا سریلانکا و کشورهای مشابه آن می‌توانند جایگزینی برای نفت ایران پیدا کنند، می‌گوید: «با توجه به تحریم‌های جامعه جهانی به ویژه اروپا و آمریکا علیه جمهوری اسلامی هر کشوری باید انتخاب کند که یا از جمهوری اسلامی پشتیبانی کند و داد و ستد و بازرگانی خود را با این کشور ادامه دهد یا همسو و همراه شود با جامعه جهانی در راستای تحریم جمهوری اسلامی. از آن جایی که سریلانکا شروع کرده به افزایش صادرات خود، بدیهی است برای این کشور بازار غرب و جلب سرمایه‌گذاری از غرب و حضور در شبکه مالی بین‌المللی بسیار مهمتر از این است که نفت خود را از جمهوری اسلامی بخرد.»

در همین حال ایران روز جمعه اعلام کرد چین واردات نفت خود از ایران را قطع نکرده‌است. این اظهارنظر پس از آن که اعلام شد چین نسبت به سال قبل نفت کمتری از ایران وارد کرده، توسط مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران انجام شد.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد چین از آغاز سال جدید واردات نفت خود از ایران را کاهش داده‌است. این کاهش در ماه ژانویه (دی‌ماه) پنج درصد، در ماه فوریه (بهمن ماه) ۴۰ درصد و در ماه مارس (فروردین) واردات نفت چین از ایران ۴۵ درصد کاهش داشته‌است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید کره جنوبی هم قصد دارد واردات نفت خود از ایران را کاهش دهد.
XS
SM
MD
LG